Hej
Då flera andra trådar fått en del lammi-snack i sig kanske vi kan fortstätta diskussioner angående lammiblock och även skalblock i betong/leca av andra fabrikat i den här tråden.

Ett skablock är ett gjutet block, ofta i lecabetong, som är ihåligt. Blocken torrstaplas och armeras både horisontellt och vertikalt under tiden de staplas och sedan fyller man ihåligheterna med betong. El och VA installationer utföres samtidigt som man staplar blocken, man tar hål för dosor och låter rör gå i ihåligheterna i blocken. Ytan på väggen putsas och målas sedan.
vingacementskiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
skalblock_ottosons.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lammi-block är ett skalblock med en isolerande kärna av neopor (tidigare hade de EPS). Detta tillverkas i finland av lamminbetoni och deras svenska återförsäljare är Svenska Livsrum. De isolerade skalblockens isoleriong skall vid staplingen tätas med PU-skum (en flaska per 25m fog)
lammiblock.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns flera fabrikat på isolerade skalblock, av nån anlednng verkar alla vara finska:
www.hb-betoni.fi
www.lujakivitalo.fi
www.rudus.fi/tuotteet/harkot/eristemuottiharkot

Oisolerade skalblock tillverkas även av flera firmor i sverige:
www.finja.se/visaprodukter.21202050.skalblock-standard-19-x-20-x-50
www.ottossonscement.se/skalblock.html
www.vinningacement.se/skalblock.htm

Filmer:
Hur man bygger med lammiblock http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=v_ewCTZ6Dm4
Film om hur lammi-block produceras: http://vimeo.com/24603666
 
Priser:
rickardg skrev:
Priset för LL400-stenar ligger på ca 900kr inkl moms, transporten från finland tillkommer med ca 100kr/m2 (givet fyllda 38tons lastbilar), sen tillkommer armering och betong, så totalt hamnar man på omkring 1400sek/m2 inkl moms för materialet. Det tillkommer arbete. Jag fick pris på rak vägg för ca 3000kr/m2 inkl moms på färdig och oputsad vägg från svenska livsrum. Puts tillkommer vilket jag inte är helt säker på priset på men det blir väl 500-800/m2 nånting, så priset landar på omkring 4000kr/m2 vägg om du har putsat på båda sidor.
rickardg skrev:
Priset jag fick (2010års prislista) på LL400 från återförsäljaren (svenska livsrum) var €79+moms i små kvantiteter (resp €68+moms i riktigt stora kvantiteter (storleksordningen 400m2 hus med LL400 i ytterväggar och innerväggar av MH150). Putsningen fick jag senare pris från samma återförsäljare att de hade kontakter som kunde ordna putsningen för 350SEK + moms per m2, så med det priset blir det inte riktigt 4kSEK/m2 men inte så långt ifrån ändå. Sen kommer man kanske undan med bredspackling invändigt om man staplar noggrannt?, vilket i så fall blir billigare.
L-E skrev:
fick ett pris på 64 Euro/m2 plus moms och frakt. En full lastbil torde väl ligga på ca 25000 plus moms från vår granne i öster
 
När det gäller erfarenheter på forumet så är det bara NordicCS och Gomma som byggt med lammi-block vad jag känner till eller finns det några fler?

Gomma har en blog med lite bilder på sitt bygge. Verkar som de byggt själva.
Gomma skrev:
Vi bygger ett "Lammiblock hus", i ytterväggarna fyller man med 125 l/kvm och innerväggarna (200 mm) 115l/kvm, med ett pris på ca 2000 kr/kbm pumpat och klart blir det 250 kr/kvm. Det som också tillkommer är armering i väggarna.
Vi har inte gjutit ännu men vi kommer att göra det så snart vädret tillåter.
Se [länk] för lite info.
Mvh Peter
NordicCs verkar haft otur med hantverkarna som staplade hans lammi-block :(
NordiCs skrev:
Då herrarna som murade upp undervåningen tydligen inte var så nogranna så blev väggarna rätt ojämna.
....
*klippt*
*nytt inlägg*
....
Ojämnheterna varierar mellan 1-2 cm och då är det väggblocken som är förskjutna i förhållande till varandra.
Tyvär så var monteringen (murningen) av undervåningen ett panik projekt som vi skulle gjort själva, men då ritningarna blev 2-3 månader försenade, så hann vi inte själva och fick hyra in lite smått tvivelaktiga hantverkare. (som tydligen till och med hade alkohol problem, upptäckte vi sen)
Är lite svårt att få tag i hantverkare med en veckas varsel.
Men jag har lyckats komma på hur jag ska göra.
Jag kommer nu att putsa med Maxits (=Optirocs) Gypsum för utjämning och sedan kakla ovanpå det.
 
