Ja, vi fäste pappen på syllen.
 
Nu lutar det åt att köra gummilist och trälist , inte kitta...
 
Mitt växthus är fortfarande på planeringsstadiet (och kommer tyvärr inte att bli i lärk). Jag har funderat en del på utförande av taket och pratade med den lokala glasmästaren som hade ett lockande alternativ. Han hade monterat 6 millimeters härdat glas som tak på ett växthus. Det var måttbeställda skivor som gick från nock och hela vägen ner och som skruvas fast i reglarna med ett "plattjärn" i aluminium. Tätningen klarades med butylband. Tycker att det låter som ett lockande alternativ för att slippa framtida omkittning av ett helt tak. Kanske ett alternativ till gummmilist och trälist MayaLisa?
 
Ja, vi har snackat lite om aluminiumlister men vi har ju redan fräst ur träprofilerna i högbenen 1cm bred och 1,5 cm djup så vi måste väl testa oss fram här, vilken sorts list som funkar.
 
Du Skånelängan, Om man nu sätter fast glasen med lister i taket . Hur gör man då med väggarnas glas? Ska man kitta dem??
Eller ska man sätta list där med? Jag har inte överlappande glas i sidorna utan har tänkt att sätta glasen i urfrästa ramar, som spröjs ungefär...
Växthuset takdetaljer 003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag ska ju inte behandla träet...Ska jag köra grått kitt då kanske...huvva så mycket undringar!!!
 
Ja du just färgen på kittat klurade jag mycket på också när jag var inne på att kitta mina glas. Virket har en färg i dag men en annan om 5 år och ytterligare en annan om 10 år. Leif Arvidsson har kitt i lite olika kulörer, bl.a. gått och en en ton av beige. Väldigt svårt att säga vilken som passar bäst i längden. Kan köpa en av varje och testa på spillbitar för att få en uppfattning innan ni köper hem för hela växthuset? Det går ju en del tuber och de är inte gratis direkt.

Jag kör allt med lister som dem jag visade en bild på. Jag har gjort lite längre som ska vara på tak och gavlar medan de på sidorna är ca 120 cm. Mina urfräsning påminner om dina där jag har ett spår runt om men glaset kommer endast ha en list på sidorna.
 
Ahh, jo jag såg dina fina lister, men först nu fattar jag precis var de skulle sitta. Kopierar dem ;))
Jag funderar på om jag också ska ha gummilister under och över glasen, som är 3mm. Urfräsningen är ju 1,5 cm . Frågan är då om jag ska ha 5, eller 7mm's O-lister...
Gu' så mycket frågor man har. :/
 
Jag kommer nog att kitta sidorna ändå.
 
Förlåt om jag pepprar din tråd med inlägg...men vi verkar ju gå i lite samma funderingar. Nu lutar jag åt att järnvitriola mitt bygge, för att snabba upp gråheten. Har tidigare fått höra att det skulle vara giftigt, men det är det ju inte, om man utesluter kopparn i receptet.
 
Inga problem, tråden är ju även för att bolla olika idéer på saker och ting kring växthusbyggen. Någon annan läser kanske detta längre fram och kan på så sätt kanske få tips eller idéer.
Järnvitriol kan säkert bli bra, det ger snabbt ett utseende som liknar att den är väderpåverkad.
 
Skånelängan, vad ska du använda för sorts gummilist i glasfastsättningen? Jag lutar åt 8*4mm kronlist både under och över glaset.
 
Glasningen pågår nu för fullt och det verkar än så länge funkat riktigt bra med kombinationen av lister och tätningslister. Jag har ingen list i under eller överkant. Jag tror det är dessa jag kör med på sidorna http://www.jula.se/tatningslist-e-540050
 
Intressant tråd. Jag funderar också på att bygga ett växthus men kanske av lite enklare snitt.

Borde man inte med fördel kunna använda 4mm biltemaglas istället? Om jag räknar rätt så landar växthusglas (61*61) på ca 600 kr/kvm medans plastglasen hamnar på hälften. Plastglasen borde också kunna skruvas i stommen med överlapp och på så sätt undviker man all kittning, lister och liknande.
 
Mina glas på 48x60 kommer från nermonterat växthus och kostade 10 kr/st.
Kittning eller lister tycker inte jag är inte bara för att fästa glasen utan har också stor betydelse för utseendet.
 
Bilder Skånelängan, bilder!! Ska stanna till på Jula idag då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.