Hej. Jag har börjat intressera mig av Tujan som material till finsnickerier. Egenskaper som segt, lätt, rötbeständigt och även rätt hårt, får mig att höja ögonbrynen för detta material. Min fråga är om det finns personer här som rent handfast har använt Tujan i olika konstellationer och med det kan dela med sig av erfarenheten? Mitt största aber är att jag inte vet hur motståndskraftigt Tujan är mot belastningar som konstant drag eller viktbelastning. Tujan är ju släkt med granen, men kan man dra egenskaperna i samma linje eller skiljer dessa sig på andra sätt?

Ja, allt man kan få ta del av via era erfarenheter, kan aldrig bli gott nog. Dessutom gynnar det alla som kanske funderar i banor som jag..

Till saken är att jag bygger och renoverar musikinstrument och har sneglat lite på Tujan ett tag nu som material till vissa instrument. Egenskapen som dess lätthet är oerhört intressant.. (En lättad gran)

Mycket tacksam för era kunskaper..
Stefan
 
Tack för tipset Favino. Jag har snurrat runt där nu och även sökt något om Tuja och udda material. Inga träffar. Mig veterligt så användes inte Tuja i Gitarrbyggen. Men man vet ju aldrig, någon som jag kan ju ha funderat på det, även hos gitarrbyggare?
 
Tja, tuja är en sorts en så det borde väl ha liknande egenskaper.
Det är väl bara att prova vetja.
 
Nja, Enen är den släkt med men den verkar stå närmare granen genetiskt sett. Man chansar inte så mycket i min branch när det gäller att bygga musikinstrument. Kan vara lite fel att "ta för givet" ibland. Dessa fallgropar går jag inte frivilligt ner i.. Då är det bättre att söka erfarenheterna innan jag gör om samma misstag någon redan gjort?
 
Jag har läst någon stans att den kan framkalla allergiska besvär, men vet inte om detta stämmer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.