Hej alla.
Letade runt i forumet men hittade inget riktigt svar på denna frågan.

Jag och min tjej funderar på att bygga nytt. Vi har en tomt redo som hon har fått av en släkting.
Tomten i sig skulle nog värderas till runt 1.000.000:- vid försäljning då det är en sjötomt med sjöutsikt i ett attraktivt område.

Min fråga är, ponera att vi bygger ett hus för runt fyra miljoner. Eftersom vi inte har fyra miljoner på fickan (tyvärr) så måste vi låna med tillhörande lån och topplån som följd.

Skulle man i efterhand kunna omvärdera huset även om det är ett nybygge för att få ner räntan iom att själva huset nu står på en tomt. (duhh).:banghead:

Allt låter lite konstigt men ni förstår kanske vad jag menar?
Kan man få ner konstnaden på lånet iom att det är en sjötomt med attraktivt läge då vi inte lånar några pengar till tomten "in the first place"?
 
Ni kommer att belåna med hela fastigheten som säkerhet vilket inkluderar tomten. Detta kan hjälpa er med att slippa kontantinsatsen så att ni bara behöver ett hypotekslån.
 
Sedan bör ni nog fixa till pappren då hon defakto går in i boet med 1mille i kontantinsats av egna pengar.
 
Banken skall bedöma era ekonomiska förutsättningar för månadskostnaderna. Sedan kommer de önska att ni gör en viss kontantinsats. Om tomten är eran gratis och värdet på denna räcker till så kan absolut den vara eran kontantinsats. Det är inte alltför ovanligt med sådana lösningar eller att folk lägger mycket eget arbete som gör att omkostnaderna inte är lika höga som värdet på fastigheten.

Hitta en vettig bank och främst en bankman/kvinna som ni har förtroende för så är det inga bekymmer att komma fram till en bra lösning.
 
Du bör ha följande klart för dig (av ditt inlägg är det otydligt om du har förstått det):

Normalt tar man ett byggkreditiv, en form av rörligt lån som växer i takt med att fakturorna från bygget kommer in. Detta omvandlas sedan till ett traditionellt bolån när huset står färdigt. I samband med det så görs en värdering.

Värderingen tar ingen som helst hänsyn till vad det har kostat att bygga huset. 2, 5 eller 20 miljoner är helt ointressant. Frågan är vad det går att sälja för.

Om vi antar dina siffror med 1 miljon för gratistomten och 4 för huset så kan som du förstår två situationer uppstå:

1) Värderingen (för tomt och hus) landar på en summa under vad ni betalat, säg till exempel 3,5 miljoner. Då ett hypotekslån max får vara 85% av värdet får ni ett bolån på knappt 3 miljoner och ett blancolån (ett lån utan säkerhet) på drygt en miljon.

2) Värderingen landar på en summa över vad ni betalat, säg till exempel 5 miljoner. Med ett bolån på 4 miljoner har ni en belåningsgrad 80% och behöver således ingen kontantinsats.
 
Sent from my MZ601 using Byggahus
 
Lånebilden är nog ganska klargjord med dom senaste inläggen, men kan någon ge råd till TS, eller snarare sambon, angående hur hon säkrar sin insats.
 
Nimajneb skrev:
men kan någon ge råd till TS, eller snarare sambon, angående hur hon säkrar sin insats.
Ja, vad menar du egentligen? Bygg ett hus billigt som blir värt mycket pengar. Det är det enda sättet.
 
Nyfniken skrev:
Ja, vad menar du egentligen? Bygg ett hus billigt som blir värt mycket pengar. Det är det enda sättet.
Jag menar snarare om ena parten ett samboförhållande går in med 1.000.000 SEK cash i en gemensam investering... Hur reglarnas detta vid en separation.
 
Nimajneb skrev:
Jag menar snarare om ena parten ett samboförhållande går in med 1.000.000 SEK cash i en gemensam investering... Hur reglarnas detta vid en separation.
Det ligger dock helt utanför ämnet för denna tråd :|
 
KnockOnWood skrev:
Det ligger dock helt utanför ämnet för denna tråd :|
Absolut inte, frågan är högst relevant i sammanhanget.
 
Nimajneb skrev:
Absolut inte, frågan är högst relevant i sammanhanget.
Är det inte upp till TS att avgöra det? Vem vet, de kanske till och med är gifta.
 
Nyfniken skrev:
Är det inte upp till TS att avgöra det? Vem vet, de kanske till och med är gifta.
Normalt kallar man inte sin hustru för min tjej.....
 
Nimajneb skrev:
Normalt kallar man inte sin hustru för min tjej.....
Vad har det för betydelse? Jag kallar aldrig min fru för "min fru".
 
Nyfniken skrev:
Du bör ha följande klart för dig (av ditt inlägg är det otydligt om du har förstått det):

Normalt tar man ett byggkreditiv, en form av rörligt lån som växer i takt med att fakturorna från bygget kommer in. Detta omvandlas sedan till ett traditionellt bolån när huset står färdigt. I samband med det så görs en värdering.

Värderingen tar ingen som helst hänsyn till vad det har kostat att bygga huset. 2, 5 eller 20 miljoner är helt ointressant. Frågan är vad det går att sälja för.

Om vi antar dina siffror med 1 miljon för gratistomten och 4 för huset så kan som du förstår två situationer uppstå:

1) Värderingen (för tomt och hus) landar på en summa under vad ni betalat, säg till exempel 3,5 miljoner. Då ett hypotekslån max får vara 85% av värdet får ni ett bolån på knappt 3 miljoner och ett blancolån (ett lån utan säkerhet) på drygt en miljon.

2) Värderingen landar på en summa över vad ni betalat, säg till exempel 5 miljoner. Med ett bolån på 4 miljoner har ni en belåningsgrad 80% och behöver således ingen kontantinsats.
Jojomen, jag har läst på mycket så jag har hyfsad koll. Det jag inte hittat innan är just så mycket om omvärderingar så tack för infon.

Området är väldigt attraktivt och det är där de säljs flest hus i stan just nu. Priserna varierar ifrån 3,7-4,3miljoner. Det är dock utan sjöutsikt och mindre villor.

Så därav min undran om man kanske kan få bättre lånevillkor iom att vi får vår tomt i detta område.

Förhoppningsvis så hamnar vi isåfall på alternativ 2.

Och nej, ang själva uppdelningen behöver vi inte diskutera här då det redan är löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.