Har du inte med alternativet att renovera de ursprungliga fönstren?

Har man inte tid att avsätta för att renovera själv kostar det inte mer att leja bort jobbet än att köpa nya (i regel anskrämliga) fönster av billigare variant.
 
Man ser definitivt skillnad på ett plastfönster vs trä/alu. Det är ju skillnad som natt o dag.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag sätter aluminiumklätt! Gillar känslan i träfönster men skulle aldrig få för mej att installera ett rent träfönster eftersom jag jobbar heltid och behöver fritiden till renovering.
 
  • Gilla
fönsterpåven
  • Laddar…
Jag tycker personligen att pvc fönster kan vara det fulaste jag vet, av dom jag själv sett så skulle jag aldrig sätta in något sådant!
 
verktygsgurun skrev:
Man ser definitivt skillnad på ett plastfönster vs trä/alu. Det är ju skillnad som natt o dag.
Givetvis ser man skillnad, beroende på hur mycket man anstränger sig och på vilket avstånd man tittar. Sen får man tänka på att det finns inte ETT plastfönster, det finns olika modeller, även med mer traditionella profiler.

Men sen kan man också fråga sig varför det är så viktigt att det inte får synas någon skillnad. Jag kan lätt se skillnad på en elektrisk lampa och en fotogenlampa, jag kan se skillnad på en elspis och en vedspis, jag kan se skillnad på ett WC och ett utedass. Men jag väljer ändå den moderna lösningen, trots att den inte är till förväxling lik någonting från en svunnen tid.
 
  • Gilla
Danielserpentin och 2 till
  • Laddar…
BML skrev:
Ska byta fönster på mitt hus av modell äldre. Har börjat tveka på materialet. Vad ska man välja?

Vilka är fördelarna resp nackdelarna med de olika?

Har fått höra en del argument som t ex de nedan. Håller ni med och finns där ytterligare att tillägga?
Är det estetiskt sett fel att sätta något annat än trä på ett mer än 100 år gammalt hus?

Trä: Jobbigt att underhålla. Virket som används i dagens fönster är av snabbväxande träd och håller inte speciellt länge. Träfönster sväller på vintern och går därför ibland inte att öppna.

Plast: Underhållsfritt. Går alltid att öppna, dvs kärvar inte under vinterhalvåret. Beprövat då man under många år använt plastfönster i stora delar av övriga Europa.

Aluminium: Leder värme. (Fönsterramen blir som en form av "köldbrygga".)
Låter som du pratat med en PVC fönsterförsäljare :)
 
På ett 100 år gammalt hus bör du absolut försöka behålla orginalfönstren. Är det orginalglas (vilket du kan se om de är lite bubbliga eller ojämna) är de munblåsta och ska du vara extra rädd om dem. Sådant tillverkas bara på mycket få ställen numera (bland annat Lamberts i Tyskland) och kostar runt 3600kronor kvadratmetern (!). Mitt tips (jobbar med fönsterrenovering för tillfället) är att kolla om bågarna är i gott skick och då anlita en målare att måla dem med jämna mellanrum. Är någon båge skadad kan en fönsterhantverkare byta ut set skadade partiet. I vilket fall blir det mycket billigare än att byta ut allt. Pvc och aluminiumfönster går inte att underhålla utan måste bytas helt om något blir skadat. Dessutom behåller huset sitt kulturhistoriska och ekonomiska värde (om nästa eventuella köpare är det minsta kulturhistoriskt intresserad kommer den dra av en betydande del av dennes bud för ditt hus). Slutligen: ja. Det är en estetisk katastrof med pvc/alu-fönster på ett gammalt hus! MVH Mattias
 
  • Gilla
Micc
  • Laddar…
Mattias Allan skrev:
På ett 100 år gammalt hus bör du absolut försöka behålla orginalfönstren.
Innan man ger specifika råd till TS bör man nog avvakta tills han berättat mer exakt hur hans hus ser ut idag. Bara för att det är 100 år gammalt behöver det inte betyda att det är ett hembygdsmuseum. Det kan vara om- och tillbyggt till oigenkännlighet genom åren. Jag har också en känsla av att renovering av de befintliga fönstren inte är ett alternativ.
 
Även om man har ett gammalt hus så kanske man vill att det ska vara välisolerad och praktiskt möjligt att tvätta fönstren...
 
Jag har själv pvc fönster på ett 60år gammalt hus, anledningen för mig var enkel. jag var inte villig att betala över hundratusen för fönster då huset som vi bor i inte är värt allt för mycket. Skulle jag däremot bo i en större stad hade jag lätt valt träfönster med alu-utsida, för mig spelar ingen roll om hur mina fönster ser ut, huvudsaken är att de skyddar mot vind, kyla och obehöriga. Jag kan lätt byta fönster och 15-20 år till och fortfarande inte kommit upp i hälften mot vad mockfjärd skulle ha.. Smaken är som baken..
 
  • Gilla
Urkburk
  • Laddar…
Det går utmärkt att få välisolerat med äldre fönster också. Bra tätningslister och välunderhållna fönster räcker långt. Finns behov av ytterligare isolering så är rekommenderas det att sätta in en innerbåge med energiglas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.