skulle säga volvo igen... Finns fruktansvärt gott om dem, bra kvalitet, lätt att få tag i delar om nåt pajar, lätt att hitta nån som kan skruva i dem. SKall du köra så lite som du säger så är en med höga mil men välskött inga problem. Du hittar V70 i rätt prisklass utan problem och har du bra lastutrymme med.
Även Audi som Thomas33 säger är ett bra val.
 
Själv köpte jag en Ford Mondeo som bruksbil och den är jag nöjd med. Det ska vara 01 modellen och uppåt i sådana fall. Där har du stort lastutrymme och bilen ser enligt mig helt okej ut. Kamkedja på 2.0 liters motorn också. Du får mycket bil för pengarna i alla fall. Se till att inte köpte någon automat av den modellen bara...

Men det finns mycket olika märken man kan välja mellan och det finns en djungel av bilar att välja mellan. Bästa är nog att leta brett och hitta någon vettig som haft bilen.
 
Redigerat:
Saab är jag verkligen rädd för. Volvo, Audi, Mondeo verkar intressanta.
 
Rädd för SAAB? Jag lovar, de bits inte trots att alla har turbo ;).

Men om du tänkter på reservdelar etc. så kan man antingen:

1. Gå på Aftonbladet-propagandan och tro på att alla reservdelar tog slut för ett år sedan så om en lampa går sönder måste man skrota hela bilen.
2. Inse att SAAB Parts AB fortfarande lever och kommer att fortsätta leverera delar så länge SAAB-flottan rullar, dvs. i några decennier till (enda frågetecknet skulle vara nya 9-5an men den är ju inte aktuell här).

Så att hitta en mer undervärderad dragbil än en SAAB 9-5 idag tror jag inte är möjligt. Det är ju rena rean på SAABar idag just p.g.a. att folk är "rädda" för dem.
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
V70 av den första modellen är stabila och bra bilar, är ju princip en 850 fast utan dess barnsjukdomar, priserna är kanske något i överkant ibland.
V70N (2:a gen.) är i grunden också en stabil konstruktion som går att hitta förvånande billigt, tyvärr är den behäftad med en del barnsjukdomar, speciellt elsystemet, V70N (2:a gen faceliftad) -04 till -07 är en helt annan bil, tyvärr är priserna också motsvarande.
Mondeo MKIII -01 till -07 är en mycket prisvärd kärra som går att hitta för fickpengar, driftsäker, nästan rymligare än V70, billiga reservdelar i den mån de behövs, dock är original hjullager väl kortlivade och det krävs verkstadsbesök för byte av dessa om du inte har en rejäl hydraulpress i din ägo.
 
Värt att tänka på när man ska köpa bil i den prisklassen är ju att bilprovningen nyligen börjat slå ner på helt nya saker. Till exempel ska originalmonterat stöldskydd fungera, och lampan för airbag får inte lysa. Detta är ju fel som kan förvandla en i övrigt helt bra bil till en hög med ihopskruvade reservdelar.

För övrigt är det ju bra för oss andra att det finns folk som "verkligen är rädda för saab". Det hjälper ju till så att man får väldigt mycket bil för 20000:-. Till exempel saab 9000.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Värt att tänka på när man ska köpa bil i den prisklassen är ju att bilprovningen nyligen börjat slå ner på helt nya saker. Till exempel ska originalmonterat stöldskydd fungera, och lampan för airbag får inte lysa. Detta är ju fel som kan förvandla en i övrigt helt bra bil till en hög med ihopskruvade reservdelar.

För övrigt är det ju bra för oss andra att det finns folk som "verkligen är rädda för saab". Det hjälper ju till så att man får väldigt mycket bil för 20000:-. Till exempel saab 9000.
...Du måste mena Saab 9-5 för 20000:-? Eller så kanske ditt inlägg har snurrat runt i cyberrymden i ~10år innan det hittade hit;-)

Har man köpt en Saab 9000 för 20000:- de senaste 5 åren har man i min värld blivit grundlurad.

Sent from my ST17i using Byggahus
 
Jag menade att man för mindre än 20000 får en saab 9000 som fyller TS kravspec. med råge.
 
9000? Jag trodde rosten hade utrotat dom, för jag kan inte komma ihåg när jag såg en senast.
 
  • Gilla
BigGitt
  • Laddar…
snaggletooth skrev:
9000? Jag trodde rosten hade utrotat dom, för jag kan inte komma ihåg när jag såg en senast.
Hahaha
 
Har du fått tag på någon bil?
 
snaggletooth skrev:
9000? Jag trodde rosten hade utrotat dom, för jag kan inte komma ihåg när jag såg en senast.
Här på västkusten är väl rosten som värst, och här ser man dom frekvent, jag såg en senast idag :)

9000 var på många sätt en av de bästa bilar som byggts. Som vanligt var SAAB ljusår före sin egen tid. Nu först t.ex. har resten av bilvärlden fattat att det är "sportback" som gäller ;)
 
thomasx skrev:
9000 var på många sätt en av de bästa bilar som byggts.
Det var ju bara det där med kamkedjan och tändkassetten. :)

Been there, done that...
 
Sök på blocket efter dragkrok och se vad för bil som följer med.
 
  • Gilla
Carl_Elvis och 2 till
  • Laddar…
Som slit å slängbil säker lätt att meka med och billig i inköp och försäkring.
Volvo 945 miltalet har ingen betydelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.