Efter månader med regn, vissa dagar mer, vissa mindre så tänkte jag slå en koll hur källaren klarat fukten som trycker.
Då upptäckte jag detta:
svamp1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
svamp2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Svamparna är smutsiga)
Är det något jag ska vara bekymrad över?
Där svampen var så är det ganska fuktigt, mer åt det blöta hållet.

Vad kan jag göra åt detta?
Ska jag tvätta med antimögelmedel etc?

Källaren används som en vanlig källare, dvs förvaring, ej inredd.
Huset är från -36 och enligt tidigare ägare så skall huset vara omdränerat 2007.
Jag börjar tvivla på dräneringen nästan, för det känns som en modern dränering borde klara av att ta hand om vattnet.

Det har varit ganska fuktig luft i källaren under sommaren, men det beror säkerligen bla på luftfuktigheten utomhus.

tack på förhand!
 
Har du grus och svamp i källaren?
 
gruset är på uppfarten, svampen är borttagen ur källaren.
 
Det är ju inte riktigt optimalt med svampar i källaren! Själv har jag mördarsniglar där, du kan få ett gäng av mig så äter de upp svampen. ;)

Skämt åsido, det där hade jag nog försökt göra något åt. Lite fukt är väl okej men om det är såpass mycket så det växer svamp så är det dags att åtgärda!
 
Vad växte den på för underlag? Sten, murbruk, trä...?
 
Den växte på murbruk.

Beställde precis en luftavfuktare, så jag hoppas det är en god början.

Jag hittade nyss en groda där nere. Kanske skulle bjudit in honom på svampsoppa ;-)
 
  • Gilla
Alva10
  • Laddar…
Tackar!

Det kan absolut stämma.
Tänkte inhandla lite mögelmedel i morgon och spruta på så svampsporerna kanske dör.
Vill ju ha min lilla verkstad för mig själv.
 
Grodor och svamp i källaren. Jösses.

Hoppas du får ordning på det känns inte så där direkt jättebra.
Se till att få bra ordning på ventilationen och sedan se över om det är dags att dränera ordentligt.
 
Kall källare och ventilation på sommaren betyder väldigt fuktigt och tom kondens.
Stäng ventilationen och använd den beställda avfuktaren.

Protte
 
  • Gilla
-PC-
  • Laddar…
enl tidigare ägare så skall det vara omdränerat vid 2007. Dock verkar den vara lite bristfällig. Bor i en backe och det är på ovansidan (där vattentrycket är som högst) som vattnet tränger igenom.

Grodan har nog tagit sig in via ett öppet fönster när vi städade i källaren.
 
Om det är något jag har lärt mig av det här forumet så är det att en säljare som säger att "det är nyligen dränerat", "badrummet är gjort enligt konstens alla regler", "taket är nyrenoverat", "elen är precis genomgången" sällan menar samma sak som man själv tror (och vill) att de gör.
 
  • Gilla
weezer
  • Laddar…
Ja det är lite jag ser det också. Kanske skulle lägga upp en tråd och fråga om det är ett dolt fel också ;-)

Vi får hoppas att det löser sig nu med lite rengöring, avfuktaren samt se över ventilationen.

Det blev en Woods ds40. Verkar ha bra luftkapacitet och slanganslutning.
 
Min lilla erfarenhet av Woods och slang är att den måste luta åt rätt håll annars så rinner det iaf ner i behållaren.

Protte
 
Fler med svampodling i källaren ;-)
Det verkar vara samma sort som hos mig, dags att stoppa ner en avfuktare.
Om den nu orkar med, har grusgolv i matkällardelen. Där blir det vatten om det regnat rejält länge.
Annars är det "bara" fuktigt...
Byggt -46, halv källare, berg framme i krypgrunden, aldrig dränerat vad jag vet.
Dock dags att gjuta i betong innifrån på krypgrunden, det har vittrat bort tror jag.
Man kan plocka bort stenar för hand i alla fall...

Sent from my HTC Wildfire S A510e using Byggahus
 
  • uploadfromtaptalk1343803576914.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.