Ola78
Någon form av spikregel bör du ha bakom så inte panelen svampar för mycket när du spikar lockstöten (det kallas för lockstöt, helt rätt) Spikar bör du försöka göra mellan bottenbrädorna precis som med lockläkten för att bärdorna ska kunna röra sig bättre.
 
Det verkar som snickare inte läser och söker fakta på nätet lika mycket som vi andra som inte kan så mycket. Så de kör nog ofta så som dom alltid gjort.
 
  • Gilla
Degårbranu
  • Laddar…
Ett vanligt sätt är att sätta en spikregel mot råsponten (som Ola78 är inne på), och sedan en ca 10cm längre ned ( beror på bredd på lockstöten). I den översta spikas panel och lockstöt i, den nedersta för locken.
På kortsidorna och vid öppen takfot kan det krävas att den översta spikregeln dras ned lite beroende på luftspaltens konstruktion.

Bildgoogla lockstöt så visas principen.

Man kan fuska bort den översta men är då är skruva enklare, den nedersta måste dock finnas för locken.
 
  • Gilla
tomvar
  • Laddar…
Tack så mycket för tipsen! Hur skarvar man en lockstöt? Bara ändarna dikt an och skruva eller ska man göra något smart typ snedkapa 45°?

Är rädd att brädorna ska "resa" sig i ändarna (ut från väggen).
 
baljbalj skrev:
Tack så mycket för tipsen! Hur skarvar man en lockstöt? Bara ändarna dikt an och skruva eller ska man göra något smart typ snedkapa 45°?

Är rädd att brädorna ska "resa" sig i ändarna (ut från väggen).
Kant i kant bör väl funka!? Jag gjorde så på garaget iaf. Spikar du på var sida om skarven bör det väl inte kunna resa sig.
 
Om man nu har ett hus med lockläktspanel i varierad längd i nederkant och knutbrädor på plats. Att ta bort knutbrädor är inte så enkelt då färgen klibbar ihop allting ordentligt.

Om man ger sig på snedkapning med cirkelsåg blir det lite konstigt i hörnen då knutbrädan på väggen man inte kapar kommer få en 15° kapning liksom åt fel hål så det kommer bli en jack där när man kapar den sidan sen.

Att börja en bit in och köra precis i hörnen med multiverktyg är svårt med en traditionell cirkelsåg med klingskydd (kanske med typ en sänksåg). Har man väl börjat kapa tänker jag mig att man kan sluta innan man når fram till knutbrädan på väggen 90° mot den man kapar.

Fasen inte lätt att förklara :/, kan knappt tänka mig själv hur det blir förutom att det inte känns bra...

Någon som gjort detta eller har en idé hur man angriper?
 
Ge fan i droppnäsa på knutarna. Droppnäsa är inte så himla viktigt ändå.
 
Det skulle man kunna göra men problemet kvarstår hur jag ska kunna dra cirkelsågen längs hela husväggen (för resten vill jag gärna ha snedkapat) och få det jämt och fint utan att få det kostigt där jag börjar.

Optimalt börjar man med klingan utanför väggen typ.
 
baljbalj skrev:
Det skulle man kunna göra men problemet kvarstår hur jag ska kunna dra cirkelsågen längs hela husväggen (för resten vill jag gärna ha snedkapat) och få det jämt och fint utan att få det kostigt där jag börjar.

Optimalt börjar man med klingan utanför väggen typ.
Sätter knutarna efter du kapat?!

Sent from my HTC Sensation Z710e using Byggahus
 
Kan du få tag i en sänksåg med lång skena så blir jobbet betydligt enklare och säkrare. Skenan skruvar du upp på väggen. På knutbrädorna stannar du snittet ca 2-3cm ifrån hörnet. Sedan tas denna bit av med fogsvans, denna sågas i 90 grader, så just denna bit blir det inte droppnäsa.

Det svåra med vanlig cirkelsåg är att få ett bra ingångssnitt samt hålla riktningen.

Oavsett såg skall klingan vara vass för ett lyckat resultat, är klingan slö tar det inte bara längre tid utan man använder mer kraft vilket försvårar styrningen.
 
  • Gilla
baljbalj
  • Laddar…
Skruva upp skenor på väggarna för att såga droppnäsa, då hinner man inte bygga mycket på en dag!

1) Smätt linjen med kritsnöre
2) Använd cirkelsågen utan att ställa in vinkeln först. Sänk ner klingan (den snurrar nu alltså) sakta och fint där du vill börja, och såga en halvmeter längs med linjen.
3) Ställ in vinkeln
4) Börja om, och såga den första halvmetern igen + resten i ett enda tag, utan avbrott.
Klart. Rakt och fint.
 
Niclas Jonsson skrev:
Skruva upp skenor på väggarna för att såga droppnäsa, då hinner man inte bygga mycket på en dag!

1) Smätt linjen med kritsnöre
2) Använd cirkelsågen utan att ställa in vinkeln först. Sänk ner klingan (den snurrar nu alltså) sakta och fint där du vill börja, och såga en halvmeter längs med linjen.
3) Ställ in vinkeln
4) Börja om, och såga den första halvmetern igen + resten i ett enda tag, utan avbrott.
Klart. Rakt och fint.
Men detta kräver lite träning och som vanlig husägare byter man inte panel så många gånger. Risken är att om man är ovan så kan det bli vågigt utan stöd. Så istället för snörlinje föreslår jag någon form av anhåll som man skruvar fast, t.ex. en rak bräda. Tiden är sällan problemet i dessa fall.
 
Jag gjorde så att jag lät några panelbrädor sticka ner avsevärt för långt, kanske 20-30 cm. Avståndet mellan dessa brädor var kanske 2-3 meter. På dessa skruvade jag sedan en horisontell läkt som stöd för cirkelsågen (jag ville inte skruva fast någon skena i panelen och få fula skruvhål i onödan och dessutom har min gamla cirkelsåg ingen skena...)

Sedan var det bara att vila cirkelsågen på läkten och köra ett vinklat snitt. De långa brädorna tog jag sedan av sist.
 
  • Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
Tack för alla bra svar! skönt att jag inte är ensam om att ha funderat på sånt här.

Just nu lutar det åt att hyra en sänksåg och 10m skenor en helg och börja kapa 2-3cm in och sluta 2-3cm innan och köra resten med fogsvansen.
 
10m skenor, finns det? Hyr festool med 3m skenan, den har ett hål i varje ände, perfekt för en gipsskruv.
vinklar du en festool ts55 ca 14 grader klarar den 49mm panel (ex 28 +21)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.