Y
Visa bilaga 65175

Förr satt den i ett solhörn och mätte helt galna temperaturer.
Nu är kabel dragen och ska bara skruva fast givaren på en skuggvägg, fast då blir jag petig och tänker..

Siffra på bilden:
1... Då hamnar den långt ut mot det fria, där kanske förmiddagsolen kan påverka, lite, men det kanske är bra? Finns viss risk att dörren kan komma åt givaren.

2... Kanske inte bra om den kommer för nära huset, ett vindstilla hörn, huset kanske värmer den under vintern.


Jag funderar på punkt 2 men sätta den så nära dörren som det går.

Fast hur nära taksargen ska jag sätta den höjdmässigt? Bra eller dåligt att den är nära taket?
 
Jag har min på norrsidan 2m upp och 1m in. Funkar bra.
 
Jag har min på västvägg ca 4 meter över mark ( över taket på min groventré) och 4 meter in det fungerar utmärkt,
 
Y
Efter att ha borrat sönder nygjorda väggar i garaget... Och möttpå getingbo...
Så testhängde jag mätaren ungefär där det var tänkt men reagerade på att den visade 25grader nu dagen efter.

Kontrollmätte runtom och anar att jag bör dra givaren till den stora riktiga norrväggen. Ska bara klura ut mest osynliga dragningen. (givaren är vid 23,5) temp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag skulle absolut avråda att sätta den på södervägg. Det är viktigt att du inte lurar utegivaren en solig vinterdag. Ev soluppvärmning kompenserar innegivaren för.
 
Y
Nimajneb skrev:
Jag skulle absolut avråda att sätta den på södervägg. Det är viktigt att du inte lurar utegivaren en solig vinterdag. Ev soluppvärmning kompenserar innegivaren för.
oj, jag skrev fel :) tänkte på 21,9 norrsidan. mitten på gaveln...
funderar på om jag ska dra kabeln upp in i huset.. så man inte får ful synlig kabel som tar stryk av vänder å vind.. största problemet är att fåtag på seriös kabel.. lokala butikerna har inga bra.. :(

Sen funderar jag på borra lite lufthål i kåpan som håller givaren, iaf nertill då bör ju inte vatten ta sig in.. kanske djur dock men iaf..
 
Redigerat:
Mikael_L
Yrrol skrev:
Så testhängde jag mätaren ungefär där det var tänkt men reagerade på att den visade 25grader nu dagen efter.
Vet du om den öht mäter rätt? Den skulle kanske visat 25 även om du kastat ut den i skogen?

Jag tror inte jag själv skulle krånglat till det, utan satt den på 2 i din första bild.
Under vinterdagar då funktionen är betydelsefull kan jag inte tänka mig att det spelar så jättestor roll.
Bara du inte har något som värmer just där, t.ex. mot en otroligt dåligt isolerad vägg är kanske inte helt optimalt.

Värmesystemregleringen är ändå ingen helt exakt vetenskap, du kommer justera in det så att systematiska fel i din tempmätning försvinner. Och sen kvarstår alla sporadiska "fel" såsom skillnad när det blåser/är vindstilla, när utomhustemp går upp resp ner osv.
Håll bara undan givaren från soluppvärmning, så har du tagit bort det största felet.


Edit:
Jag ska väl poängtera att jag inte alls kan sånt här.
Men om mätning av olika fysikaliska storheter kan jag en hel del, + lite sunt förnuft och ingenjörstänkande i allmänhet gör att jag uttalar mig såhär.
 
Redigerat:
Jag håller med Mikael. Det är inte jätteviktigt att utegivaren visar exakt rätt temperatur.
 
Norrvägg och är man petig så montera den på en konsol en bit ut (10 cm) från väggen.
 
Även om du är petig är som redan sagts din pos 2 alldeles utmärkt tycker jag.
 
Som sagts tidigare så är det inte så noga, det finns för och nackdelar men norr eller västvägg är nog liiiite bättre. På västväggen påverkar solen på kvällen och då har man i allmänhet lite värme i huskroppen efter dagens sol, så det kan vara en fördel om ökar lite "senare". Det tar normalt rätt lång tid innan man får ändring i innetemperaturen när temperaturen pendlar ute. Dvs om man har ett hyfsat bra hus.
 
elmont skrev:
Som sagts tidigare så är det inte så noga, det finns för och nackdelar men norr eller västvägg är nog liiiite bättre. På västväggen påverkar solen på kvällen och då har man i allmänhet lite värme i huskroppen efter dagens sol, så det kan vara en fördel om ökar lite "senare". Det tar normalt rätt lång tid innan man får ändring i innetemperaturen när temperaturen pendlar ute. Dvs om man har ett hyfsat bra hus.
Den logiken förstår jag inte riktigt, du vill ju inte lura systemet att starta försent till den kalla natten. Ska man lura systemet är det väl bättre att sätta den på en östvägg så får den lite morgonsol och drar ner på värmeproduktionen.
Men har man innegivare så slipper man lura systemet, då tar ju den hand om drag alt solinstrålning.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
På kvällen är hela huset uppvärmt och den tröghet som finns inbyggd i huset gör att det tar några timmar innan värmen behöver användas fullt ut, lika fast tvärt om på morgonen. Även fast solen skiner tar det några timmar innan solens påverkan och yttertemperaturen går genom husets skal och man kan minska värmetillförseln.
 
Mikael_L
Och har man vattenburen golvvärme i betongplatta som jag, så spelar det ingen roll om något startar eller avslutas några timmar tidigare eller senare.
Då trögheten i plattan ändå gör att det tar 12 timmar, typ, innan något märks.
 
elmont skrev:
På kvällen är hela huset uppvärmt och den tröghet som finns inbyggd i huset gör att det tar några timmar innan värmen behöver användas fullt ut, lika fast tvärt om på morgonen. Även fast solen skiner tar det några timmar innan solens påverkan och yttertemperaturen går genom husets skal och man kan minska värmetillförseln.
Det du försöker uppnå finns dan inbyggt i styrsystemet.
Dygnsrytmen tas hand om av den tröga utgivaren medans temporära skillnader typ sol o vind tas om hand av den snabbare innegivaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.