Hej vet inte om det hamna i rätt forum del men iaf.

har precis köpt hus och tänkte ge mig på att snygga till det allt är från 60 invändigt.
började med att kolla på att riva ner den gamla vävtapeten och då till min stora förvång så sitter det 3mm frigolit på alla ytter väggar innanför alla tapeter, så hur gör man nu? allt sitter limmat och att riva ner allt tar ju 3månader, kan man sätta renoveringsgips? känns ju sjukt galet att proppa 3000000 hål för att sätta gips, alt limma men då måste man ju oavsett få dom att dra mot vägg på nått sätt (litar inte på att allt sitter 100 som är där nu)

alla tankar å tips motages,
 
S
renoveringsgips är för tunn för att sättas på frigoliten
 
ok. inget tips hur man skall gå till väga? kan tillägga att alla väggar är välvda upp mot taket så där är nästa bekymmer med att sätta gips.
 
har själv köpt ett hus med från början av 1900 talet. Har dock inte stött på det du stött på men har väl liknande "problem".

Jag undrar vad du hade tänkt att göra utanpå? skall du ha panel? tapet? trä osv...

Har du endast tänkt att ha tapet eller måla borde det väl fungera att sätta dit "räddningstapet" dvs en tjockare tapet som du limmar rakt på frigoliten? kanske inte går iofs då frigoliten kanske suger till allt lim. Har själv satt sådan tapet på stenväggar med lite bulor och håligheter med god framgång. Ordentligt med våtrumsklister så det inte sugs bort allt. Denna kan du sedan måla alternativt tapetsera på.

Mot taket har jag hackat loss det mesta med kofot och lagt bruk så det blir hyffsat ok. Sedan har jag lagt en skugglist mot tak.

Kanske inte alls hjälper beroende på vad du hade tänkt att sätta på väggarna.
 
Bredspackla.
 
Om det inte funkar med räddningstapet (har själv fått bra resultat med dessa när underlaget var tapet med grov textur), sök easy cover(styvare, Duro),"Wallcover"/"Cover up"/Wall-Hess (Day-system, bl.a. bauhaus?), väggfixaren (byggmax), täckningstapet, återställaren (eco), problemlösaren (styvare), flugger plain eller liknande. Tror den jag köpte hette genvägen (rusta).

Varför inte köra med vanligt gips i stället för renoveringsgips? Renoveringsgips är så tunt att det knappt går använda till något vettigt, dessutom mycket dyrare. Enda nackdelen med vanligt gips som jag ser det är att det bygger några få millimeter extra,så eventuellt får man lista om och fixa lite med nya foder kring fönster och dörrar (men det får du oftta med renoveringsgips också). Eller tänker jag helt fel?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.