Man kan ju i vilket fall konstatera att det är väldigt vanligt att både TV och dator ska anslutas till jordade uttag, sen kan det alltid finnas undantag.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Det har ALDRIG varit apparaterna som "bestämt" om det ska vara jordade eller ojordade uttag, det har alltid varit rummet. Och att i rum med ojordade uttag ska man kunna använda alla apparater oavsett jordad eller ojordad stickpropp. Att sedan vissa tillverkare föreskriver att deras "apparater" med jordad stickpropp ska sättas i jordade uttag har inget med föreskrifter att göra utan endast med att deras produkt är lite "undermålig" för ojordad miljö.
 
Tack för input. jag tror vi försöker hitta någon annan elektriker / ny offert.
 
Y
Jag lät en elektriker dra om precis allt i min 120kvadratare, nu minns inte jag slutnotan för detta men vad jag minns var att jag blev chockerad när jag läste materialkostnaden, såsom automatsäkringar, skåp osv... det rusar snabbt iväg...
Man tänker inte på vad varje liten pryl kostar menar jag... Nu när jag läser vad andra har betalat så blir jag lite avis för jag betalade nog mer. hehe
 
65000 var bara arbetskostnad......material var utanför.
 
andersmc skrev:
Det verkar vara hugget som stucket med det. Ingen av mina, en Fujitsu och en HP, har jordad kontakt.
Men då är det bärbara burkar?

Det verkar vara hugget som stucket med bärbara, men när det gäller stationära, både datorer och skärmar, så kan jag nog nästan erbjuda en glass till den som kan uppbringa en stationär dator eller skärm med inbyggd nätdel (alltså 230V direkt in i burken) som inte har jordad kontakt.
 
elmont skrev:
Det har ALDRIG varit apparaterna som "bestämt" om det ska vara jordade eller ojordade uttag, det har alltid varit rummet. Och att i rum med ojordade uttag ska man kunna använda alla apparater oavsett jordad eller ojordad stickpropp. Att sedan vissa tillverkare föreskriver att deras "apparater" med jordad stickpropp ska sättas i jordade uttag har inget med föreskrifter att göra utan endast med att deras produkt är lite "undermålig" för ojordad miljö.
Fast om man inte åtminstone använder en jordad förgreningsdosa (trots ojordat uttag) och verkligen ser upp så har man förr eller senare pajat sin dator eller för den delen någon ingång/utgång på TV, stereoförstärkare eller liknande.


Det vore bra om det fanns någon form av stickpropp som inte går att kolla i ojordade uttag just för de apparater som har nätfilter med så stor läckström till jord att läckströmmen räcker för att sabotera ingångar.
 
Men då är det bärbara burkar?

Det verkar vara hugget som stucket med bärbara, men när det gäller stationära, både datorer och skärmar, så kan jag nog nästan erbjuda en glass till den som kan uppbringa en stationär dator eller skärm med inbyggd nätdel (alltså 230V direkt in i burken) som inte har jordad kontakt.
Nätdelar/laddare till bärbara datorer kan vara lite blandade, en del jordade och en del inte.

Men stationära datorers nätdelar är alltid jordade, har aldrig sett en ojordad, och jag har sett mycket :)
 
Visst lyder regeln att man inte för blada ojordat och jordat? Dvs har man ett par jordade uttag i ett rum skall allt vara jordat?

Nu kommer vi ha en 75%ig övervåning renoverad med alla "renoverade" rum jordade, inkl TV rum. Kök och badrum med jordat sedan titdigare. Sen 4 sovrum rum med ojordade uttag, från 79.

Jag tror inte det är något "fel" på centralen. Den är från 79, det är nog det enda felet. skulle ju kanske vara bra med automatsäkringar dock. men inte om det kostar 65 papp att få dit dem enbart i arbetskostnad....:)
 
Man får inte blanda jordat/ojordat i ett rum. Antingen är allt jordat eller ojordat. Idag är väl det bästa att ha jordat överallt.

Diazed centraler håller i evighet, en jordfelsbrytare på det så funkar den ännu längre. :D
 
yxis skrev:
Men då är det bärbara burkar?

Det verkar vara hugget som stucket med bärbara, men när det gäller stationära, både datorer och skärmar, så kan jag nog nästan erbjuda en glass till den som kan uppbringa en stationär dator eller skärm med inbyggd nätdel (alltså 230V direkt in i burken) som inte har jordad kontakt.
Ja, jag svarade ju på ett inlägg som handlade om bärbara datorer. Men stationära datorer är alltid jordade. I alla fall har jag aldrig sett någon ojordad.
 
andersmc:
Jag missade att det gällde specifikt bärbara datorer.

(Det finns säkert speciella små stationära med separat nätdel som är ojordade, och likaså var ju 80-talets hemdatorer oftast ojordade. Oj vad många CIA-kretsar i 1541/C64 som lär ha pajat av att diskdriven hade jord och nätfilter, datorn var ojordad och sedan kopplades signaljord till TV'n som var jordad i centralantennen, och så anslöts kablarna i fel ordning... :( )


Byggis1976:
Om du under ett tillfälligt stadie kommer att ha jordat i "halva rummet" så blir det säkert (men ändå förbjudet) att tillfälligt byta de ojordade uttagen mot den sorts uttag som bara tar euro-kontakter (de platta kontakterna).

Jag tror att elsäkerhetsreglerna inte riktigt är uppdaterade för de kontakterna, det vore ju annars bra om det vore okej att byta ojordade till sådana ifall man av någon anledning behöver ett jordat uttag i ett rum där det i övrigt är dyrt och omständigt att få fram jord till de andra uttagen.
 
Byggis1976 skrev:
Visst lyder regeln att man inte för blada ojordat och jordat? Dvs har man ett par jordade uttag i ett rum skall allt vara jordat?

Nu kommer vi ha en 75%ig övervåning renoverad med alla "renoverade" rum jordade, inkl TV rum. Kök och badrum med jordat sedan titdigare. Sen 4 sovrum rum med ojordade uttag, från 79.
Tycker det handlar om olika rum här. Regeln om jordat/ojordat gäller per rum.
Och regeln om att skyddsjord måste vara framdragen till den punkt som matar klass II-materiel bör ju inte ställa hinder för att faktiskt uppnå en säkrare anläggning.
 
Bo.Siltberg skrev:
Och regeln om att skyddsjord måste vara framdragen till den punkt som matar klass II-materiel bör ju inte ställa hinder för att faktiskt uppnå en säkrare anläggning.
Jag tror att den regeln leder till några fall där man avstår att uppgradera från ojordat till något jordat uttag och resten eurouttag (klass II)... :thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.