Vi har trekammarbrunn från 1985 med efterföljande filtreringsbädd från 2000.
Flyttade in första november 2011.

Sedan en månad har det börjat lukta svagt (gubben märker inget) inne i toastolen på samma sätt som det luktar från trekammabrunnen och filtreringsbädden. Tycker förövrigt att det luktar mycket därifrån utomhus... Även efter att det tömdes i vintras.

Avluftningen för avloppssystemet finns ut på vinden som är isolerad med ca 30 cm mellan våningsplanen. Det finns ett filter i frigolit - kommer inte ihåg vad det kallas.

Ännu så länge märks inte lukten annat än när jag tvättar mig på muggen (handdusch) eller stoppar ner huvudet i stolen och snusar...:surprised: Men då jag är känslig för lukter befarar jag att det kommer bli värre... (Fick tom täppa till översvämningshålet i handfatet i toan med gaffertejp då det började lukta gammal svett i toan - JEPP - det var från handfatet...:eek:)

Är det fel på avlufningen? Markbädden? Eller vad?
Ska sägas att det inte luktade så när vi flyttade in - inte inomhus, dock luktade det ute vid trekammarbrunnen som vi trodde var full och behövdes tömmas.
Förra ägaren har bott själv här i åratal - vi är två vuxna som är hemma hela dagarna.
 
Hej!
Kontrollera manschetten mellan toastol och avloppsanslutning.
Kolla även vattenlåset under handfatet.
 
Ännu så länge märks inte lukten annat än när jag tvättar mig på muggen (handdusch) eller stoppar ner huvudet i stolen och snusar...blushing.gif

Men då jag är känslig för lukter befarar jag att det kommer bli värre... (Fick tom täppa till översvämningshålet i handfatet i toan med gaffertejp då det började lukta gammal svett i toan - JEPP - det var från handfatet...shocked.gif


Att det finns människor som röker under spisfläkten har jag både sett och hört om ,men snusa i WC stolen var något nytt:wow:

Skämt åt sidan men kolla även luftningen av avloppet så den fungerar. Men det kan vara problem med själva brunnen eller/och bädden så kolla hela kedjan.
 
Spisfläkten har fått ta semester från ciggen sen jag slutade för fem år sedan - så toastolen kan väl ses som ett subsitut i detta fallet.

Ok - HUR kollar jag avluftningen då? Alltså hur vet jag att den funkar som det ska eller inte inte gör det?

Manschetten - måste man lyfta av toastolen då för att kolla den?

Markbädden är väl inte kul att kolla... vi kikade in i rensbrunnen (fördelningsbrunn?) som finns vid bädden i vintras och rensade det lilla som fanns där - det var absolut inget som skulle ha orsakat problem - max ett par cm gegg.

Hur vet man att trekammarbrunnen funkar som den ska?
Vi lyfte då även av locket då (efter tömningen) och såg att det flöt lite mojja ovanpå i den stora kammaren - som sig bör.
Vi har bara haft kommunalt avlopp och vatten tidigare så allt detta är helt nytt för oss.

Tacksam för instruktioner i möjligaste mån.
P.S. Jag har läst på avloppsguider mm men hittar ingenstans riktigt steg för steg beskrivningar. Bara att man ska tömma ur markbäddsbrunnen om det finns mojs i och att "kolla att allt fungerar" men inte hur exakt.
 
Ok - nu tror jag att jag har kommit på "felet".
Vi installerade frånluftfläkt i badrummet i vintras. Den går igång > 60% luftfuktighet så nu på sommaren går den jämt.

Har varit uppe på vinden och gubben spolade toan. Kunde inte märka något på vakuumfiltret och när jag lyft av filtret och gjort en ny spolning kom det en pust av avloppsarom strax efter spolningen.

Min gissning är att det 30 år gamla vacuumfiltret inte är helt tätt när badrumsfläkten suger ut luft från badrummet och därmed suger in lite luft genom toastolen/avloppet.
Så vi stängde av badrumsfläkten och lukten var borta ur toastolen.

Mysteriet löst med andra ord!
 
Ta bort den där förbannade vakumventilen ,den e ett otyg o förstör velket enskilt avlopp som helst,borde va näst intill dödstraff på att använda o instalera sådana
 
Det är väl inte bara att ta bort! Den måste isåfall ersättas med en rördragning så ventilationen hamnar utomhus. Jag skulle inte vilja ha ett avloppsrör helt öppet inomhus.
sänt from my fån
 
Det skulle väl inte funka heller med badrumsfläkten om vacuumventilen är borta - ja eller då kommer det garanterat osa avlopp ur toastolen. Med tanke på att det redan nu gör det.
 
Vad har ni för fläkt? Intellivent?

Om inte annat får ni väl koppla så att fläkten startar med belysningen och har en viss eftergångstid .. då bör ni ju komma runt problemet..
 
Ta bort vakuumventilen och dra upp röret genom yttertaket så nära taknocken som möjligt så slipper du problemet för gott. Bilden föreställer en avloppsluftare det finns till de flesta takpannemodeller.
ImageVaultHandler.aspx
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Visst kan vi välja att inte ha på fuktstyrningen på badrumsfläkten - men då försvinner hela ideen med den - då detta är en gammal skånelänga byggd av lertegel och förra ägaren dessutom tagit bort skorstenen (bästa sättet att torka upp ett gammalt hus i vart fall resten av året) så ville vi evakuera fuktig inomhusluft mest av allt.

Angående avluftningen. Det ska fixas snarast. Tack för tips.
 
En liten billig avfuktare som alternativ till badrumsfläkten?
 
Dock är tanken med badrumsfläkten att dra ut använd fuktig luft från hela huset. Som har självdrag förövrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.