Jag har en Stiga Multiclip 50 från 2010 typ MCS 504 med motor SA45 OHV. Maskinen stannade och går inte att starta, tänder inte. Demonterade kåpor och luftrenare och ser då att en del som hänger i en sladd hänger lös (se bild). Någon som vet var den ska sitta och om det kan vara orsak till att maskinen inte startar??
IMG_1270.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den enda tunna kabel som jag hittar på min Hondamotor är "dödarkabeln" som hindrar tändningen att ge gnista om inte säkerhetsgreppet är i korrekt position, den har samma dimension och skyddsstrumpa som din kabel på bilden.

Min kabel går in i en liten svart plastklump en bit bakom förgasare, i ovankant och jag tippar på att det är någon slags mikrobrytare kopplad till rotorbromsmekanismen. När du släpper säkerhetsgreppet under gång sker nämligen två saker: 1. en mekanisk broms stoppar motorn. 2. tändningen bryts.
 
LilleNo skrev:
Den enda tunna kabel som jag hittar på min Hondamotor är "dödarkabeln" som hindrar tändningen att ge gnista om inte säkerhetsgreppet är i korrekt position, den har samma dimension och skyddsstrumpa som din kabel på bilden.

Min kabel går in i en liten svart plastklump en bit bakom förgasare, i ovankant och jag tippar på att det är någon slags mikrobrytare kopplad till rotorbromsmekanismen. När du släpper säkerhetsgreppet under gång sker nämligen två saker: 1. en mekanisk broms stoppar motorn. 2. tändningen bryts.
Tack för tipset, testar i helgen då jag ska till stugan där maskinen är.
 
  • Gilla
Mange jonasson
  • Laddar…
ovsun skrev:
Tack för tipset, testar i helgen då jag ska till stugan där maskinen är.
Nu har jag hittat var den ska sitta och skruvat dit den. Satte en extra låsmutter över så inte skruven ska vibrera loss igen. Se bild. Maskinen går igen men inte riktigt så bra och jämt som jag skulle vilja. Får nog ta ned förgasaren och göra rent nu när jag vet hur jag gör :)
IMG_1305.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.