Någon som har tips på hur man kan bygga ett lock till sandlåda? Jag vill att det ska vara så lätt att ett barn själv kan ta på och av locket.

Jag funderar på om man ska ta och göra typ en träram som man fäster hönsnät för stabilitet och plast för vatten. Fast det kanske inte blir stabilt nog när snön kommer.

Behöver inte vara sådär jättesnyggt då sandlådan kommer vara lite dold, men samtidigt så vill man ju inte att det ska vara fult heller.

Tänkte göra själva sandlådan av stockar, ungefär samma storlek som de sandlådor man köper.
 
Ett tips ang sandlådan, bygg den större än de färdiga man köper, sitter man som vuxen i de små vanliga så knäar man nästan barnet i huvudet... de är väldigt små...
 
Vi sitter alltid utanför själva sandlådan, på gräsmattan (y)
 
Har en dotter som inte godkänner det, utan pappa ska sitta i sandlådan mittemot henne... :)
 
  • Gilla
Wilfa
  • Laddar…
Det finns färdiga sandlådor med stängbara lock på typ bauhaus. De är rätt "smäckiga" men du kan kanske sno konstruktionen. Vi har en sådan hemma om du vill att jag ska ta några bilder.
 
Det räcker inte med en bit pressenning, och några fästpunkter i hörnen?
Kanske ställa en hink eller något i mitten för att få till avrinning.
 
bax skrev:
Det räcker inte med en bit pressenning, och några fästpunkter i hörnen?
Kanske ställa en hink eller något i mitten för att få till avrinning.
Det skulle nog räcka alldeles utmärkt faktiskt.
 
Danne12345 skrev:
Det finns färdiga sandlådor med stängbara lock på typ bauhaus. De är rätt "smäckiga" men du kan kanske sno konstruktionen. Vi har en sådan hemma om du vill att jag ska ta några bilder.
Jo jag vet hur de är, det finns en sådan hos mormor. Tänkte först köpa en sån men precis som Kalasclas skriver så blir det väldigt trångt för en vuxen i dom. Dessutom väldigt lite lekyta för barnen.

Vi har en del långa stockar från trädfällning som jag har tänkt lägga i en fyrkant bara som avgränsning. Passar bra in i naturen där den ska vara och kan konverteras till en rabatt när sandlåda inte är kul längre.
 
Varför behöver man ett lock till sandlådan? Kanske mest för att katter och andra djur inte ska förorena sanden med sina exkremiteter? Vatten från nederbörd måste väl ändå dräneras bort? Ett lätt och luftigt lock av hönsnät borde duga bra till en väldränerad sandlåda.
 
En ram med hönsnät är utmärkt, och hålelr för snön, som ju faller emellan tillräckligt väl. Stabiliserande diagonaler i hörnen är bra.

Syftet är som du gissar, "asgarvad" att undvika framförallt katter i sandlådan, lite löv och sådant stoppas också.
 
Asgarvad skrev:
Varför behöver man ett lock till sandlådan? Kanske mest för att katter och andra djur inte ska förorena sanden med sina exkremiteter? Vatten från nederbörd måste väl ändå dräneras bort? Ett lätt och luftigt lock av hönsnät borde duga bra till en väldränerad sandlåda.
mitt lock är juh ej tätt!!!

mvh
estwing
 
Ja ni kanske har rätt med att ett hönsnät räcker, det är ju katterna jag vill hålla borta. Vi har en plastsandlåda i sommarstugan och där är det ju mer problem med vatten eftersom att det inte rinner igenom, därför jag snöade in på att de ska vara tätt. Tack för inputen.
 
Asgarvad skrev:
Varför behöver man ett lock till sandlådan? Kanske mest för att katter och andra djur inte ska förorena sanden med sina exkremiteter? Vatten från nederbörd måste väl ändå dräneras bort? Ett lätt och luftigt lock av hönsnät borde duga bra till en väldränerad sandlåda.
Katter kan vara bärare av en parasit som ger upphov till toxoplasmos
http://sv.wikipedia.org/wiki/Toxoplasmos

Jag vet i alla fall en flicka som blev blind på ett öga efter att ha smittats.
Håll undan katterna (och se till att de skiter inne i kattlådan)!
 
Skaffa en presenning som man kan sätta över sandlådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.