Hej
Vi köpte korsvirkeshus på landet och flyttade in i november. Enkilld avlopp.
1985 installerades 3 kammarbrunn med stenskista och avluftning med vakuumfilter på kallvind.
2000 byttes stenkistan mot infiltrationsbädd. Med samma avluftning.
Sen flyttade vi in och konstaterade att det luktar mycket avlopp ute vid trekammarbrunnen och bädden.
Och installerade badrumsfläkt. Nu när frånluftsfläkten går i ett pga sommarfukten i luften upptäcker jag att det kommer upp avloppslukt från toastolen.
Läser på och förstår att det är katastrof för insfiltrationsbädden att det inte finns ordentlig avluftning ut på taket. Nu kommer luften UT genom lutningsrören i bädden =O/
För att slippa hyra in plåtis för att sätta upp utmynningen på taket och för att kunna på enklaste sättet SNABBT fixa till avluftningen funderar vi att dra ut röret på vindsgaveln och installera kanalfläkt.
Men hittar ingenstans att köpa en kanalfläkt för avloppsavluftning.
Fungerar det med en vanlig kanalfläkt som man t ex kan köpa på Biltema?
Räcker IP44?
Hur stort behöver luftflödet vara? Avståndet till bädden är ca 15 m rör och upp på vinden är det 5-6 meter. På vinden blir det 10 meter rör.
Förstår att det behövs även renslucka på röret.
 
Att det luktar avlopp vid trekammarbrunnen är helt normalt, man sätter INTE mekaniska fläktar i avloppsluftningen. Man drar ett rör från avloppet som mynnar ute (oftast över/på taket) eller en vacumventil som man kan sätta på vinden eller inomhus.
Det finns färdiga takgenomgångar/takhuvar att köpa som en normalhändig själv kan sätta.
Men INGEN fläkt i avloppet.
 
Det är ju skorstenseffekt man är ute efter när man drar upp avluftnngen genom taket och ut ovanför nock. Kan man itne göra det eller om man ändå har problem med lukt så finns det allternativet med att montera en kanalfläkt vid utloppet (på taket) eller som vi planerar genom väggen - då blir det ju två krökar och "skorstenseffekten" mörmodligen blir sämre eller uteblir.

Braritning finns att se här:
http://www.vavatten.se/sma_avlopp/lukt.html
 
I mina trakter har mååånga ( i min lilla by ca 60 st och i kommunen tusentals) egna anläggningar och jag har ALDRIG sett någon som satt in en fläkt, det "normala" är en avluftning ovan tak. Röret bör dras i uppvärmt utrymme (och isoleras i kallutrymme) i möjligaste mån för det har en tendens att bildas frost på insidan röret som vintertid kan täppa till röret. Att man vill sälja fläktar och filter mm. kan man förstå, men trovärdigheten får sig en törn när man påstår att man inte gör avluftningar vid nya avloppsanläggningar och det gör det naturligtvis inte för det ingår ALLTID i husets avloppssystem.
 
elmont - var läser du att de påstår att man inte gör avluftning på nya avloppsanläggningar?

Det jag kan se att det står att det normalt inte INGÅR i uppförandet av avloppsanläggningen. Innan detta står det, Citat:

"Alla avloppssystem som ansluts till egen avloppsanläggning skall avluftas genom att husets avloppssystem luftas via en ledning som mynnar fritt över tak (ej vacuumventil), se vidare figur 1 nedan."

Det står att man kan avända sig av fläkt när avluftningen av någon anledning INTE placeras genom taket.

Jag kan inte heller se att företaget själva säljer fläktar - det är i vart fall inte uppenbart - då hade jag ju vetat vart jag kunnat vända mig för inköp och info om kapacitet mm.
Det de säljer är trekammarbrunnar och infiltrationsbäddar samt installation av dessa - inte avluftning. Avluftningen är rörisens jobb.

Däremot väljer de att informera om vikten av avluftningen så man som konsument vet iaf själv om det - tyvärr har jag här på forumet läst om rörisar som satt in nya avlopp till folk - och påstått att avluftning INTE behövs:screwy:
Denna någon gick runt och fyllde i vatten i vattenlåsen när de sögs tumma för att avluftning saknades
:x:eek::screwy:
 
