Hej.

Jag är i färd med att få kommunalt VA i sommarstugan och har lite funderingar angående bygganmälan och avloppsavluftning.

Ett halvfärdigt badrum som bara blev inkopplat till vatten som pumpas från havet ska renoveras där gamla gjutgärns- och järnrör byts ut mot nya. WC-röret är oanslutet och går bara genom golvet och slutar i krypgrunden. Vad tror ni, behövs bygganmälan för att byta rören genom golvet och ansluta till det nya avloppsröret som kommer grävas in under huset? Nu är "badrummet" tapetserat med vanlig tapet och golv med laminat, dvs inte så anpassat för ett badrum. Iof har det bara använts till att borsta tänderna i. :) Rören till handfatet kommer ut ur innerväggen så jag behöver inte göra några nya hål i golvet bara ordna ny väggskiva och sätta våtrumstapet och plastmatta. Någon golvbrunn finns inte men det är ju bara ett hål i golvspånet dvs inget ingrepp i bärande golvreglar. All ihopkoppling av rör blir i krypgrunden så vattenskador i golvbjälklag är uteslutna. Stugan är byggt på stenar så krypgrunden är ca 1 meter hög.

Tomten är utanför planbelagt och tätbefolkat område.

Vad tror ni? Bygganmälan eller ska man chansa och strunta i det?

Nu till avluftningsproblemet.

Det är uteslutet att dra rör inomhus i väggar och upp genom tak. Dels för att det saknas lucka upp till den lilla vinden som desutom är fullpackad med isolering och dels för att väggarna är för smala för något större än 50mm-rör.

Det enda alternativen jag ser är att antingen dra ett 50mm- eller 75mm-rör på utsidan av fasaden och använda 90-gradersböjar för att kunna komma över takfoten eller att endast dra röret på väggen och avsluta strax över vulsthöjden på handfaten och ansluta backventil. Det är ett alternativ som fungerar med det är ju så fruktansvärt fult.

Ett annat alternativ är att dra upp rör i innervägg och ha backventil där.

Jag hade nästan tänkt att testa utan avluftning först. Är det något att rekommendera eller kan det ställa till med konstigheter förutom utsugna vattenlås?

Har ni några kreativa ideer på avluftningslösningar som inte "sticker ut" så mycket.

/Christer
 
Redigerat:
Hej. Räcker det med vakuumventil? Kan man ha den i väggen?.

Kan man få nått problem med övertryck eftersom en Lätttrycksanläggning kommer behövas?

Kan man räkna med att avloppet kommer bete sig som vilket kommunalt anslutet avlopp som helst eller kan det mer liknas vid eget avlopp? Jag har läst nånstans att det är extra viktigt att ha öppen avluftning om man har en egen avloppsanläggning. Är det samma som gäller vid LTA?
 
Man ska väl inte ha någonting i väggen? Automatluftaren ska monteras minst 1 meter eller en och 10 över golvet. Om det blir stopp i systemet ska det synas på andra ställen än i luftaren. Den måste hållas frostfri för den kan frysa sönder (kondens och kyla).

Annars en bra grej. Jag har förberett för sådan. Slipper en takgenomföring således.

Automatluftaren ansluts till 75mm rör med muff tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.