Hej,
Hittade denna sajt idag ;D PERFEKT!

Har ett trähus från 1911. Skall riva två väggar i bottenvåningen för att göra storkök.
Måste installera en HEA 140 stålbalk för att försäkra mig om att inte taket faller ner (kollat med en byggnadsingenjör).

Fråga:
Hur fäster jag upp balken?

Det finns en stenvägg i källaren ett plan ned rakt under där balken skall sitta.
Måste jag ta mig igenom golvet och bygga upp något som balken vilar på?
Ena änden av balken slutar vid en yttervägg, kan jag fästa en balksko i ytterväggen och låta balken vila i den?

Tacksam för tips,

KK
 
Bob_the_builder
Balkskoalternativet tror jag inte jag skulle våga mig på. Ett alternativ kan vara att bryta upp ytterväggen och sedan fälla in en dubbel alt trippelregel (jag har själv en trippelregel som bär ena änden av vår nockbalk i huset). Det är billigare än limträ även om det inte rör sig om så stora pengar för en limträpelare (kanske 115x115 mm?) heller. Annars kan du ju lägga pelaren utanför väggen också. Då är det limträ som gäller om du inte vill klä in den. Hur du än gör så tror jag lasten måste föras ner genom golvet till den underliggande hjärtväggen i källaren.
 
Tack för svaret.

Limträ kontra stålbalk?

Är det några fördelar med de olika materialen.

Jag vill ju dölja det hela så mycket som möjligt, bygga in eller alternativt fälla in i väggen?

En stålbalk borde rimiligen ta mindre plats, inte sant?
Är det lika bra?

Vad med alternativet att mura upp med leca eller tegel utmed murstocken för att bära ena änden? Bra eller dåligt?

mvh
KK
 
Du skulle kunna använda ett 4-kant stålrör som helt klart blir nättare än limträ. Vi har några 80x80 som bär större delen av huset så det borde räcka i ditt fall också.
Stålet kostar nog lite mer än trä men det bör inte bli några stora pengar totalt sett.

Jag skulle inte köra på balksko. Stående pelare under med rejält upplag är det enda jag skulle lita på. Om det inte går att få en pelare rakt under p.g.a fönster/dörr eller brist på upplagspunkt kan man ju lägga en horisontell balk som bär HEA som i sin tur bärs upp av två lodräta pelare/balkkonstruktioner. Om det ska fällas in i vägg eller synas är ju en smaksak/utrymmesfråga.
Ibland kan en konstruktionslösning vara lite kul att ha synlig.
 
Glömde att kommentera muralternativet, funkar bra det med men det tar ju lite plats
 
Kalle_Kofot skrev:
Hej,
Hittade denna sajt idag  ;D PERFEKT!

Har ett trähus från 1911. Skall riva två väggar i bottenvåningen för att göra storkök.
Måste installera en HEA 140 stålbalk för att försäkra mig om att inte taket faller ner (kollat med en byggnadsingenjör).

Fråga:
Hur fäster jag upp balken?

Det finns en stenvägg i källaren ett plan ned rakt under där balken skall sitta.
Måste jag ta mig igenom golvet och bygga upp något som balken vilar på?
Ena änden av balken slutar vid en yttervägg, kan jag fästa en balksko i ytterväggen och låta balken vila i den?

Tacksam för tips,

KK

1) har du bygglov? det krävs i detta fall.
2) Lita inte blint på en byggnadsingenjör. Gör du jobbet själv ansvarar du för ALLA eventuella konsekvenser av ditt handlande. Om tex balken rasar när du sålt huset. Det ligger på ditt ansvar. Så jag tipsar om konstruktör.
3) Klä in balken i gips och värme avvisande material. Pga den nya planlösningen och bärningen i balken så hmm stål är inte kul vid brand. Krävs 2 lager gips eller brandskyddsfärg.
4) Balksko? då får du nog se till att förstärka väggen ordentligt

5) trä kontra stål.... jo trä är bättre enligt mitt sätt att se det. Kräver iofs större dimensioner men är avsevärt bättre ur brandsynpunkt och bärande dimensionerande förmåga...

Och som sista statement 1911 sa du huset är ifrån. Saftigt ingrepp du gör i huset jag vidhåller att du borde söka bygglov det är inte kul att återställa
 
Byggnadslov om jag vill riva väggar i mitt eget hus :surprised:
Det låter ju helt galet.

Får man inte göra som man vill hemma?

//KK
 
Kalle_Kofot skrev:
Får man inte göra som man vill hemma?
Tyvärr inte, i varje fall när det gäller bärande konstruktioner. ;)
I övrigt gör du nästan som du vill. ;D
 
Man kan ju bli anarkist för mindre. Då tror jag inte att väggen är såååå bärande... Men sätter in en HEA för att det är snyggt. Jättesnyggt...

KK
 
  • Gilla
dempa-
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.