Har lite problem med min Volvo. Så nu gör jag ett desperat försök här på Byggahus, där den samlade kompetensen uppenbarligen är god(y)
Länk till tråd på jagrullar: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=83426
Där responsen f.ö. varit dålig..
Skulle vilja ha lite åsikter / troliga teorier. Är inte så kul att byta BCM (ABS-styrenhet) om det visar sig att det inte var där felet låg. Allt tyder på den, men det stämmer ändå inte riktigt..
 
Eftersom du tydligen rivit lite i bilen innan felet uppstod så skulle jag kolla lite runt omkring, speciellt så att inga säkringar har gått.

Inte samma bil, eller samma fel, så det här blir enbart en teori..

Hade själv ett likartat problem på en Mercedes efter kortis i släpvagnskontakten. Det bara sprutade felkoder efter ett tag, och både jag och verkstaden var övertygade om att bakre SAM modulen (stryrningen för belysning mm) hade gått, men det visade sig vara enbart en väl gömd säkring.

En bonus i mitt fall var dessutom att felbeteendet var helt olika beroende på i vilket läge tändningsnyckeln stod och att det kom och gick under ett par veckor innan det blev permanent (kanske halvkortis innan säkringen till slut gav upp). Det såg verkligen ut som elektronikfel.

Ett annat alternativ är jordfel/glapp, kanske någon tamp släppte när du plockade ur AC-panelen?

Det är ju lite svårt att tro att BCM har blivit så skadeskjuten att den visar fel på så många olika saker, så kolla jord och spänning ordentligt innan du lägger ut en massa pengar.
 
Tack för svar! Det som gör att jag tvivlar på att det har att göra med att jag hade bort AC-panelen (CCM) är att den (och en massa andra enheter) går på en låghastighetsbuss, medan BCM, motorstyrning, automatlådestyrning, m.m. går på en höghastighetsbuss. När min bekant hade bilen uppkopplad mot datorn funkar allt som ligger på låghastighetsbussen, medan ECM (motorstyrning) och BCM var röda på skärmen. ECM gnäller att hastighetssignal och input från bromspedalen saknas, information som förses av BCM. Men om nu kommunikationen med BCM inte funkar, då borde rimligtvis inte hastighetsmätaren funka, eftersom information om hastighet tas från BCM, men det gör den. Alla säkringar är genomgångna, men har inte mätt om det finns kräm fram till BCM som det ska, eftersom jag då måste ha det stora kontaktdonet bortkopplat med spänning på. Men kan väl inte bli mer än fler felkoder om man gör det.
Dagen då jag skulle få felkoderna kollade hade bilen stått hela dagen innan och lyckades då köra genom hela stan (ingen storstad) innan det blev fel. När felkoderna var raderade tog jag en provtur och hann så långt att jag nästan trodde det hade löst sig, men nästan vid Volvo igen så tändes lamporna. Efter ytterligare en nollställning körde jag nog nästan två mil innan jag stängde av och kopplade ur batteriet för felsökning (det var då jag gick igenom alla kablar och kontaktdon). När jag var klar tändes bromsfel nästan direkt, för att sedan försvinna en liten stund, för att till slut förbli. Och där är jag nu. Så det känns som om det glappar någonstans..typ en lödning i en box..
Jordfel är ju för övrigt inte helt otroligt. Det kan ju ställa till med vilka lustiga fenomen som helst oavsett vad det är för bil. Får gå igenom schemat och kolla till vilka jordpunkter berörda moduler är anslutna.
 
Redigerat:
Har råkat ut för liknande fenomen på eltruckar som har mycket avancerade styrenheter, då har det varit för svag ström matning eller jordfel till styrenheten.
Beror ofta på dålig kontakt i såna där moderna pyttesmå kontaktstycken.
 
Har inte Volvo problem med fukt i kontaktstyckena? Kan kommit in fukt i ett eller flera av dessa, denna fuktiga sommar.
 
Har en kompis med en Merca skåpbil som betedde sig så där konstigt och det var laddningsregleringen som var dålig.
Det blev korta strömdippar som fick elektroniken att gå bananas. Kolla laddningen alltså
 
Förekommer visst att vatten tränger in till centrala elektronikmodulen från panelen mellan vindruta och huv, men har kollat under där motorrummets härva går ner till CEM, samt haft nere CEM och kollat kontaktstyckena. Ingen fukt, ingen korrosion.
Har haft tankar på generatorn, men felet verkar kunna komma och gå även när jag inte startat motorn. Man kan slå på tändningen en gång, broms- och ABS-lampa slocknar efter några sekunder som de ska. En gång till likadant. Men rätt som det är dyker "Bromsfel" upp i displayen så fort man vridit på tändningen. Men ska prova att häkta av drivrem till gen/ac och testa en sväng utan.
 
