Hej

Undrar vad ni tycker är bäst, att ha ett 220 uttag för rakapparat osv. i eller utanför badrumsskåpet? Innan har uttaget varit utanför skåpet men nu har jag köpt större skåp + att jag har möjlighet att flytta det en liten bit. Så frågan är mest om man kommer irritera sig på ett uttag inne i skåpet eller ett utanför?

Som jag ser det är det snyggare att ha det inne i skåpet plus att man slipper ha tandborste/rakapparat framme när man laddar dem. Det negativa är att det kanske kommer i vägen, tänker om man har glömt ladda rakapparaten och ska raka med sladden i inne i skåpet. Vad tycker ni är bäst?
 
Både och så klart - man kan aldrig har för många uttag!
Jag kommer att ha fem uttag sammanlagt i det badrum jag håller på med just nu :)
 
Ovanpå, med hål i överdelen in i skåpet?
 
Vi satte ett på väggen vid handfatet för eltandborste och fön etc och ett i en låda i kommoden för att ladda rakapparat.
 
Jag får helt enkelt klura lite på hur jagh ska göra för det finns några alternativ. I dagsläget finns det dock bara två för uttaget sitter där det sitter.
 
Givetvis två uttag. I skåpet för laddning av tandborste o rakapparat, samt ett utanför att köra rakapparaten på när man glömt ladda.
 
Hej
har inget råd till trådskaparen men hyr in mig på tråden då jag undrar om man får ha uttag i badrum vid handfat (givetvis en bit upp på väggen) utan ett badrumskåp och om det är okey är det någåt speciellt utag/märke man skall ha?

Det är nämligen så att jag håller på att renovera och bygga ut vårat badrum och den gamla tvättstugan som låg vägg i vägg kommer att tillhöra det nya "större" badrumet (efter önskemål om större badrum från den andra hälften ;)) och vi ska bla intstallera en vägghängd wc med ett handfat bredvid och tänkta skippa badrumskåp och bara ha en stor spegel där istället.

Och när ändå elen kommer att dras om så frågade jag elektrikern som skall flytta elcentralen om uttag för rakapparat och fön gick att installera vid handfat där, men han var lite osäker på vad det var för regler som gällde ang uttag i badrum om de ej satt i godkända ex badrumskåp.
Så det är därför jag frågar, hoppas någon har något bra förslag eller någan annan bra info rörande el i badrum ;).

Tack på förhand
Mvh
Bajdof

Ps, ursäkta om det är lite stavfel, det får ni stå ut med.
 
Redigerat:
Bajdof71 skrev:
Och när ändå elen kommer att dras om så frågade jag elektrikern som skall flytta elcentralen om uttag för rakapparat och fön gick att installera vid handfat där, men han var lite osäker på vad det var för regler som gällde ang uttag i badrum om de ej satt i godkända ex badrumskåp.
Byt elektriker!
 
Jag kan inte reglerna exakt, men man får ha uttag i badrum utan skåp, det vet tom jag som inte är elektriker.

Däremot så pratade jag med en äldre elektriker av den gamla stammen som sa att även om det var lagligt så avrådde han på det bestämdaste från uttag i badrum med hänvisning till tonårsdöttrar mm som använder hårfön och sen tappar den i vattnet. Även med jfb tyckte han detta var olämpligt. Men av vad jag sett så finns det inget uttag så kommer det bara fram en förlängningssladd istället. Så jag tycker nog att det är bättre att ha ett uttag på lämplig plats och slippa skarvsladdar i badrummen.
 
Reglerna är ganska enkla. Uttaget skall sitta minst 120cm från dusch och/eller 60 cm från badkarskant. Uttaget måste vara skyddat av en jordfelsbrytare.
 
För övrigt håller jag med nimajneb, om elektrikern verkligen uttryckte sig så, så skulle jag inte våga låta den elektrikern pilla med min central. Där finns betydligt fler kunskapsrelaterade problem än vad gäller el i badrum.
 
Ok tackar för svaret,
kan medela att elektrikern är av gamla stammen och han tycker inte man ska ha uttag i badrum ;).
Jag antar att det var därför han svammlade om att han inte riktigt visste reglerna (det var väl enklare än att säga att han han inte ville pga jobb utöver vad som var bestämt) ;).
I vilket fall blir det nu uttag vid handfatet.

Tack för bra och informativa svar.

/Bajdof71
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.