C
Hej, jag tog bort en list/foder på mina fönster från 2002 och ser att hantverkarna har installerat och tätat nåt så fruktansvärt dålig, och på vissa ställen kan jag se rakt ut. Vissa sidor av fönstret sitter så nära träkarmen att det inte får plats med isolering men jag har tätat så gott det går. Tätade ända ut till aluminiumpanelerna som sitter på utsidan, dvs isoleringen ligger emot bakom dem.

Nu tittade jag på en video av Byggmax och de poängterar att det är viktigt med ett spelrum på 2-3 cm från isoleringen och ut och jag undrar varför?

Bilden visar bara hur fel de monterat fönstret och detta är vad man får för 90.000:- Det jag undrar är dock varför luftspalten på utsidan ut mot panelen/fönsterblecket är så viktig.
IMG_0986.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Skulle gissa att det är därför att det just är en luftspalt.
Har du tätat ända ut, så är det förmodligen inget att oroa sig för.
 
C
Ok, det låter bra.
Ja, jag tätade ända ut till fönsterblecket eftersom jag knappt kunde täta från insidan och jag tror faktiskt det blev tätt även om det inte är helt korrekt.

En bild hur det ser ut. Jag fyllde på med skum så gott det gick, skar till den och lade även in en remsa isolering som jag hade, kanske inte gjorde nån nytta men tänkte att det skulle vara bättre att isolera hela ytan.

IMG_0987.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Bra bild!
Risken som finns är att det kommer ut varm fuktig luft innifrån som kondenserar mot plåten och sugs upp av isoleringen och håller den fuktig.
Fundera på följande:
Är väggen tät innifrån?
Hur mycket jobb är det att skära/såga bort en centimeter isolering?
Har du möjlighet att inspektera det om ett år?
Tror fortfarande inte att risken för fukt/mögel är stor.
 
C
Tack för svar, då vet jag att det kan bli kondens mot plåten.

Väggen tät?
Väggen runt om detta fönster består av trä, på baksidan betong. Huset är byggt 1970 och någon sade om det finns isolering har det förmodligen sjunkit ned, men jag vet inte hur tät den är.

Det tar väl lite tid att skära bort men det är inte speciellt svårt, jag skulle kunna göra det.
Jag kan lätt skruva bort plåten på utsidan och titta när jag vill.

Övriga fönster jag ska fixa kan jag skära till så att de inte ligger emot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.