Hej,

Troligen är det byte av BCM eftersom BCM 0052 har satts, samt att du inte har kommunikation med ECM (ligger efter BCM i CAN), men felkoderna ger inte så mycket om du inte har med DTC Counters (Felkods räknare), be om att läsa ut felkoderna en gång till och denna gång med DTC counters, då kan du se vilken DTC kom först och också vilken DTC som sätts flest gånger. Som du skriver är det lite surt och byta BCM om det bara är en dålig kontakt. Desutom kam du inte byta BCM själv eftersom mjukvara måsta laddas i BCM:en.
 
Jo, hade ju varit bra med lite mer "logg-format" där man hade kunnat se när en kod satts. Får höra med min bekant på Volvo om han har tid igen och om han kan höra sig för lite, då just elfel kanske inte är hans starkaste sida. BCM ligger faktiskt parallellt med ECM, finns en skarv 20-30 cm från CEM (central electronic module), men den var det inget fel med (se bild). Har hittat en BCM i Kalmar med exakt samma nummer som min för 2500 kr. Byta den kan jag göra själv, har haft nere den en gång (tre skruv mot ABS-modulatorn), men måste till Volvo och få den inlagd i systemet. Rimligtvis borde ju bilen vara körbar iaf.
skarv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej

Det kan vara så att den BCM du har fått tag på inte har samma signal config, i så fall startar inte bilen, men går förstås att lösa med en nerladdning av mjukvara hos en Volvo återförsäljare. Om du har DSTC på bilen skall man även kalibrera BCM:en detta görs också med VIDA hos en Volvo återförsäljare.
 
stjp8729 skrev:
*text*
Ska gå igenom matning och jord till BCM idag, så jag åtminstone kan utesluta det. Tidigare inatt tog jag en sväng (bilen har stått hela dagen). Funkade när jag startade. Kom kanske 1-2 km innan det blev fel. Stängde av, väntade ett par minuter. Startade, allt ok igen. Ett par km till, fel. Stängde av en stund igen, startade, sen var allt ok ett par mil och hela vägen hem. Underligt fel.. Måste vara något glappt. Dumt att enheten är försluten som den är.
Du verkar f.ö. har rätt bra koll, jobbar du som mek?
 
Ok, lyckades hitta en komplett ABS-enhet med en BCM med rätt nummer på en skrot två mil hemifrån för endast 1500 kr. Ringde Volvo och förklarade mitt ärende att jag byter själv och endast ville "ha in den i systemet". Det kalaset ska dom ha 900 kr för:mad: Ska dit torsdag morgon. Bytte BCM'en ikväll för att se om bilen överhuvudtaget var körbar. Monterade och kopplade in den nya och dit med minuspolen. Drog på tändningen lite nervöst. Lampa för bromsfel och ABS tänds ihop med alla andra lampor, men efter ett par sekunder slocknar bromsfellampan och endast ABS-lampan lyser, med "Antisladd, Serv. Erfordras" i displayen. Startar bilen utan problem. Stänger av, plockar iordning och stänger huven. Startar igen och åker, nu slocknar även ABS-lampa och endast felmeddelandet i displayen är kvar. Tar en sväng på en grusväg och testar för skoj skull att bromsa hårt, ABS'en funkar som den ska. Allt verkar funka förutom fel med antisladden. Detta borde innebära att åtminstone viss kommunikation mellan BCM och övriga enheter verkar funka, vilket jag absolut inte trodde det skulle göra innan ett besök hos Volvo. Nu kan jag ju inte vara hundra på att felet är löst, det kan ju fortfarande vara fel någon annanstans, bara att det råkar vara ok just nu. Igår hade nämligen bilen en "bra period" under dagen, men sen kom det tillbaka och idag har det inte funkat alls fram tills bytet. Frågan är nu om man vågar ta Volvon till Sthlm imorgon? :x
 
Hej

Klart du vagar kora, i varsta fall sa har. du en bil utan ABS.

Sorry utan a,a och o sitter ii djungeln i Nord ostra Thailand.
 
Är väl mer rädd för om felet inte låg i BCM, utan kommer tillbaka, med ingen fungerande milmätare, ingen lock-up på automaten och ingen farthållare som följd. Det sistnämnda kan man ju förvisso leva med. Men än så länge verkar det funka. Kört typ fem mil sen jag bytte.

Thailand låter ju skönt! Själv är man inne på sista semesterveckan..
 
Sthlm gick utan problem (65 mil igår). Varit på Volvo imorse och fått mjukvara inlagd, allt frid och fröjd vad det verkar. Ska se om jag kan bryta mig in i den gamla BCM'en idag för skoj skull. Tack till er som svarat!
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.