Jag är helt såld på att använda ett KNX system för småhus.

Så himla praktiskt att konfigurera belysningen med närvarosensorer så att endast de rum man använder för tillfället är belysta och att automatiskt dimra upp och ner ljusnivån beroende på hur mörkt och vilken tid på dygnet det är i rummet. Sedan när alla gått och lagt sig genom att släcka belysningen manuellt på brytaren gå in i nattläge där endast vägledande golvbelysning tänds om någon går på toa mitt i mörka natten.

Att kunna styra anläggningen genom mobilen och till exempel sätta på fil servern från mobilen när man behöver komma åt sina filer när man är på resande fot eller att sätta igång hembion och automatiskt dra för gardinerna och släcka ner belysningen.

Vet inte om man kan fylla badkaret och sätta igång underhållsvärmaren också men det vore väldigt coolt.

Men så tittar man på priserna för komponenter och programmeringsutrustning så är det hutlöst dyrt i jämförelse med en konventionell lösning. Är det priset verkligen berättigat?
 
Hej konsument!

Visst är det bra att ett gäng stora drakar enats om en stängd standard som man får betala multum för att få veta hur den fungerar, så att det inte finns nån risk att nån "uppstickare" gör billigare grejer...

(Alltså oavsett hur krånglig standarden än må vara så kan jag nog garantera att ifall specarna läcker ut så kan man vara nära på säker på att det dyker upp nån piratlösning för programmeringen som kostar max nån tusenlapp)...
 
Det är ett mycket enkelt och rudimentärt protokoll, inte heller svårt att finna dokumentation över de grundläggande funktionerna. Är man intresserad och lätt "skadad" kan man även lätt göra en reverse enginering via de snitt som är kommersiellt tillgängliga. Det är en ganska kul övning faktiskt, och sen kan man koppla mot precis vad man vill till detta relativt vettiga och stabila system för den nivån det skapades för.

Det som hindrar "pirater" är istället det faktum att tillverkarna måste ansluta sig till organisationen, kostar multum att få noder testade och godkända där. Även om en pirat skulle vara perfekt och invändningsfri skulle varje problem tyvärr skyllas på dem.
 
Aha!

Frågan är vad som händer om nån utmanar hela kalaset...

Det skulle ju kunna vara en hygglig fördel i att blanda "finfabrikat" för 230V-sidan men "fulfabrikat" för allt som bara körs på klenspänning...
 
Jag skulle nog inte kalla KNX för hutlöst dyrt jämfört med en konventionell lösning. En sådan lösning kostar också mycket att bygga ihop om man vill ha exakt samma funktioner man skulle få med KNX.

Om man klarar sig på max 20 deltagare i hemmet kostar mjukvaran endast €100. Just nu går det även att gå en gratis online kurs och få den versionen av programvaran gratis vilket jag tycker är väldigt förmånligt.
 
  • Gilla
Akzid
  • Laddar…
lordmetroid skrev:
Jag är helt såld på att använda ett KNX system för småhus.

Så himla praktiskt att konfigurera belysningen med närvarosensorer så att endast de rum man använder för tillfället är belysta och att automatiskt dimra upp och ner ljusnivån beroende på hur mörkt och vilken tid på dygnet det är i rummet. Sedan när alla gått och lagt sig genom att släcka belysningen manuellt på brytaren gå in i nattläge där endast vägledande golvbelysning tänds om någon går på toa mitt i mörka natten.

Att kunna styra anläggningen genom mobilen och till exempel sätta på fil servern från mobilen när man behöver komma åt sina filer när man är på resande fot eller att sätta igång hembion och automatiskt dra för gardinerna och släcka ner belysningen.

Vet inte om man kan fylla badkaret och sätta igång underhållsvärmaren också men det vore väldigt coolt.

Men så tittar man på priserna för komponenter och programmeringsutrustning så är det hutlöst dyrt i jämförelse med en konventionell lösning. Är det priset verkligen berättigat?
Nej.



















Men du verkar ju gilla en massa helt onödiga funktioner så jag säger kör på! Det låter kul om du har intresset.
Tycker man något är roligt är det bara att satsa.
 
Det är nog bättre att hålla installationen så simpel som möjligt. Mycket mindre som kan gå fel eller gå sönder.
 
Klart du skall ha KNX och lämna gammal-elen.

Dock är det löjligt höga priser om man ser till vad man får, tyvärr beroende på få användare i hemmiljö (används flitigt i större byggnader, men där är nog en snabbare elinstallation mer intressant än priset per enhet - min gissning). Elektriker är inte heller intresserade av premium installationer och extra funktioner, som alla andra branscher, och säljer därför inte in det så utvecklingen går långsamt.