Henrietta70 skrev:
Hej
Vi köpte korsvirkeshus på landet och flyttade in i november. Enkilld avlopp.
1985 installerades 3 kammarbrunn med stenskista och avluftning med vakuumfilter på kallvind.
2000 byttes stenkistan mot infiltrationsbädd. Med samma avluftning.
Sen flyttade vi in och konstaterade att det luktar mycket avlopp ute vid trekammarbrunnen och bädden.
Och installerade badrumsfläkt. Nu när frånluftsfläkten går i ett pga sommarfukten i luften upptäcker jag att det kommer upp avloppslukt från toastolen.
Läser på och förstår att det är katastrof för insfiltrationsbädden att det inte finns ordentlig avluftning ut på taket. Nu kommer luften UT genom lutningsrören i bädden =O/
För att slippa hyra in plåtis för att sätta upp utmynningen på taket och för att kunna på enklaste sättet SNABBT fixa till avluftningen funderar vi att dra ut röret på vindsgaveln och installera kanalfläkt.
Men hittar ingenstans att köpa en kanalfläkt för avloppsavluftning.
Fungerar det med en vanlig kanalfläkt som man t ex kan köpa på Biltema?
Räcker IP44?
Hur stort behöver luftflödet vara? Avståndet till bädden är ca 15 m rör och upp på vinden är det 5-6 meter. På vinden blir det 10 meter rör.
Förstår att det behövs även renslucka på röret.
Som "alla" andra skriver här, skall du ha avluftning över taket, inte någon vakuumventil.
Att det luktar skunk när din badrumsfläkt går beror förmodligen på att du inte har någon ordnad tilluft,
som förser badrummet med den luftmängd som frånluftfläkten behöver.

Kan kanske vara idé att se över hela husets ventilation.
 
Haha - huset är byggd 1900 - så här finns ingen mer ventilation än den vi satte in i badrummet - badrumsfläkt som är fuktstyrd.

Vacuumventilen ska väck så klart.
Den lär har fungerar perfekt med stenkistan men har aldrig funkat när markbädden kom till 11 år sedan och det innebär att markbädden aldrig heller fungerat så som menat och iom det - har dess liv förkortats avsevärt.

Frågan var om jag kan slippa klättra på eternittaket och kludda med ett hål på taket och istället gå ut med avluftningen genom gavelväggen. Detta innebär två krök på avluftningsröret.
Men då förlorar jag kanske "skorstenseffekten" som är det som håller igång avluftningen därför frågade jag vilken effekt på en kanalFLÄKT man kunde råda bot på detta.
 
Henrietta70,
jag menar att du behöver tilluft för att badrumsfläkten skall ha någon luft att suga ut utan att behöva ta den från toalettstolen eller handfatet.
Det kan ju räcka med att ställa ett fönster på glänt någon stans, och se till att luften kan ta sig genom (över/under) badrumsdörren.

Betr. avloppsventilationen förstår jag att du ogärna börjar mecka med eternittaket.
Dra ut ett rör genom gaveln och vinkla upp. Det kan göra susen.
Det är framför allt höjdskillnaden mellan inlopp (infiltrationen har väl ventilationsrör?) och utlopp uppe vid taket som åstadkommer luftningen.

Lycka till!
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Symtomen med avloppsluft i badrummet är ju ett fel, dock ska det inte vara hopkopplat med avlutningens fel.
Troligen är det antingen något vattenlås som bakläcker luft. Det löser man med en test enligt KnockOnWood beskrivning.

En annan grej är om det saknas gummimuff vid toalettanslutningen till avlopp, vattenlås för tvättmaskin, eller gummiuff till handfatets inkoppling. Då tjuvläcker det lugt. Behövs antagligen inte mycket för att det ska lukta apa.
 
Dessa luftningsrör finns - utomhus:
Två rör i slutet av bädden - där luften kommer ut just nu (vilket är fel håll).
Finns även ett markrör som kommer upp mellan trekammarbrunnen och markbädden. Där kommer det ut avloppsluft även.
Förresten - kan detta rör försämra lutgången när väl röret på taket är på plats?

Markbädden ligger nedaför en slänt beläget ett par meter under husets nivå.

Luftintag in till badrum är det gott om, dels genom en springa på flera cm vid golvet, en otät kattlucka samt nu på sommaren en öppen dörr. Just för att fläkten ska ta ut fuktig luft ur resten av huset där det dessutom finns två öppna tilluftsventiler i varsin ände av huset.

Avloppslukten kommer upp inifrån toastolen. Och bara när fläkten är igång.
Oavsett om det är läckande gummitätningar så måste ju en avluftning ordnas för bäddens skull.

Så - det låter skönt att det inte behövs kanalfläkt till avluftningen om man går ut genom gaveln!
Det underlättar ENORMT att man kan stå där istället uppe på takåsen på gammal eternittak som lagts dessutom ovanpå det gamla spåntaket. Avlufningsröret är placerad nästan vid nocken ju.

Tack så mycket för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.