Y
Tänkte dra en signalkabel och vill ju inte göra ett onödigt stort hål genom ytterväggen.
Sitter och kollar de lokala butikernas sidor men det är ju ingen som har ett extralångt borr
av sådan liten diameter.

Någon som vet om en butik som kan tänkas ha detta?


// Jag skrev fel i rubriken, 3,5mm är det jag söker. Lokala butiker har 6mm som minst //

//biltema har ett förlängt 4mm stålborr.. nog drastiskt billigare än ett 3,5 i industributik.. hum..//
 
Redigerat:
Finns väl en anledning till att det inte finns hur långa borr som helst i de minsta dimensionerna....
Du säger inte hur långt du behöver.
Och vad det är för vägg.
Lite svårt att sia då ;)
Antar att du inte vill borra större än nödvändigt för nån form av tänkt läckage?
Borra snett uppåt utifrån sett har jag för mig man ska göra.
Sen kan du väl kanske ha en större diameter på hålet inifrån sett, beroende på hur väggen ser ut?
Är det betongvägg med puts lär du få urslag inne hur du än gör, eller ute, men därför borrar man utifrån....
 
Jag har nåt billigt set "installationsborr" som går ner till dom dimensionerna, men minns inte var jag köpt det :/. Förmodligen nån av dom vanliga varuhusen, minns det som billigt impulsköp "braåha".
 
Gick och kollade; det är träborrar ett set om 7st som går ner till 4mm som minst. 30cm långa. Märke "MARKTOP". Minns fortfarande inte var jag köpte :/
 
Y
åh typiskt jag som var inne på jula förut, en sats kunde ju va käckt i framtiden..

Istället blev det fick bli ett 30cm 4mm metallborr från biltema.

Ska bara ta mig genom träpanel och isolering samt en gipsskiva.

Tänkte på det om att borra lutande för motarbeta inkommande vatten, det och silikon eller något...

tack för tipsen
 
Svartöra: japp, exakt den var det!
 
När du borrat igenom så lägger du en dragtråd i borrspiralerna och tejpar med packtejp eller annan tunn tejp, det brukar vara ett elände annars att hitta tillbaka genom isolering och annat.

Ett riktigt installationsborr har ett hål i borrspetsen för att fästa dragtråden.
 
Jag har ju aldrig tid att jaga sådant special, har borrat påsalningar (för att inte spräcka) i går med en 4 mm svetstråd, tillplattad längst fram och slipad som en spadborr.

Eller så svetsar man fast en vanlig spiralborr på en svetstråd / kompaxel, funkar det också.
Längd efter behag.

Protte
 
importensketsig skrev:
[länk] går ner till 6mm, 40cm. Väldigt liknande sån jag har.
Denna sats är väldigt praktisk med hål i borret för att dra med sig kabel el. dyl. när man borrat igenom, det hade inte Julasatsen sist jag kollade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.