Vad är det som sitter mellan ballofixen och klämkopplingen innan vår diskmaskin?
Kan det vara en utströmningsskydd vid slangbrott? Och när jag ska flytta diskmaskinen till nytt kök, vill jag flytta med den då eller inte?

ImageUploadedByByggahus.se1342952215.600782.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Backventil.
 
Okay tackar. Men varför sitter det en backventil där? Det behövs väl inte?
 
Det var bara en gissning.
Får se vad andra säger.
 
Misstänker att det är så du kan stänga av vattnet om diskmaskinen börjar läcka. Man ska egentligen inte ha vattnet på till diskmaskinen när man inte använder. Om du ska flytta den kan det va bra att vetta att man måste ha kran med diskmaskinsavstängning för att försäkrings bolagen ska godkänna det.


Kran med diskmaskinsavstängning; http://www.fmmattsson.se/Koksblandare/9000/9000-med-hog-pip/9111-0000/
 
Kan det inte bara vara hemmapularens "man taget vad man haver" för att få övergången mellan inkommande vatten och ballofixen.
 
Googlar man på "backventil" respektive "slangbrottsventil" hittar man inga bilder på något som är identiskt med det som Tompa01 visar. Finns det ingen pil på den som pekar mot diskmaskinens inlopp så är det nog bara en adapter för att få gängorna att passa mellan ballofix och klämkoppling.
 
Kan du ta en bild från sidan?, det ser ut som det kan vara ett hål på höger sida, det kan vara en avstängningsventil som man manövrerar med en skruvmejsel eller insexnyckel.
 
Ser ut som wanegardh har rätt. Tar man en bild underifrån så ser man en pil. Men jag förstår inte varför man skulle sätta en backventil innan en DM? Sannolikheten att den går varm och skjuter ut varmvatten i systemet borde vara lika med noll. ImageUploadedByByggahus.se1343027409.631213.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Backventilen kan vara ett krav som kommunen har för att förhindra återsugning om det skulle bli undertryck i det kommunala nätet alt övertryck i ditt hus.

Mattias
 
Mattiaz skrev:
Backventilen kan vara ett krav som kommunen har för att förhindra återsugning om det skulle bli undertryck i det kommunala nätet alt övertryck i ditt hus.

Mattias
Har egen brunn, men den som monterade den kanske hade någon liknande tanke för de egna rören.
 
Jag gissar på Mattiaz alternativ.
Eller så minskar den tryckstötar från diskmaskinen för att skydda resten av husets rörsystem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.