Så om du satsar pengarna räkna inte med att få igen dem. Se också till att du hittar en intresserad elektriker. Det finns inte många, men de finns. Ta referenser.

Det sagt så kan man konstatera att även den mest utvecklade KNX installation procentuellt säkert är ingenting mot vad man lägger för alla extra funktioner i ex. ett bilinköp, eller vad man lägger i kronor på kakel och klinker för den delen.

Själv har jag nog tjänat in kostnaden för min installation i minskade elektriker-timmar dels under årens lopp vid ändringar och tillägg, men framförallt nu när vi byggde ut. Väldigt lite behövde fysiskt kopplas. Det mesta programmerade jag om själv.

Nu byggde jag iofs 99/00 och med det billigare, men proprietära, IHC sytemet från Lk (http://lk.dk/sites/Lauritz Knudsen/privat/kampagne-ihc-bolig/introduktion.page) i Danmark. Säljs fortfarande i Sverige av ELKO som Living System.

... som förövrigt har tickat i 12 år utan några problem.
 
Redigerat:
TLovskog skrev:
Det sagt så kan man konstatera att även den mest utvecklade KNX installation procentuellt säkert är ingenting mot vad man lägger för alla extra funktioner i ex. ett bilinköp, eller vad man lägger i kronor på kakel och klinker för den delen.
Fast det där säger väl egentligen mest om bilbranschen, både säljare och köpare?

Rejält saltade priser för "orginaltillbehör" som visserligen är ergonomiska och driftsäkra men tekniskt kanske inga höjdargrejer, speciellt inte för priset. (Jo, jag har jobbat med "eftermarknad"-bilstereo en gång i tiden, och är nog fortfarande inte imponerad av det rätt svampiga ljud som man brukar höra även i "premium"-stereoinstallationer...
 
Nja ... det var mer ett exempel, och kanske det mer extrema.

I de flesta andra fall och branscher så slantar konsumenter upp extra för premium / custom / lull-lull (kärt barn många namn) UTOM när det gäller elinstallationen. Jag är ju rätt övertygad om att det just har med bristande information och inspiration från elektrikerbranschen att göra. För jag kan inte tänka mig att de inte skulle vilja ha, eller behöver, de extra inkomster som det skulle ge.

Ett annat är ju all kakel och klinker i badrum. 2500kr/m2 för mosaic ... no problems. Dolt montage av högtalare för musik med snyggt infälld styrning med Spotify och en skön liten touchdisplay ... mycket sällsynt. Tror säkert man hade kunnat få konsumenterna att lätt betala 20-30 tusen för det per rum. Idag måste man som konsument veta att det finns och jobba för att få in det.

Bara en observation.
 
Har precis börjat läsa på lite om detta då jag håller på och renoverar hemma. Började med att jag skulle dra om lite el i rummen sen såg jag hur jäkla ful och sliten elcentralen var och på den vägen är det... Vart kan man läsa mer om KNX och komponenter som finns? Har någon rekomendation på firma som jobbar med installation som man kan vända sig till? :)

/Henrik
 
ullberg
Som svar på TS ursprungsfråga: Nej, du kan aldrig räkna hem det i någon form av besparing, i dagsläget ska man värdera funktioner och "coolhet" ganska högt för att satsa på KNX.

Med det sagt kan man å andra sidan säga att med tanke på antalet nya KNX-trådarpå BH borde snart volymerna öka kraftigt, med ökad konkurrens och lägre priser som följd (i dagsläget är det seriöst någon som, oavsett licensieringskostnader, tjänar på tok för mycket stålar...)
 
  • Gilla
a_80
  • Laddar…
Någon som kan rekommendera El installatör som kan KNX närleken av Båstad? Bygger nytt och vill prata med någon som kan detta.
 
ullberg skrev:
Med det sagt kan man å andra sidan säga att med tanke på antalet nya KNX-trådarpå BH borde snart volymerna öka kraftigt, med ökad konkurrens och lägre priser som följd (i dagsläget är det seriöst någon som, oavsett licensieringskostnader, tjänar på tok för mycket stålar...)
Nu tror jag iof inte att priset kommer att förändras nämnvärt pga några intresserade privatpersoner...
Om man tittar på vad KNX omsätter om året så förstår man kanske problemet....
 
Ett simpelt hus med lite knx med lite standard funktioner blir runt 100.000kr dyrare, ska di ha miami vice så går du räkna på 200~250000kr
Finns simpla knappar för 1000kr och dyra för över 4000kr st
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.