Hej,

Eftersom det här är mitt första inlägg på det här forumet vill jag börja med att berätta att jag är väldigt mycket nybörjare när det gäller alla typer av byggprojekt. Den vill jag ändra på men hoppas på förståelse för min allmänna brist på koll på läget som det är just nu.

Det här funderar jag på och är tacksam för alla tips och kommentarer:

1. Om man tittar på undersidan av trall som man kan köpa brukar man där hitta någon typ av plastgaller / undersida. Är tanken att trall inte ska ligga an direkt mot t.ex. ett betonggolv? Borde jag ha något liknande om jag bygger ett trägolv istället själv? Borde jag göra något annat för att förhindra att undersidan av trägolvet ligger an direkt mot betongen?

2. Är det bättre med trall på olika sätt? Speciellt tänker jag på möjligheten 'montera ner' trall om det t.ex.skulle bli fukt eller djur eller något annat under. Det blir ju svårare med ett trägolv. Relaterat till både 1 och 2: vad borde jag göra för att förhindra att det blir problem av olika slag på undersidan av trägolvet?

3. Om vi bygger ett trägolv, hur tjocka plankor bör man välja för att det ska hålla för människor, möbler, större blommor med jord etc?

Tack på förhand!

Edit #1: Med trägolv menar jag ett golv jag bygger själv från plankor, snarare än ett golv som jag sätter ihop från färdiga 'rutor', som jag ovan kallar trall.

Edit #2: Längre ner i tråden finns nu klargörande bilder (tack JanPaananen) "Två typer av "trall"" Jag menade här den övre typen och kallar i min fråga den undre typen för 'trägolv'. Fråga: Finns det några vedertagna namn för Trall typ 1 och Trall typ 2? Uttrycket "plast med ytmaterial av trä i fyrkantiga byggelement." (tack AndersS) är ju mycket tydligt, men lite långt, för att prata om "Trall, typ 1".
 
Redigerat:
Jag tror inte riktigt jag förstår bad du menar med trägolv. Trall som du skriver om är trä som är behandlat så att det funkar utomhus, typexempel är altaner.
Trallvirke finns i olika dimensioner där 28x120mm är det vanligaste.
Man ska undvika att ha trä direkt mot tex ett betonggolv och brukar därför lägga tex tak eller syllpapp på dom ställen som trät ligger emot.
Handlar det däremot bara om en balkong så skulle jag strunta i det.
 
Tack för svaret! Med trägov menar jag ett golv jag bygger själv istället för att köpa färdiga plattor (det som jag kallade trall).
 
Det du kallar "trall" är ett golv gjort av t.ex. plast med ytmaterial av trä i fyrkantiga byggelement.
Trall är tryckt virke för att lägga golv utomhus med underliggande regelverk.
Så lägger du trall på betongunderlag så måste det finnas något att skruva trallen i.
 
Det stämmer exakt med vad jag menade. Tack för klargörandet.

>Så lägger du trall på betongunderlag så måste det finnas något att skruva trallen i.

Betyder alltså att jag ändå måste lägga ut något för att ha något att skruva fast trallen i? Typ någon slags understruktur av trä jag ändå måste bygga?
 
Två typer av "trall"
platta-trall__0100375_PE243234_S4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20165486/

3126_54157.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror TS menar den övre varianten när hen skriver "trall" (Och jag var långsam..)
 
JanPaananen: Stämmer exakt med vad jag menade. Tack för mkt bra klargörande! En bild (eller två i det här fallet) säger mer än 1000 ord. Slitet uttryck, men väldigt sant.
 
JanPaananen: Vilken typ skulle du använda på en balkong?
 
Enklast är alternativ 1 och snyggast kan det säkert bli med alternativ 2.
Hur högt har du från befintligt golv upp till balkongdörren? (Du måste ju bygga något som är lägre så du får upp dörren efteråt oxå ;-) )
 
Jag skull använt träplattor till balkong
 
>Hur högt har du från befintligt golv upp till balkongdörren?
Här är ytterligare en sak som jag tycker verkar lite besvärligt. Golvet är inte helt jämt. Det är högre nära dörren och sluttar sedan en liten bit (en liten typ av upphöjning) innan det blir helt plant. Det plana ytan täcker sedan ca 80% av hela balkongen. Ett sätt att hantera det på vore ju att bara bygga golv på den plana delen. Men det kanske kommer att se konstigt ut. Måste i så fall hitta på något annat nära dörren.

Jag tror att avståndet från dörr till golv är ett 2 - 3 centimeter. Ska mäta bättre i kväll när jag är hemma.

>(Du måste ju bygga något som är lägre så du får upp dörren efteråt oxå ;-) )
Den tanken har slagit mig. Med min nivå av erfarenhet är det ändå ett mkt uppskattat råd. Det skulle inte vara helt otänkbart att jag lyckades bygga mig ut från vår balkong på något sätt. Ska undvika det ;)
 
Nimajneb: Ok, tack, ja det verkar nog enklast i alla fall.
 
Tror du skall leta rätt på träplattor du gillar, de från Ikea som är på bilden är 2,5cm tjocka så redan dom kan vara för tjocka för din balkong.
Finns dessutom massor med varianter på byggvaruhusen med olika utseenden så du hittar säkert nått som passar både smak och plånbok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.