Det jag undrar om man får ändra om 110V uttaget så att det blir 220V där istället? Det sitter jordfelsbrytare i huset.

Jocke
 
Upp!

Jocke
 
Hm, har klurat på något liknande... men kan inte hitta några bestämmelser i elsäk vad gäller ev mini avstånd till handfat. Annars så gäller ju att uttaget ska vara IP21, jordat, jordfelsbrutet, och i zon 3 dvs 0,6 meter från dushområdets periferi.
 
Skåpet är långt ifrån badkaret så vatten får den inte på sig. På själva uttaget så finns det ingen jordning alls, det är en vanlig 2 pols kontakt bara.
Jag har bara tänkt köra hårklippningsmaskin och eventuellt hårtork där.

Jocke
 
Uttaget måste vara jordat!! ;)
 
Immobil skrev:
Uttaget måste vara jordat!! ;)
Varför igentligen? Hårklippningsmaskinen och hårtorken har inga jordade kontakter. Känns lite meninglöst. Jag kommer ju inte köra något annat där.

Jocke
 
Reglementet säger att det ska vara jordat. ;)
 
Uttaget måste väl också sitta på 165 cm höjd om det finns i ett våtrum.
 
Joukko skrev:
Varför igentligen? Hårklippningsmaskinen och hårtorken har inga jordade kontakter. Känns lite meninglöst. Jag kommer ju inte köra något annat där.

Jocke

Du nej, men kanske barnen eller den som köper bostaden efter dig inte är lika förnuftig.
 
Det finns uttag i olika IP-klasser - till exempel tål IP44 högre grad av fuktighet och kan placeras i en annan våtzon.

Men vid minsta osäkerhet, prata med kunnigt folk.

//Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.