Tecknade 3 månaders elavtal hos Telinet Energi i våras. Fördelaktigt kiliwattpris, ögnade igenom villkoren, inte ordagrant, utan tänkte byta avtal när 3-månadersperioden löpt ut.

Nu i dagarna när ett byte var aktuellt blev jag varse att mitt avtal blivit förlängt med 12 månaders bindingstid, 99 kronor i månadsavgift utöver rörligt kilowattpris. Samt 900 kronors avgift om man bryter avtalet i förtid.....

Mindre bra!

Vid en första kontakt med kundtjänst sade de faktiskt att ett byte till ny elleverantör var helt problemfritt och någon straffavgift var det aldrig tal om. Efter lite misstänksamhet läste jag villkoren igen och kontaktade kundtjänst som gav nytt besked om just straffavgift etc.

Så antingen vara kund i ett år till: 99:-*12 i "extra" kostnad alternativt lämna bolaget och betala 900:-
Däremot är det tydligen inget påslag utan man betalar rörligt spotpris rakt av.

Kanske inte en ekonomisk katastrof för mig att fortsätta vara kund i ett år till då.
Däremot en enligt mig dålig princip samt ett exempel på hur man fiskar kunder med låg kilowatttaxa och sedan ändras avtalet till något helt annat om man inte säger upp avtalet i god tid. Varning utfärdas.

Får det vara så här? :)

Är det fler elhandelsbolag som utövar liknande strategi?

/Christer
 
Redigerat:
Så är det väl med alla abonnemang TV, Telefon, Mobiltelefon, Bredband, ja vad sjutton som helst.
 
Ja jo för det mesta så brukar villkoren försämras jämfört med "introduktionserbjudendet"

Just gällande elabonnemang så har jag inte varit med om eller sett något i klass med detta tidigare, jag menar att direkt efter ursprungligt avtal bli automatiskt bunden i ett år.....nej tack.
 
BobLewis skrev:
jag menar att direkt efter ursprungligt avtal bli automatiskt bunden i ett år.....nej tack.
Det är väl standard?!
 
Lite beroende på hur ursprungsavtalet var formulerat så tror jag (nästan säker) inte att det där är lagligt.

Om du från början har ett avtal med 3 månaders löptid så får de inte förlänga det annat än med samma typ av avtal automatiskt. Att förlänga avtalet till längre löptid är en negativ avtalsbildning. Du ingår då alltså ett nytt avtal utan att explicit beställa detta nya avtal. Sådana avtal blir ogiltiga per automatik.

De exempel som finns annars för telefon osv. innebär att avtalet förlängts automatiskt men med samma eller kortare bindningstid.

Nu skulle det kunna vara så att du redan vid tecknandet har tecknat ett 12 månaders avtal med en 3 månaders "ångerperiod", eller ngn. liknande formulering.
 
Låter intressant och rimligt ur kundens perspektiv.

Kortfattat så lyder det avtal jag från början tecknade:
Fast elpris 3 månader [...] om kunden inte meddelar nytt val av avtalsalternaiv eller inkommer med uppsägning överföres avtalet till vår huvudprodukt "rörligt med garanti" till då rådande villkor och pris. [...]

Man specificerar redan här också att bruten bindningstid medför avgift på 900:-
(klantigt av mig att inte lägga detta på minnet redan då)

Samtidigt känns det som man här "motar Olle i grind" om det är ett passande uttryck, man räknar så att säga nästan med att många kunder missar att säga upp men sen när avtalet ändras, ändå kanske väljer att säga upp....?
 
Nyfniken skrev:
Det är väl standard?!
Är det? Har inte varit med om det tidigare i alla fall.
 
BobLewis skrev:
Är det? Har inte varit med om det tidigare i alla fall.
Det är min fru som håller i elen, så det kan vara något jag bara inbillat mig.
 
