Har frågat tidigare men inte kommit fram till hur vi ska göra så jag slänger ut frågan igen och hoppas ingen tar illa upp.

Vi har en altan/balkong idag som är ca 13 meter bred och 3,5m djup, denna befinner sig på det övre planet av huset och jag skulle vilja kunna nyttja marken under på ett bättre sätt dvs som uteplats på framsidan. Problemet är att altanen är byggd i tryckat virke vilket såklart innebär att regnar det så rinner vattnet rakt igenom och ner under altan dvs man blir ganska blöt om man sitter där en regnig dag.

Jag har funderat på om man kan bygga ett ak under med plåt eller kanalplast, hur mycket lutning bör man ha för att vattnet ska rinna bort? Vill helst att vattnet ska gå åt sidorna men gissar att det är för lång sträcka och "taket" då kommer slutta så mycket att det syns? Om man nu borrar upp plåt/plast så går den ju dessvärre inte att rengöra utan nedtagning men det problemet avstår jag att tänka på :)

det finns några produkter ute på marknaden, det bästa hade ju varit om vi gjort detta redan när den bygdes och använt Flexi tak lösningen men nu hade vi dessvärre inte de pengarna i plånboken då det begav sig. Har även sett Til taks lösning för både befintlig altan och innan den bygs, någon som köpt detta i Sverige osh smällt upp? Det ser ut som en duk man fäster mellan varje sektion och som leder vattnet framåt, ser småbökigt ut och är säkert dyrt.
Hittade en annan produkt i USA DrySpace men hittar inte denna produkt i Sverige.

Om ngn kan komma med tips eller kanske själv utfört denna operation därhemma och rentav kan komma med bilder blir jag själaglad!
 
  • Gilla
TSHSs
  • Laddar…
Också intresserad. Sitter i precis samma sits...
 
Spika upp 45x45 reglar på varje sida med lutning ca 1cm/ meter. Skruva sedan fast Minerit skivor underifrån, måla sedan om så önskas.
 
  • Gilla
bjohog
  • Laddar…
Matti_75 har du någon bild att visa på ett sådant undertak?
 
Nej inte nu.
 
  • Gilla
Mollebo
  • Laddar…
borde det inte gå att sätta hängrännor för att fixa så att vattnet far åt sidorna?
 
Jag (gjort av förre ägaren) har plåttak uppskruvade underifrån. Det är tyvärr inte riktigt tätt mot väggen, så jag lyfte på ett par altanbrädor och lade in ett övre fönsterbleck.

Vidare har jag bockat en konstruktion runt stolparna som fångar upp vattnet där och leder ut det på taket igen.

Under en del av taket har jag slängt ihop ett isolerat förråd. Där har jag vattentät underlagsduk som leder bort kondens och eventuellt spill till grusgrunden.

Hängrännor har jag också, naturligtvis dolda under altanen som går ut ytterligare ca 1m utanför stolpar och hängrännor, så den sista biten har jag fall åt andra hållet (min konstruktion för att kunna förvara virke där).

Har öppnat upp och rengjort en gång, det var inte illa utom där det låg bestick som fångade löv.

Nu planerar jag kallgarage under kvarvarande del av utrymmet, vilket innebär att jag måste fuktsäkra ytterligare, vid ösregn kommer det in lite vatten. På några ställen har jag tätat med marinfog, men det fungerar bara som skvalskydd....



Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
  • Gilla
mhg_3
  • Laddar…
Väldigt intressant, finns bilder att tillgå? Trots din utförliga förklaring så är mitt rumssinne inte helt med när jag läser din beskrivning...
 
CheeseMan skrev:
Väldigt intressant, finns bilder att tillgå? Trots din utförliga förklaring så är mitt rumssinne inte helt med när jag läser din beskrivning...
Får återkomma om det. Behovet fotas på dagtid. Sedan går ju inte allt att visa så här i efterhand...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Bump...
Börjar bli klar med "alla andra" projekt nu, så nu e det dags att sätta igång med undertaket på altanen. Bilder, idéer, inspiration och annat behövs!

Tack på förhand alla glada hemmafixare!
 
  • Gilla
koinis
  • Laddar…
Gammal tråd detta, men ni som gjort egna lösningar på problemet beskriv och lägg gärna ut en bild. Är precis i samma situation som ni var :)
 
Hej, jag har en liknande balkong/altanlösning. Vi har satt ett enkelt plåttak under med ett litet fall och hänrännor. Sedan har jag skruvat fast ett enkelt undertak så att plåten är dold både ovanifrån och underifrån. Enkelt, snyggt, framför allt dolt och med standardprodukter från en av de där byggvaruhusen. Kan ta bilder och skicka under kvällen.
 
rock_fc rock_fc skrev:
Hej, jag har en liknande balkong/altanlösning. Vi har satt ett enkelt plåttak under med ett litet fall och hänrännor. Sedan har jag skruvat fast ett enkelt undertak så att plåten är dold både ovanifrån och underifrån. Enkelt, snyggt, framför allt dolt och med standardprodukter från en av de där byggvaruhusen. Kan ta bilder och skicka under kvällen.
Hur och i vad fäste du undertaket då och hur får man det i våg om plåten har lutning?
Ja vore toppen att få se någon bild på din lösning!
 
rock_fc rock_fc skrev:
Hej, jag har en liknande balkong/altanlösning. Vi har satt ett enkelt plåttak under med ett litet fall och hänrännor. Sedan har jag skruvat fast ett enkelt undertak så att plåten är dold både ovanifrån och underifrån. Enkelt, snyggt, framför allt dolt och med standardprodukter från en av de där byggvaruhusen. Kan ta bilder och skicka under kvällen.
Här nedan kan ni se bilderna - som var lite kluriga att ta då hela lösningen är inbyggd och klar - men jag skruvade upp en planka på innertaket så du kan se. Hoppas att det hjälper dig!



En öppnad inbyggd lösning under en träplanka på ett innertak visar upp skenor och installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppskruvad planka på innertak som visar inbyggda lösningens detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy från underifrån av en inbyggd lösning med uppskruvad planka och innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggd lösning i tak med uppskruvad planka för att visa konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en inbyggd lösning i ett tak med planka skruvad på innertaket för visuell hjälp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggd lösning med planka uppskruvad på innertaket, synlig del av undertak och takplåtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggd lösning i tak med uppskruvad planka och synlig del av stålbalkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålat innertak med en uppskruvad planka som visar en del av en inbyggd lösning i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggd lösning på innertaket med uppskruvad planka och synlig konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggd lösning på innertaket med uppskruvad planka som visar konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggd lösning på ett innertak med synliga träplankor och stödbjälkar, detaljbild visar konstruktionens undersida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggd lösning i tak med uppskruvad planka för visning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innertak med uppskruvad planka som visar delvis inbyggd lösning under taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rand althor och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.