Nu har jag äntligen tid och lite pengar på kontot så då tänkte jag smått sätta igång med renovering av huset. Men det är så överväldigande mycket som behöver göras så jag vet inte vart jag ska starta.:x

Är också osäker på hur jag ska göra för att det ska bli ok. Planen är att innom 5-10 år helt byta fasad och då tilläggsisolera. Men jag vill ju gärna inte att huset faller ihop innan dess.

Det här är första intrycket när man kommer hem till oss. Inte så trevligt. Det är betongputs då det är en nybyggnation. Planen är att knacka bort det som sitter löst, puttsa på och måla.

20120706_225532.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men.... Det sticker ut ett "tak" i betong ovanför ytterdorren som vittrat sönder helt. På vissa delar ända till armeringsjärnet. Det här måste väl gjutas? Hur tusan gör jag då??
Röret som sticker ut ska dras om men det ska jag be en rörmockare om hjälp med tänkte jag.
20120706_225518.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husets "L-element ser inte ås bra ut.. Lite dålig bild men måste det här åtgärdas? Är det kritiskt att göra det snabbt?
20120706_225620.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



De flesta fönster ser ut som bilden nedan. Vad är bäst att använda för att laga det som vittrat bort?
20120706_225654.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Förre ägaren grävde bort massa jord för att göra en uteplats men puttsade inte på grunden. Vad använder man här om man vill göra det billigt men ok hållbart?
20120706_225710.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här har de bygt till nått så man kommer ut på en balkong. Det är katastrofalt dåligt gjort. Träet tänkte jag måla men hur ska jag få till taket?
20120706_230022.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Samma område, murket svart trä.
20120706_230044.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här droppar allt vatten ner innanför vindskivan som också är helt murken och svart/grå.
20120706_230122.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



ALLA tips och råd motages tacksamt. Gärna också i form av vad jag bör prioritera först osv.
 
  • 20120706_225730.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är skicket på huset i övrigt? Att fasaden är sliten är uppenbart, men inte nödvändigtvis det som är viktigast att åtgärda först. Jag skulle ha prioriterat tak (om detta inte redan är i gott skick) och passat på att tilläggsisolera samt gör om balkongutgången, därefter grund och eventuellt dränering.
 
Viktigast är väl att se till att förfallet stoppas, och då gäller det att sätta stopp för fukten. Steg ett borde vara att se till att taket är i bra skick, och troligen är det en bra idé att tilläggsisolera på samma gång om taket nu måste åtgärdas. Hemförsäkringen täcker inte skador av vatten som kommer utifrån.

Hur ser våtrumen ut, och särskilt golvbrunnarna? Det är det vanligaste stället för vattenskador.

Sedan är det väl vatteninträngning via fasaden man bör titta på. Dvs täta läckor men inte nödvändigvis snygga till den.

Jag tror att dränering kan vänta. Sätt in en avfuktare istället.
 
Taket är i bra skick förutom den delen som är över dörren till balkongen, alltså den del som är i svart plåt. Där verkar det droppa ner innanför taket och då borde det rimligtvis komma in i huset med tycker jag även om det inte är synbart än.
Jag hade en besiktning av huset med fuktmätning, våtutrymmen är inte fuktskadade men som fasaden ser ut är jag rädd att de ska bli det snart. Det är i källaren det är väldigt fuktigt, vi har funderingar på att köpa en avvfuktare tills vidare.

Hur gör man med brädor som ser ut som på bilden? De känns "torra" men är svart/grå av regnvatten.
Kanske borde jag ta hit nån som kan tak och höra vad det skulle gå på om de lägger in taket ovanför balkongdörren.
 
Fönster utan fönsterbleck så som det såg ut på bilden är inte bra.
Håller med Pelpet, förfallet måste stoppas!
Se över huset och åtgärda de ställena först där man kan tänka sig att fukt tränger in och förvärrar.
Då handlar det främst om sådant som tak och fönsterbleck, avtäckningar, avrinning (hängrännor och stuprör).

Som det ser ut på bilden så finns det inget fall på taket på "kupan" till balkongen och plåten slutar långt bak, då blir det ju problem med avrinningen.

Jag skulle rekommendera att du låter att par firmor titta på både den rostiga balkongarmeringen och det där "tillbygget" och lämna åtgärdsförslag och pris på att åtgärda det ordentligt.

Speciellt den rostiga armeringen tycker jag nog man ska låta fackfolk titta på, det är trots allt en balkong som det ska bära upp och det blir inte kul att tilläggsisolera och få nya fasader på hela huset och så om ett par år så är balkongen så dålig att man måste bila bort och byta ut, då blir det dyrt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.