Har nu bott i huset i snart ett år, och har funderat fram och tillbaka över hur jag ska få ner elräkningen. Så här är utgångsläget, 76kvm uppvärmd golvyta.

- elpatron som värmer upp vatten till alla element.
- på vägen till elementen går röret igenom vedspisen i köket.
- luftluftvärmepump i vardagsrummet.

Elpatronen har väldigt många år på nacken, och drar mycket ström. Så min tanke är att stänga av den, elda i vedspisen och låta cirkulationspumpen dra runt varmvattnet. Sen köra luftvärmepumpen för grundvärme. Kan man ha den igång när man inte är hemma?

Vad tror ni? Får jag mer värme för pengarna med luftvärmepumpen än med elpatronen?
 
Redigerat:
Luftvärmepumpen har bättre effekt än din gamla elpatron.
 
Okej, men hur är det att ha dessa igång när man inte är hemma då? Man vill ju gärna ha det, så man inte kommer hem till ett kallt hus.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Inga problem att ha LLVP igång när du inte är hemma, de är ju till för att vara på...
 
Flöjten5 skrev:
- elpatron som värmer upp vatten till alla element.
- på vägen till elementen går röret igenom vedspisen i köket.
Om jag förstår dig rätt sitter vedspisen på framledningen. Den skall sitta på returen från elementen.
 
Jag har lite begränsade möjligheter att följa rören, men framledningen går inte direkt in i vedspisen, utan ansluter till ett rör som kommer från den.

Bör jag ha cirkulationspumpen igång året runt, eller går det bra att stänga av den när vattensystemet inte används? Funderar om pumpen kanske mår bra av att motioneras lite.
 
  • IMAG0443.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0444.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bumpar tråden lite. Ska man ha cirkulationspumpen igång året runt, så att den inte kärvar ihop. Eller kan man stänga av den en längre tid?
 
Vår cirkulationspump motioneras automatiskt av pannan då o då under sommaren. Hur ofta vet jag inte men det är en del i värmesystemets logik.
 
Jag satte en timer från CO som man kan sätta både utanpåliggande och infälld till mina cirkpumpar så dom går några minuter några gånger i veckan :)
 
Riktigt smart! Det kan man spara några watt på per år

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Räknade ut att det tog nåt år att få tillbaka pengarna för timern men pumpen kanske håller längre :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.