Hemmakatten
Jag skrev nyss ett inlägg i en annan tråd om precis detta. Hade tecknat ett 6-månaders elavtal och glömde säga upp avtalet varpå det blev förlängt ett år till sämre elpris. Detta stod i avtalsvillkoren (som man tyvärr sällan läser ordentligt) för det första 6-månadersavtalet.
 
Hemmakatten skrev:
Jag skrev nyss ett inlägg i en annan tråd om precis detta. Hade tecknat ett 6-månaders elavtal och glömde säga upp avtalet varpå det blev förlängt ett år till sämre elpris. Detta stod i avtalsvillkoren (som man tyvärr sällan läser ordentligt) för det första 6-månadersavtalet.
Jag läste inlägget, och precis som du hade jag ett sexmånaders avtal med Din El, Göteborgs Energi, fram till april i år. Jag fick både samtal och brev om att förlänga avtalet (vilket jag inte gjorde), så min upplevelse var att dom var helt OK. Dessutom framgick det tydligt när jag tecknade avtalet på elskling.se att det var ett introduktionspris.

Att det finns en del andra mindre nogräknade företag är det dock ingen tvekan om.
 
Hemmakatten
Jo, det är mitt eget fel att avtalet förlängdes. Glömde bort det hela. Jag fick också ett brev innan avtslstidens utgång men min minnesbild är inte att det stod (klart och tydligt) om förlängningen. Borde förstås läst det "finstilta" också. Men självklart är att företag lever gott på alla de som glömmer att säga upp avtal i tid.
 
Skall väl tillägga att jag hade sparat några sköna tusenlappar i vintras om jag inte hade bundit till 101 öre/kWh, så det experimentet gör jag inte om. Rörligt hädanefter.
 
mycke_nu skrev:
Jag läste inlägget, och precis som du hade jag ett sexmånaders avtal med Din El, Göteborgs Energi, fram till april i år. Jag fick både samtal och brev om att förlänga avtalet (vilket jag inte gjorde), så min upplevelse var att dom var helt OK. Dessutom framgick det tydligt när jag tecknade avtalet på elskling.se att det var ett introduktionspris.

Att det finns en del andra mindre nogräknade företag är det dock ingen tvekan om.
Jag har också blivit kontaktad av tidigare elleverantörer då det närmat sig avtalets slut, så antagligen väntade jag undermedvetet på en kontakt även nu, vilken uteblev.
 
Viktigaste syftet med denna tråd är att varna andra för företaget Telinet samt liknande mindre seriösa företag, och samtidigt påminna att inte glömma säga upp avtal (om det var tanken från början vill säga).

Tror inte att jag har någon större möjlighet att häva detta avtal, antingen som tidigare sagt betala 900:- och slippa företaget snabbt, eller vara kund i ett år och betala den extra månadsavgiften, kanske blir 900 kronorsalternativet ändå.....

Kundtjänst hos företaget har väl levt upp till flertalet fördomar redan,

-man svarar inte på mail (har skickat en förfrågan och ett längre klagobrev enl. ARN´s rekomendation)
-vid telefonsamtal har jag, som tidigare nämnt, fått felaktiga och ofullständiga uppgifter samt ett frånvarande bemötande där man hänvisat till avtalet samt läst upp det för mig trots att jag förklarade att jag läst och förstått det men inte samtyckte etc....

Skulle jag ha gott om tid och ork så kanske jag skulle kontakta/anmäla till ARN och ev. Energimarknadsinspektionen.?
Vidare vet jag inte om man skulle uppnå något om jag kontaktade medier, ex. tidningar?

Rent ekonomiskt är det ju inte värt att strida så värst mycket mer för min sak, däremot skulle det kunna vara det principiellt.

Tack för ordet /Christer
 
Här är en till som torskat på telinets avtal... Jag har redan bestämt mig för att pröjsa straffavgiften bara för att slippa telinet. Tittade på vattenfalls avtal och där står inskrivet att kunden skall meddelas innan uppsägningstiden löper ut.

Mattias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.