Hej!
Köpte hus i februari i år och vi ska byta isolering på vinden nu. När jag nu börjat ta bort spånen så ser jag spottarna på vinden. Jag bifogar två bilder. ImageUploadedByByggahus.se1342870370.571915.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1342870384.856496.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är vanliga spottar inga led.
Hjälper den skumgummibiten att isolera värmen uppåt? Måste man inte ha burkar av något slag?
Och till sist (om det nu är fel allt) är detta ett dolt fel?

Tacksam för hjälp :)
 
Dolt fel tror jag knappast, elbesiktning eller att man själv lyfter ur en spott o kör upp t.ex tumstock hade avslöjat detta
och vad jag vet så får inget brännbart/isolering finnas inom 50-100 mm eller mer ovanför beroende på tillverkarens anvisningar så pottor -Ja
 
Usch och fy för den installationen!
Nä så ska det inte se ut!
Potta ska användas definitivt!
Men tyvärr inget dolt fel, man behöver ju bara plocka ner en spot för att upptäcka felet.
 
Dolt fel eller inte så är det inte värt mödan o bråka, på med en potta så är problemet löst. Däremot kanske du skulle syna andra elinstallationer i huset då detta är en varningssignal.
 
Beror ju helt på vad för styrka det är på spottarna, max 20w kräver knappast några pottor.
 
Nu är jag ute på djupt vatten men borde inte såpass farliga installationer falla under "Allmänfarlig vårdslöshet" eller liknande?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
ThomasLindgren skrev:
Beror ju helt på vad för styrka det är på spottarna, max 20w kräver knappast några pottor.
Köper inte det resonemanget, så länge det går att stoppa i en 50w halogen lampa rent fysiskt så är det en risk.
 
DETTA ÄR JU HELT SJUKT!! Hur brandfarligt som helst!
Att 20W inte kräver en potta är skitsnack, blir fortfarande jättevarmt!

Polisanmäl och skicka även en anmälan till Elsäkerhetsverket!!

//Patrik
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
ThomasLindgren skrev:
Beror ju helt på vad för styrka det är på spottarna, max 20w kräver knappast några pottor.
Bara sk möbelspottar (helkapslade max 20w) man inte behöver potta till om spotten har kontakt med brännbart mtrl (men brukar ju även där vara typ 1-2 cm avstånd uppåt som krav om det är 20w) , sen har det ju även hänt bränder med potta om spotten sitter i trätak, alltså köp rätt armatur om den ska sitta i trätak
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Om jag inte ser fel så är kardellerna helt frilagda vid en av sockerbitarna. Iom att detta ser ut som hemmapul utan vidare värst goda el-kunskaper bör ni nog göra en elbesiktning för att säkerställa att alla övriga installationer är ok, om inte annat så för er egen säkerhet.

Detta hade ni, som tidigare nämnts, upptäckt om ni undesökt ordentligt vid köpet, mao inte ett dolt fel. Gjorde ni en
elbesiktning vid köpet så är det framförallt den besiktningsmannen ni ska slå skallen om han missat detta (både missade pottor och undermålig installation)
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Rena turen att huset inte brunnit ner.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Hej igen.
Ja verkligen tur att huset inte brunni ner men vi har inte användt dom spottarna i taket eftersom dom flimrar också när man tänder dom, vilket har varit tur då.

Jag hade ju en besiktningsman som gick igenom huset. Menar ni att ha skulle ha sett det? Eller är elbesiktningen en annan femma?
Jag ska fixa pottor och sätta ovanför på vinden och kolla igenom hela toaletten.

Angående anmälan och polisanmälan. Vad skulle det leda till?

Tack för alla svar och er omtanke.
 
Elbesiktningen är en annan femma, en "vanlig" överlåtelsebesiktning innefattar inte el, VA och värme. Sen kan det vara så att besiktningsmän ändå pekar ut saker de stöter på inom nämnda områden, men som sagt det ingår inte i den typ av besiktning som 95% av husköparna verkar genomföra

Känner du inte själv att du har råkoll på el så ta dit en elektriker, ett par timmar kommer räcka för att han skall peka ut riskerna, kostar dig några tusenlappar. Jag vill också se det på bild 2 som att flera mm oisolerad ledare befinner sig utanför sockerbiten så med lite rörelse elelr åverkan på annat sätt är kortslutningen ett faktum
 
Patrik_Hed skrev:
DETTA ÄR JU HELT SJUKT!! Hur brandfarligt som helst!
Att 20W inte kräver en potta är skitsnack, blir fortfarande jättevarmt!

Polisanmäl och skicka även en anmälan till Elsäkerhetsverket!!

//Patrik
Jag har 20W-spottar i trätaket utan problem, även i träsmyg med en gipsbit ovanför innan isoleringen. Så länge man har downlights där ljus och värme går neråt går det utan problem, inte en tillstymmelse till varmt.
 
Det hela handlar ju inte om att "det fungerar ju för mig"! Det där är en riskinstallation punkt slut!
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.