Jag har en äldre spis som är kopplad till en 20-amp samt kyl o frys som ligger på en 10-amp. Vid renovering ska ugn + mikro flyttas till andra sidan köket, till den vägg där kylfrys nu e kopplad. Kan ugn + mikro kopplas in på den befintliga 10-ampen tills med kylfrys? Spishällen kommer vara ensamt kopplad till 20-ampen. Funkar det el måste en massa ändras?

Ett vanligt uttag måste också flyttas ca 1 m, samt en dimmer kopplas in.

Vad kan detta kosta tror ni? Om det behövs nya ledningar/uttag etc alltså.
 
Redigerat:
Du kan INTE köra ugn och mikro på samma säkring som kyl och frys.
Allt skall ha en egen säkring för bästa upplevelse.

Vill du få en exakt prisuppgift bör du ringa en elektriker som kan komma och kolla på plats.
Svårt här på internet utifrån din text att avgöra hur mycket tid det kommer ta.
 
Ok tack!
 
Kan och kan. Det går bra, så kör vi, med inbyggnadsugn, mikro och fullhöjds kyl och frys. Dock har den säkringen ökats till 16A (och tråden bytts till 2.5mm2) men det funkade innan det också. Det är ju inte helt enkelt att utöka till fler grupper i en gammal lägenhet med enfas.
Har nog inte kört ugn och mikro samtidigt, men det är ingen större uppoffring att låta bli det heller.
 
Det var det jag trodde, att säkringen måste utökas, eftersom den är en 10 nu.
 
Att dra nya ledningar till tex. spis är knappast nått problem oavsett hur det tidigare sett ut i lägenheten. Det tar lite tid och kostar en slant, men problem knappast.
 
Fast om ugnen t.ex. sitter på motsatt sida i köket och man inte vill ha utanpåliggande så är det ju rätt mycket jobb att dra nytt. Det går ju såklart, men frågan är om man tycker det är värt det för att slippa att säkringen eventuellt går någon gång.
 
Ingen risk för att det tar fyr i skiten då?
 
Inte om man använder rätt säkring, dvs den säkring som kabeln tål. Men ofta kan man lägga en ny kabel på överskåp, inne i skåp, på andra sidan väggen, i sparksockeln mm mm det är oftast fantasin som begränsar möjligheterna. Dessutom är en snyggt lagt kulo inget som skämmer, men är det så att ekonomi går före funktion, det kan ju kosta några procent av renoveringskostnaden.
 
Funderade på om man kan låna ström från uttaget som har 20-amp istället? Dit kommer endast hällen höra efter omflyttningen, och kanske kan en utanpåliggande kabel då dras från ugn/micro? Borde vara enklare?
 
Från 20A-gruppen behövs avsäkring på max 16A för att driva framförallt t.ex. micro o.s.v. men troligen även för ugnen.
 
yxis skrev:
Från 20A-gruppen behövs avsäkring på max 16A för att driva framförallt t.ex. micro o.s.v. men troligen även för ugnen.
Aha. Hur görs det? -mest nyfiken hade inte tänkt o göra d själv :)
 
He he såg nu att det är en 16 som sitter där. Ingen aning var jag fick 20 ifrån!
 
Jag ser bara en riktigt lösning och det är en ny grupp från centralen till ugnen. Ska man gå ett litet steg till kan man passa på att ge micron en egen grupp också. Man får annars inse begränsningarna i gamla lägenheter och låta bli att flytta ugnen.

Man nallar inte ström från spisgruppen till annat än spis och ugn, när dessa sitter tillsammans, även om det säkert finns sådana installationer (nödlösningar) idag. Det är i detta fall inte säkert att ugnen är godkänd för att avsäkras med 20 A så det kan vara fel som det är idag (nödlösning).

EDIT: Är det enfas eller trefas i lägenheten? Vad finns framdraget till spisen - enfas eller trefas?
 
Bo.Siltberg skrev:
EDIT: Är det enfas eller trefas i lägenheten? Vad finns framdraget till spisen - enfas eller trefas?
Jag har ingen aning, kan jag kolla det på nåt enkelt sätt? Huset är bara från 1989, så det är ju inte sååå gammalt ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.