Är också på jakt efter en stabil stege, skall måla mina gavelspetsar på en plans hus, min nuvarande stege köpt på Bauhaus är helt okej om den inte är utskjuten så långt, men är den utskjuten till max 5,32 svajar den som bara den, dvs jag tycker den är för läskig att gå upp på. Har någon tips på en stabil stege, som inte flexar gärna med extra breda stöd i ändorna?
 
Köp en stege som är 1-1.5m längre än du behöver, så har du mer marginal i delen som överlappar och håller vinglet till ett minimum.
 
Det är nog svårt att göra en stege på >5 meters längd som är stabil då 100 kg klampar omkring på den...
 
I stort sett alla stegar som säljs i Sverige, åtminstone hos de stora butikerna, verkar ju vara certifierade. Så de bör ju vara säkra vid rätt användning i alla fall, men sen är det klart att det kan vara stor skillnad på hur säkra de känns och hur mycket "felanvändning" de tillåter.
 
Satsa på en ställning, hyr eller köp
 
Lite jobbigt att hyra eller en köpa en ställning var gång man behöver upp lite, ex för att rensa hängrännor... För det stora målningsprojekten hyr jag naturligtvis ställning på Ramirent.
 
Robert-san01 skrev:
Lite jobbigt att hyra eller en köpa en ställning var gång man behöver upp lite, ex för att rensa hängrännor... För det stora målningsprojekten hyr jag naturligtvis ställning på Ramirent.
Men grejen var väl att man skulle upp mycke inte lite ;)
Stegen behöver man naturligtvis för rimliga höjder, typ hängrännor.
 
Jag har funderat ett tag på att skaffa och varit runt och tittat på ställning också, men tycker de är lite hawaii plus att det känns ruskigt overkill och krångligt med ställning för min enplanskåk. Det kommer förmodligen bli så att jag köper en lite rejälare, framförallt längre stege med halkstöd/vältskydd. Den behöver inte vara bergfast, men lite mer stabil än min nuvarande. Den svänger väldigt mycket, mycket mer än t.ex min farsas gamla stege som är byggd i H form, min är byggd i fyrkant. Visst kan jag använda min stege utfälld fullt men det känns lite osäkert att klampa där när den svänger och jag har grus på ena sidan av huset och gräs på andra, just på gruset rör den sig nere när jag kliver på över "överlappet". Men framförallt behöver jag en längre stege då min nuvarade inte riktigt når upp.Skall jag bara upp på taket eller vinden funkar min nuvarande stege kanonbra.
 
Då var stegen beställd. Det blev en Wibe 2-delad yrkes 7,2m. Känns rätt fel att langa upp 3800kr för en stege men det kommer säkert att känns bra när jag väl kommer upp på den. :)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.