Jag har en avstyckad tomt inom detaljplanerat område som jag vill bebygga i framtiden.
Erhöll tidigare offert (schablonkostnad) från vårt elbolag vad det kostar att ordna med Nätanslutning. I arbetet ingår anläggningsarbete utanför tomtmark, samt kabelförlängning in på vår tomt etc.
Marken utanför vår tomt tillhör en tomtägarförening som är samägt av alla våra kära grannar, där några av grannar starkt motsätter att vi ska få bygglov. En av dessa klagande grannar sitter i tomtägarföreningens styrelse.

Så här i semstertider så har jag lite svårt att få bekräftat vilka förutsättningar som gäller innan elbolaget kan sätta igång sitt arbete.
Tänkte höra här på Forumet om någon vet vad som gäller.... Två frågor:

(1)
Kan Tomtägarföreningen vägra elbolagets ledningsdragning genom tomtägarföreningens mark?
Dvs, finns det en juridisk möjlighet för Tomtägarföreningen att stoppa Elbolagets eldragning? Eldragning genom Tomtägarföreningens mark är är en förutsättning för att kabeln fysiskt ska kunna nå vår tomt tyvärr.

(2)
Måste jag ha ett Bygglov laga kraft, eller förhandsbesked, för att Elbolaget ska få dra ledning till vår tomt?
 
1: Nej, man kan inte stoppa en elledning, men man kan fördröja den rejält (år) så det är bra att du är ute i god tid.
2: Inte såvitt jag vet, el kan man ha behov av av många anledningar.
 
mycke_nu skrev:
...... el kan man ha behov av av många anledningar.
..kunde inte låta bli ...:)

Tack ska du ha mycke_nu o Gudfader.
Det är så jag har förstått det också, bra att få det bekräftat

jokomoko
 
Kolla på detaljplanen om det finns ledningsservitut på Tomtföreningens mark. Det brukar det göra. Finns servitut så kan inte styrelsen stoppa elisntallationen. Det behövs bygglov för transformatorstationer. Men vad jag vet inte för elskåp eller servis.
 
peternicklas
För att dra en elledning över en annan tomt så måste du ha ett servitut. Denna ska registreras hos lantmäterimyndigheten. Vet inte om det krävs bygglog eller kanske marklov för detta.
 
Kraftbolaget kan ta ut en ledningsrätt (det är det som tar tid) om grannen vägrar avtal, så servitut tror jag inte är något som trådskaparen behöver befatta sig med.
 
Eftersom det är nätägaren som äger den matande kabeln så gör det varken från eller till om fastighetsägaren har ett servitut och som tidigare nämnts så får nätägaren förr eller senare gräva ner sin kabel.
 
peternicklas
Även en ledningsrätt är ett servitut och ska registreras och föras in på lagfarten.
 
MEN det är nätägaren och inte fastighetsägaren som har ledningsrätten.
 
peternicklas
elmont skrev:
MEN det är nätägaren och inte fastighetsägaren som har ledningsrätten.
Stämmer.
 
Tack för svaren. har jag uppfattat detta rätt (enl nedan)?

-1-
Om tomtägarföreningen motsätter sig kabeldragning på deras mark, så kan Elbolaget nyttja sk. ledningsrätt där tomtägareföreningen i princip tvingas acceptera ledningen?
-2-
Men, nackdelen så fall är att ledningsrätt (typ av juridisk procedur?) ,- kan ta lång tid (år)?.


Om ovan stämmer. Vad händer om Elbolaget finner att dom helt enkelt inte längre vill/kan dra ledningen. T.ex, om Elbolaget vid inspektion på plats finner mycket svår terräng - marken är full av stora stenblock och träd som jag förmodar gör anläggningskostnaden komplicerad & dyr - om Elbolaget dessutom sen måste nyttja ledningsrättsprocess (också kostsam?) - kan Elbolaget åberopa detta som orsak att helt enkelt dra sig ur? Som sagt, jag har redfan fått anslutningsoffert från Elbolaget (fast pris). Om jag skriver på offerten/avtalet så borde det vara bindande tycker man - eller?
 
Skriv på, jag skulle knappast tro att någon bråkar med nätägarna, för "föreningen" är säkert medveten om att dom enligt lagen måste ge nätägarna möjlighet att ansluta din fastighet. Och skulle dom bråka så kommer dom i princip att bli "överkörda" av nätbolaget.
Har du fått ett pris och offerttiden inte gått ut så gäller priset i avtalet. Har offerttiden gått ut kan du be om en ny offert eller en förlängning av den g:a offerten.
 
Det är väldigt många "elektriker" och få personer som kan byggnadslagstiftningen. Tycker även att det mesta blivit lite väl semantiskt.

Alltså för att förlägga ledningar av olika slag på annans mark inom detaljplanerat område erfordras ledningsservitut för alla även kraftbolaget. Troligen finns det redan ett sådant servitut eftersom grannarna har el.

Skulle tvist uppstå mellan ett kraftbolag och en markägare avgörs detta slutgiltigt i domstol. Det kan ta lång tid. Oftast går kraftbolaget segrande ur en dylik strid eftersom man bedriver en viktig försörjningsverksamhet för det allmäna.
 
Att nån tomträttsförening skulle kunna hindra nätbolaget är otänkbart, en nergrävd kabel kan inte vara ett så stort men för markägarna att det skulle väga tyngre än menet för en annan fastighetsägares möjlighet att ha möjligheten att elansluta sin fastighet.
Jag tillhör väl "elektrikerna" men även fastghetsägana som har nätägarnas jordkablar och även luftledninga på mina marker, samt numer även fiberkablar. Jag tror mig efter vädersäkringen som utförts ha rätt bra koll på vad som sker på kort och lång sikt när det gäller nätägarnas "kablar".
 
Nätbolagen tar i princip aldrig ut ledningsrätt för serviskabel över annans mark annat än om någon trilskas. De vet att de kommer att få ledningsrätten beviljad om så skulle behövas. Eftersom en ledningsrätt kostar en del att ordna tas de bara ut vid behov för servisledningar. I alla fall av de flesta nätägarna. Möjlighen kan föreningen få ha synpunkter på var kabeln förläggs.

Ledningsrätten är för övrigt inget servitut. Ett servitut är knutet (ägs, ungefär) till en härskande fastighet. Ledningsrätten "ägs" av en juridisk person. En ledningsrätt gäller en anläggning och kan beröra flera fastigheter. Osv. Ledningsrätter är alltid inskrivna hos lantmäteriet, liksom officialservitut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.