Vi var och tittade på braskamin idag, det är contura som känns mest intressant. De hade en pre-modulskorsten till kaminerna! Försäljaren sa att monteringen kostar 12300kr om man inte ville göra det själv! Hon sa att "många gör det". Frågan jag ställer då är, är det så lätt att man kan sätta in den själv? Kan man anlita en vanlig snickare till jobbet eller måste de ha speciella behörigheter? Hur lång tid tar jobbet för ett proffs? Är priset motiverat?
 
Menar du att bara själva montaget, utan delar skulle gå på 12 300 kr?
Är det väldigt mycket jobb som skall göras? Hål som skall tas upp etc. ?
Hur lång är skorstenen?

Montaget av vår 7 meter schaktfria modulskorsten, inkl hålupptagning i en betongvägg i källaren gick på drygt 4 000 kr för ett drygt år sedan. Det tog två man cirka 7 timmar med allt. (Lite tidsödande p g a trångt med utrymme vid en krök).

Att montera ihop modulerna är inte särskilt svårt alls.
Fördelen med att låta en skorstensmontör göra det, är väl att det kanske inte blir så mycket snack när sotaren sedan skall dit och inspektera och provtrycka.
 
Den ska in i ett enplanshus, ska alltså igenom innertak och yttertak!
 
Tolv och tre är om det bara är rätt upp och ut ganska väl betalt, Om det är kostnaden för själva montaget, hos samma firma du köper grejorna, då är det väldigt dyrt. Mellan sju och åtta är rimligt, billigast blir nog om du tar det på löpande räkning.
Sen är dom väldigt lätta att sätta ihop, bara att läsa bruksanvisningen. Förmodligen gör du det bättre själv än en " vanlig" snickare, dom klantar sig oftare med skorstenar.
 
Det ska bara rakt upp och det är samma firma som där vi tog offert på kaminen mm. Hur monterar man fotstegen på takpannorna? Vad har ni anndra fått ge för installationen?
 
Runt 8000:- kostar montering i vårat TYR. Vi har meddelat ä-hus att det ska in en kamin så dom förbereder så det inte kommer ligga nått i taket eller golvet just där kamin och skorsten kommer att stå.
Skorsten är inkl. schakt (på vinden) och med huv för runt 13000:-. (ca 5,2 meter)
Det som är en aning dyrt är uteluftsanslutningen som går på 2500. Då går dom genom golvet via rör till grunden och ut genom ventil.

Är inte säker på priserna men det är ungefär. Vi fick våran till bra pris när dom firade jubileum i butiken.

Fotstegen sätter dom (tror jag) i en takstol.
 
Då är det dyrt, fotstegen, om vi tänker på samma, hakas bara i under tegelläkten.
Hålet i innertaket kan ta lite tid om man är ovan, undvik takstolarna bara. skorstenens ytterdiameter + 100 mm till fri avståndet,
 
Ja asså jag, som jag skrev, vet inte hur, jag antog bara..
 
Det är ganska enkelt att montera in en sån skorsten. Jag har gjort det 2 ggr tidigare och nu är det dax igen för 3:e gången. Läs bara monteringsanvisningen ordentligt och var noga med att du håller alla avstånd som det står till brännbart material. Jag skulle bli ganska förvånad om du misslyckas. Du kommer att bli glad efteråt att du sparade dom pengarna och gjorde det själv. Lycka till !!! // Håkan
 
Vi har fått installationspris mellan 8000-9000:- i ett 1½ planshus, tycker 12300:- är väldigt dyrt enbart för installationen. Vi har frågat runt på 3 olika ställen här i Linköping.
 
Köp en dubbelmantlad skorsten så slipper du bygga schakt på vinden, då blir det ännu enklare.
 
Skorstenen är nibes och påstås vara schaktfri!
 
Hej
NVI (Näldens värmeindustri) gör ju också skorstenar av denna typ. På deras hemsida finns det mycket att läsa om installationer och lösningar som är säkert är matnyttiga även om du ska ha en premodul.
Lite läckra är ju deras alternativa skorstensbeklädnader i olika färger och material men det har väl Premodul också kan man tänka.
/lob
 
Nibe´s premodul får byggas utan schakt. Jag har köpt en NVI-2000. Jag har inte hunnit montera upp den än, men det är gjort på några timmar.
 
Monteras ganska fort och lätt om man är lite händig så det var ett dyrt pris tycker jag.
Kolla även Landy vent som har skorstenar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.