Ska montera upp plåt då existerande vattbrädor av trä har ruttnat, och undrar lite om montering.

Hur stort avstånd ska man ha mellan skruvarna som fäster plåten i vindskivans ovankant?

Är det enklaste sättet att få tätt i nocken av klippa lite i plåten och böja plåten där?

Kommer det vara ogjort arbete den dag vi tar hit plåtslagare för att klä in sidorna på vindskivorna?
 
Brukar skruva runt 50 cm.

Klipp av så du har 5 cm att vika över på ena och sen 1.5 cm att vika över på den andra det som syns. Brukar jag göra.

Nej det går att göra efter lite svårare men inte mycket bara att sticka upp under om du skruvar vindskiveplåt på utsidan får man ju skruva ut dom skruven.

/plåtslagare
 
  • Gilla
glimglam
  • Laddar…
Stort tack för det svaret.

En fråga till, hur gör man bäst hål för skruvarna? Ska man borra igenom plåten, slå en syl, skruva direkt? Andra förslag?
 
Byggmax plåt är tunn. Jag drämde till med hammare och en spik för att få hål att skruva i, men det skulle inte förvåna mig om det går att skruva direkt...
 
Najs, tackar för det svaret med.
 
Jag tar man frama skruv är det inga problem att skruva igenom även lite mindre och snyggare skruv brukar inte vara problem bara att testa.
 
Farmarskruven är självborrande så det är bara att köra utan att förborra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.