Hejsan!

Jag har en kabelvinda som jag inte vill kasta då säkringen i den har gått sönder.

Texten på säkringen är liten och verkar vara lite bortnött på ena sidan men det står 90-t200 16(6)A - 250V.

På andra sidan står det 56 - 58(kan vara en sexa också). Var hittar man en sådan säkring och vilken typ är det?
Har ingen bild på den...

Den är rund och ca 1cm i diameter och det sitter två skruvar på den för att fästa kablarna och sen en skruv på undersidan för att fästa säkringen i kabelvindan.

Den har aldrig löst ut tidigare men nu är den helt väck. Kan man kanske sätta dig nått annat?

Tack på förhand!
 
Man kan hoppa över tempsäkringen, om man alltid är konsekvent med att rulla ut hela kablen. Och då inte lånar ut den till folk som inte gör det...
 
Det faktum att den faktiskt har löst ut tyder ju på att man kanske inte skall hoppa över den.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Jag vänder på saken, och hävdat det står på samtliga kabelvindor hur hög belastning man får lägga på den utan att rulla ut hela kablen. Ligger man inom detta så är det safe. Har för mig att fars billighetsvinda får lastas med 1kW icke utrullad.
Att köra med en 25m vinda, linda ut 5m och mata en 2kW byggfläkt kommer att skapa två värmekällor ;)
 
Ta ut kabeln ur vindan, släng vindan och använd den som vanlig skarvsladd.

Protte
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
jopen skrev:
Hejsan!

Jag har en kabelvinda som jag inte vill kasta...
Jo ska kika på den på elfa. Tack för svaret Bo.Siltberg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.