F
Har varit inne på pool tidigare men kom inte till skott innan sommaren men nu måste det igång. Ni som har pool, om ni skulle bygga nytt idag vad skulle ni välja? Gärna fördelar vs kostnad. Tänker göra allt arbete själv förutom grävarbetet.

Förutsättningarna är ca 1m ner resten över mark (pga grundvattennivån) . Det blir upphöjt trädäck runt poolen. Platta för friggebod skall ändå gjutas så en formning och gjutning av poolplatta skulle kunna göras samtidigt.
 
Platta på mark med stomme i leca eller betonghålsten. Grymt prisvärt och stabilt.
Så här i efterhand önskar jag att jag även murade en invändig trappa/grogghylla. Kostar lite mer att få platssvetsad liner, men grymt gott att slippa stege och ha nåt att sitta på.
 
Vi har ett paket från Folkpool som sticker upp mellan 10 och 60cm från marknivån med trädäck runt om.
Skulle jag göra om det hela skulle jag välja samma lösning. Förvisso vore det trevligt med en egenmurad pool men har man inte tiden att fixa detta själv så är ett paket en smidig lösning. Själva poolen tog inte många dagar att på på plats. Trädäcket tog nog ytterligare en knapp vecka.

Trappan som Liemannen framhåller är i mitt tycke ett måste.
 
F
Vad är det för väggmaterial i den från Folkpool och gjuter man en platta till en sån pool med eller räcker det att gräva ur och fylla på och packa ett bärlager?

Kollade på Nettopool och dom har en Invändig hörntrappa för 24kkr. Om jag väljer att mura stomme, är det billigare/bättre att mura trappan och platssvetsa liner eller är Nettopools hörntrappa ett bra/prisvärt alternativ.

Eventuellt har jag billiga frigolitblock som sen skall fyllas med betong (liknande thermopool fast tjockare). Det krävs betongpumpbil pga avståndet till körbar väg så av kostnadsskäl vill jag göra all gjutning vid ett tillfälle. Kan jag lura ut nåt sätt att få dit väggblocken och sen betongfylla dom samtidigt som jag gjuter poolplatta och friggebodsplatta så skulle det kunna vara ett alternativ.
 
Vi har trästomme men det finns andra alternativ, en fördel med trästommen är att den fungerar utmärkt som en integrerad del av bjälklaget till trädäcket.
Underlaget är packad makadam 8/16 med stenmjöl o lite annat jox.
Vi har en romersk trappa och den kostade runt 20k.
 
kör foolkpool de är de bästa
 
Om du kör en thermopoolsliknande konstruktion så kan jag inte ser hur du gjuter bottenplatta och väggar samtidigt. Först platta, sedan stapla väggar och fylla med betong. Till väggarna behöver du pumpbil oavsett avstånd. Skippa betongbil med maströr och använd en vanlig betongbil + separat pump. Det är dyrt det också, men billigare än mastbil.

Att leca skulle vara "grymt stabilt" vet jag inte om jag håller med om. Jag håller med om att det är ett prisvärt sätt att bygga väggarna men ska man tex bygga en standard 4x8m så krävs kontreforer etc för att få en stabil vägg. Gissar att det byggs en del pooler på detta vis som kanske inte kommer bli så långlivade som byggherren tänkt sig.... Sett till totalkostnaden för en pool så är väggarna en mindre del av kostnaden, hos mig under 15% (och här är det byggt med Dorocells thermomur).

Platssvetsad liner kostar i 08-trakten 35-45k till en 4x8 men exakt pris beror förstås på hur komplicerade former som ska kläs in. Tänk också på att en liner har begränsad livslängd (och sköter man inte kemikalierna rätt kan man ta livet av den rätt snabbt) och då kostar det 10-15k att byta en standardliner och, som sagt, lite mer att byta en platssvetsad.
 
berne88 skrev:
kör foolkpool de är de bästa
Folkpool är förvisso störst, gissar jag, men vad är det som gör dom bäst? Folkpool säljer ju också 3-4 olika sorters pooltyper.....
 
MathiasS skrev:
Folkpool är förvisso störst, gissar jag, men vad är det som gör dom bäst? Folkpool säljer ju också 3-4 olika sorters pooltyper.....
Håller med som Folkpoolägare, man kan inte säga att någon är bäst, däremot kan man nog säga att Folkpool är safe i den bemärkelsen att dom är stora med låååång erfarenhet och ett mycket väl etablerat ÅF/Support nätverk.
 
Ja det har du nog rätt i och det är ju uppenbart att det händer saker i poolbranschen som vi kunder kanske inte förväntar oss, tänker tex på Poolfabrikens konkurs tidigare i år.

Jag tror man som kund har två alternativ: Antingen vänder man sig till någon stor spelare som omöjligen kan kursa (vem nu det är!) eller så bygger man med standardkomponenter som många levererar. Jag har valt det senare alternativet och blir då okänslig för företagshaverier i detaljistledet.
 
  • Gilla
docfoetze
  • Laddar…
Jag dreglar på en sådan här http://nettopool.se/thermooverflowpool.html
Fördelar: Låg värmeförlust, automatiskt poolskydd som funkar som vinterskydd och romersk trappa, dj-igt snyggt m vatten som når till stensargen
Nackdel: Ser ingen annan nackdel än att det troligtvis kostar något mer
 
har man uppsamling av vatten även längs långsidorna?
 
Kan inte någon förklara för mig varför det är dumt att gjuta en pool i betong?

Som jag ser det:

Minus
- kostnader för att leverera betong två gånger, platta respektive väggar.
- kostnader för att forma

Plus
+ slipper kostnader för trappa enl ovan 20k, kan forma som man önskar
+ slipper kostnad för liner
+ kan färga betongen svart om man önskar:cool:

Snälla hjälp mig med argument för att inte sätta igång ett projekt där jag gjuter en pool.

/PC
 
Liner vill du ha även om det är betongpool så där föll två argument.
 
Det är inte dumt med betong, men dyrt och arbetsintensivt.

- kostnader för armering
- kostnader och arbete för att täta poolen innan du målar eller kaklar
- kakel kan vara knepigt när det fryser, men målar du har du inte det problemet.

Om du inte ska kakla, vilket jag tror är tveksamt för utomhuspooler på våra breddgrader, så vet jag inte vad fördelarna är med en betongpool jämfört med en thermopool. Formsättning och isolering kommer på köpet med thermopoolen men om du vill ha kaklat tror jag en ren betongpool är bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.