Hej!

Jag har nyligen köpt ett hus med källare. Huset är byggt 1965. Har hittat stora sprickor med poröst material i källaren som jag rensat bort. Det har tidigare varit fukt i källaren o den luktar ganska unket. Efter ha rensat ut mögliga mattor o fått bort den porösa från väggen så känns väggen inte fuktig även om det är mycket regn ute.

Min fråga är hur jag bäst lagar detta och med vad? Frågade lite på bauhaus men de var lika kloka tyckte ja skulle läsa bak på förpackningarna.. där finns väldigt mycket o välja på och jag har ingen koll..

Har fått tips av någon att laga det med expanderbetong, kan man laga det med det? Bör man göra det?
 
  • 20120724_081151.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20120724_081210.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20120724_081230.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är absolut ingen expert inom detta område (men garanterat mer kunnig än personalen på BH)

Cementbruk blir extremt starkt i jämförelse med tex murbruk. Det kanske skulle vara något att laga med?
 
Ungefär sådär (fast inte lika stora sprickor) såg min källare ut när jag köpte huset. Jag gjorde såhär:

1. Knacka bort all löst sittande puts.
2. Köp rödgrund samt lämpligt putsbruk (Jag körde putsbruk B)
3. Förvattna ställena du ska putsa (blomspruta är bra)
4. Slamma på rödgrund (diskborste eller rotborste är bra)
5. Putsa med putsbruk (observera hur tjockt du max kan lägga på i varje lager, är det djupa hål kan du behöva putsa i flera omgångar).
6. Måla med silikatfärg (här kanske du vill måla om hela väggen, kontrollera då om befintlig färg funkar som grund för silikatfärgen, annars kan du behöva slipa bort den gamla färgen).

Såhär 3 år senare ser det fortfarande jättebra ut i min källare.
 
Det ser ut som blåbetong det där.
Expanderbetong är fel på alla sätt så det kan du glömma. Du ska ha ett ganska svagt bruk tex putsbruk C men du kommer nog inte bli kvitt sprickorna ändå.
 
Men först skall du säkerställa så gott det går varför sprickorna uppkommit, På första bilden så ser det ut som att det finns en gjuten trappa på utsidan som håller på att sätta sig, så armeringen som då troligtvis går in i väggen förorsakar den sprickan.
 
Ja, hörnet på huset verkar ha satt sig (bild 1 är väl vriden, och är väl den vägg som fortsätter till höger om hörnet i bild 2, tror jag). Håller med cecar33 om att du bör ta reda på vad denna sättning beror på och om den avstannat eller om den fortsätter.
 
Kan bara instämma:
Försök alltid gå till botten med orsaken till problemen innan, då blir det lättare att laga så att det håller.
OM man inte kan / vill / orkar / har råd att låta en kompetent besiktningsman eller annan sakkunnig titta på det så kan man tänka sig att köra GSG (går-det-så-går-det): laga och hoppas på det bästa.

Ett sätt att reda ut om det är något som fortsätter att röra sig och orsaka skador KAN ju vara att göra som föreslås ovan, b8q:s förslag på arbetsgång är ju helt rätt och riktig även om jag tycker som Stefan N när det gäller val av bruk att laga upp med: Putsbruk C.

Det är ganska lite material det handlar om så om man har tid och lust så kan det vara läge att testa att laga.
Om det sedan visar sig att problemet fortsätter så är arbetet visserligen ogjort men ingen annan skada är skedd... Och så väntar man med att måla om tills man ser att det håller ihop som det ska.
 
Det kan vara en fördel att laga sprickorna med Kakelfix o sen dra på putsbruk,fixet fäster lättare än bruk på gammal lös puts,om man inte får det rent
 
Man ska kanske tejpa en genomskinlig plast på väggen (täta skarvar) så ser man nog om det blir kondens innanför ifall det finns fukt i väggen.
 
Klicka skrev:
Man ska kanske tejpa en genomskinlig plast på väggen (täta skarvar) så ser man nog om det blir kondens innanför ifall det finns fukt i väggen.
Fukt finns det nästan alltid i en källarvägg av denna typ
 
Vet inte om du har möjlighet att se utsidan av väggen för det är ju källare men kan du se det och det är sprickan på båda sidorna av vägen så ska du absolut under söka varför det spruckit. Skulle ändå undersöka en sån stor spricka och se till att den är gammal och kåken inte rör sej fortfarande om det fortfarande rör sej kan det i värsta fall sluta med att vägar rasar ihop.
 
Hej!

Förmodligen ett för sent svar.
Men ta reda på vad som orsakar sprickorna. Troligtvis endel sättningar, men man ska inte glömma att betong är ett levande material som expanderar på sommaren och krymper på vintern.

Varför du får en massa konstiga förslag på vad du ska laga med, expanderbetong, kakelfix m.m. förstår jag inte. Jag föreslår att du lagar med ett betongreparationsbruk. Troligtvis håller betongen ca. 40Mpa vilket de flesta lagningsbrukerna på marknaden gör också.
Expanderbetong kan jag berätta är en väldigt lättflytande betong som är till för att användas vid undergjutningar t.ex. maskinfundament, m.m. Alltså det är helt omöjligt att applicera i tak och vägg.

Hoppas det löser sig!

/T
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.