Hej,


hoppas på råd och kunskap i samband med att vi ska bygga två garderober i vårt sovrum. Vårt sovrum ligger på en övre halvvåning och båda långsidorna har snedtak. I varje hörn av en av långsidorna vill vi bygga en garderob, dvs två garderober: Baksycke mot snedtak, en sida mot rummets gavel, en fristående sida och dörren/öppningen ut mot rummet. Hänger ni med så långt? De krav vi skulle vilja ställa är:

- Vardera garderob 1m bred och ca 1,5m djup (obs snedtak på djupet)
- Vi vill att rummets golv ska fungera som golv också i garderoberna.
- Vi vill inte göra några märken i golvet.
- Vi kan göra märken i väggar och tak.
- Vi vill att garderoberna ska upplevas platsbyggda, dvs. som en förlängning av övriga väggar.
- Vi vill kunna gå / krypa in i garderoberna för att kunna ha förvaring långt in i garderoben.

Vi är tacksam för all hjälp vi kan få vad gäller hur vi bör konstruera dessa garderober, vad för material vi bör välja etc. TACK!
 
  • Gilla
Xillion
  • Laddar…
Jag har gjort något liknande, men en hel vägg med garderober mot snedtaksväggen. Använde billig melaninspånskiva (Byggmax) och kopierade mått och hålrader för IKEA:s garderober, köpte dessutom deras skjutdörrar till. Fullt nöjd faktiskt, inte helt kul att jobba med denna melanin, var inte plan och mycket svår att såga snyggt. Totala djupet är 120 cm. Tyvärr är det inre extra utrymmet svårt att använda och känns lite Åsa-Nisse. Jag hade stor nytta av sänksåg på skena och Festools system att borra hålrader med fräs på skena.
Jag gjorde garderoberna sas fristående med eget golv på insidan, fäste de i varandra och i tak och väggar med några skruvar, sitter helt stadigt.
 
Gällande inredning av sådan garderob så har vi valt två varianter.
Klädstång ytterst och fristående Elfa trådbackar längst in.
Samt en del med jättedjupa hyllor där vi har kläder i backar. Ibland är shortsen längst ut, ibland långkalsongerna.
 
Jag växte upp med såna här garderober och tycker de är värdelösa. Utrymmet längst in är helt oanvändbart. Fundera på om ni inte kan använda den snutten på ett bättre sätt. Vinställ, bokhylla etc med åtkomst från garderobens utsida.

(Har man oändligt med plats är det naturligtvis inget problem.)
 
Kenmark. Hur blev det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.