Är nu klar med mitt första projekt sen jag och tjejen köpte hus för par veckor sen. Satt här och läste om hur man satte upp panelvägg på bästa vis och hur man får det så snyggt som möjligt.
Så tänkte då kan jag visa hur det blev för jag blev nöjd med resultatet. Jag använde svart byggpapp/vindpapp för att inget av den gamle väggen skulle kunna lysa igenom brädorna.



Använde här 145mmx22mm granbrädor som vi kvistlacka två gånger. Första målningen
gjordes innan vi satte upp allt på väggen. Vi spädde ut färgen lite med vatten för det sög som tusan.

Sen lät vi det ligga inomhus och torka ett par dagar. Vi valde sedan att borra upp planken på väggen och det blev kanon. Inga spik som behövdes försänkas. Jag använde bara lite träspakel och dolde på såvis skruvarna. Sen målade vi det en andra gång utan att spä ut färgen. Man fick jobba in färgen med en stor grov pensel. Som distans mellan brädorna använde jag två plåtbitar som var 2mm tjocka. Fäste första skruven från antingen höger eller vänster sida, sen arbeta man med plåtarna som distanser och fäste fler skruvar allt eftersom man fick tvinga brädorna lite på plats. Totalt blev det fyra fästpunkter på varje bräda på denna vägg som är 4.5m bred. Man får hålla lite koll på hur brädorna vill röra på sig. Fördelen var att jag kunde dra sladdarna till tvn bakom panelen, så nu syns ingen ful sladdlist.

Jag byggde också en tvbänk och tänkte att nu jevlar ska jag ha gott om plats och möjlighet att dölja sladdar. Så den blev 3.5meter lång. Jag valde också att dela de bruna planken (som bettsades med Herdins oljebets) på tre ställen för att kunna göra de till kistelock. Ska köpa smidesgångjärn som ska sitta uppe på locken. Kommer bli väldigt dekorativt. Där i kan man ha filmer, kanske kuddar eller liknande för man kan ju använda tvbänken som en sittbänk också.

Jag valde att göra själva stommen i bänken brun också så man få en fin kontrast mellan de vita utanpåliggande träpanelen och insidan när man öppnar och tittar i. Här är lite bilder så ni kan se hur det blev!
 
  • IMG_1378.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1375.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1373.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1367.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Snyggt! Har du hål/rör bakom TV:n ner till bänken för sladdar?
 
Stiligt! Varför bygger du inte in tekniken så du slipper ha dammsamlare på bänken?
 
Väldans snyggt, detta ska jag kopiera till vårat nya hus. (bara badrummet blir klart. Aldrig mer badrum!!)
 
krillek skrev:
Snyggt! Har du hål/rör bakom TV:n ner till bänken för sladdar?
Tackar! Ja jag drog hdmi och ström bakom panelen genom att borra ett hål ungeför där sladdarna skulle in i tvn. Men inget rör utan sladdarna är lösa.
 
Redigerat:
Suhagg skrev:
Stiligt! Varför bygger du inte in tekniken så du slipper ha dammsamlare på bänken?
Tack! Jo tänken är att tekniken ska ner i bänken sedermera så jag får en fri yta helt och hållet. Ska bara klä insidan först med bottenplank, så när det är gjort ska jag uppdatera tråden. Ska klä på med smidesgångjärn på locken vilket jag just nu letar efter rätt sort.
 
Redigerat:
Thomas_LLA skrev:
Väldans snyggt, detta ska jag kopiera till vårat nya hus. (bara badrummet blir klart. Aldrig mer badrum!!)
Tycker jag du ska kopiera för det känns jäkligt fint att ha så stor yta att ha till alla hifiprylar! Kul du tyckte om stilen =)
 
Redigerat:
IMG_1282.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1291.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1318.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1324.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1332.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1351.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Väldigt stiligt!
Jag, som ljudnörd, måste fråga: -hur fungerar basljudet i rummet efter att panelväggen kom upp?
Det finns ju en risk att väggen fungerar som basfälla. Jag ser heller ingen bra plats för baslåda, men du/ni kanske inte prioriterar på samma sätt som mig.

Sent from my ST17i using Byggahus
 
Lostmoose skrev:
Väldigt stiligt!
Jag, som ljudnörd, måste fråga: -hur fungerar basljudet i rummet efter att panelväggen kom upp?
Det finns ju en risk att väggen fungerar som basfälla. Jag ser heller ingen bra plats för baslåda, men du/ni kanske inte prioriterar på samma sätt som mig.

Sent from my ST17i using Byggahus
Jag har min bas nu snett till vänster bakom soffan mot väggen och tycker ljudet är helt klart godkänt. Fast skillnaden på ljudet vet jag inte från hur det lät innan jag satte dit panelväggen. Väggen kom upp nu strax efter vi flyttade in, och jag har inte hunnit koppla in hela biosystemet än ordentligt fören igårkväll då jag såg en actionrulle med mycket belåtenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.