Hur fäster man fönster lämpligast i lammiblocken? Funkar det att fästa dom framför isoleringen? Såg en video där de sågade ut ett spår i isoleringen och fäste fönstret där, tycker dock att fönstret kommer för långt in då.
 
Skär ut i isoleroingen, med pu-skum sätter man sedan fast trä-ram (att skruva fönster i) i isoleringen

Går väl bra att skruva i betongen om man vill det men det kommer läcka mer värme då, är bäst att fästa i isoleringen.
 
Då blocken väger en hel del kanske man borde ha ngt som reducerar blockens tyngd. Har vid ett tillfälle sett en lyftanordning som man hanterade manuelt, tog tag med handen ovanför kroken och styrde lasten. Skulle gärna vilja se en länk eller två till en dylik produkt. Har sökt men har lite svårt att formulera en vettig sökning då jag inte vet vad en sådan tingest kan kallas.
 
Redigerat:
Ditt bygge är verkligen imponerande. Är helt klart ett intressant alternativt att bygga med oisolerade skalblock och isolera utvändigt så som du gjort.
SH skrev:
Vi byggde med Lammi 200mm massiva betonghålstensblock och lade 150mm EPS utanpå för en rejäl värmelagrande konstruktion och bevarande av stenhus-effekten (dvs så mycket sten som möjligt på insidan istället för cellplast). Lammi 100mm block som innerväggar (fyllda med betong även dem) och platsgjutna valv.
SH skrev:
Jag började bygga 2006 och köpte in alla block via Solcon. Minns ej kvm pris, men har för mig att det nästan blev dyrare med min (efter konstruktörens inrådan) metod eftersom arbete + material för att fästa all eps på väggarna tillkommer. Jag byggde i egen regi. Fördelen är som du nämner ett massivt inre skal (med värmeackumulerande och utjämnande effekt) och möjlighet att gjuta in allt inklusive 110 rör och inte minst att betongen flyter ner fint vid pumpning, jag har sett byggen där de fått lufthål i väggarna med smalare block / eps block som har mindre mellanrum. På ställen med t.ex massivt jordtryck krävs mycket armering och då krävs mycket betong runt om, dvs stora håligheter i blocken.
Under mark har vi till 90% gjutit in kallförråd där väggarna har eps och puts, resterande ytor med direktkontakt med mark har isodrän och fiberduk.
SH skrev:
Jag hade direktkontakt med tillverkaren ([länk]) vad gäller mängdning och transport, så det bör inte vara några problem. Är du osäker, ta en kreditupplysning på den nya åf.
Hur fäste du EPS:en i blocken? Ett speciellt eps lim, ser ut som rött bruk av märket Weber tillsammans med långa plugg som man borrar genom eps:en in i betongväggen. Därefter nät och ytterligare specialbruk och primer innan putsen.
Har du isodrän istället för EPS:en+puts eller tillkommer isodränen så du har skalblock+eps+puts+isodrän+fiberduk i källarväggen unde mark? Bara isodrän och fiberduk under mark
 
Kollade på deras video när de limmade blocken med PU-skum. Själv har jag testat metoden på en byggmässa (Wienerberger) och det som inte framgår i videon är att ibland, för att inte säga ofta, måste man justera blocken för att väggen ska bli lodrät. Det är mycket enkelt att göra med bruk/tunnfogsbruk, men nästintill omöjligt med skum. Blir det inte rätt på första försöket måste man ta bort blocket, och lägga en ny sträng skum.
 
Intressant, halva betongåtgången mot lammi, ingen vertikalarmering av yttre skivan gör att det även går åt färre armeringsjärn så det bör bli billigare men till kostnaden av en svagare vägg så det går inte att bygga under mark... skulle vara intressant med den principen men med en färdig ytstruktur utvändigt typ som en stödmur...
 
finns inget som hindrar att man kombinerar de olika stentyperna lakka har oxå en sten där man fyller betong på båda sidorna (den rekomenderas till källare av lakka).

ingen en dum ide med strukturen undrar dock om det kan problem med toleranserna m.a.p fogar.
 
Jag kollar just nu på Fuskbyggarna på TV4. Hög tid för Lammin att byta referens i Sverige!?

I programmet framställs Ulf Berggren med f.d. Svenska Livsrum som nu bytt namn som riktiga klåpare.

http://www.ratsit.se/5568716285-Energihusgruppen_EHG_AB

Någon som har byggt med dem och vill dela med sig?
 
Vore intressant med en mer balanserad bild, TV4'as kvällstidningsjournalistik ger jag inte mycket för. Finns f.ö en kommentar gällande inslaget på livsrums websida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.