När vårt hus byggdes missades det att kontrollera hur elen för utomhusbelysningen drogs, tyvärr drogsbde inte till samma grupp utan till närmaste dosa antar jag. Vi skulle önska att få en nattvakt eller timer som kan styra alla 7 lampor (fördelat på 5 omkopplare) krävs det flera enheter funkar det också.

Någon som har ett bra förslag?
 
pr95 skrev:
nått sånt här ?
[länk]
Då behöver man väl dra trådar till en central modul. Alltså från varje lampa?
 
Något sådant låter bra, har du någon aning om priser? Även lyx har ju en smärtgräns..

Detta avser svaret om eltako
 
Redigerat:
Sändare minst 1000-lappen, mottagare något mer. Men det beror ju lite på om du ska handla själv eller genom en elfirma.
 
Gärna via en elfirma, frågan är hur lätt det är att få tag i en...
 
Mikael_L
Sätt in LED-lampor. Dom kan lysa 7/24 i flera år för tusen spänn. ;)
 
Mikael_L skrev:
Sätt in LED-lampor. Dom kan lysa 7/24 i flera år för tusen spänn. ;)
Det är inte det som är problemet.. Vi vill ha automatisk tändning av släckning av utomhusbelysningen, idag får man gå runt och tända och släcka på 5 olika ställen.. Ett riktigt I-landsproblem!
 
KoK skrev:
Det är inte det som är problemet..
Det är det väl? Har du tänt dygnet runt så behöver du ju inte tända och släcka?
 
Jo förstod att det var det man syftade på, men det jag försökte säga var att vi inte vill ha tänt dygnet runt!
 
Mikael_L
Ja KoK, mitt inlägg var faktiskt bara delvis allvarligt menat.

För det ser ju lite knäppt ut om det lyser 24/7.
Men poängen var väl mest att många, de flesta?, lösningarna är ganska kostsamma.

Det finns f.ö. lågenergilampor med inbyggd skymningssensor. kanske skulle kunna vara något?
 
M
Mikael_L skrev:
Det finns f.ö. lågenergilampor med inbyggd skymningssensor. kanske skulle kunna vara något?
Så har jag det och fungerar riktigt bra.
 
Vad är det för lampor, vi har lågenergi lampor som ser ut som spottar. Kommer inte ihåg vad de heter för något tyvärr, mitt minne är just nu lite infekterat av bira..
 
M
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.