Krävs det någon formell kompetens / behörighet för att vara konstruktör ? De har ju ansvar för konstruktion.
 
Vad menar du?
 
Någon behörighet för att vara konstruktör finns ej,däremot ska varje bygge ha en kontrollansvarig som är behörig.

Sen krävs ju oftast en konstruktionsritning till bygglovet/byggsamrådet som Bn godkänner och därigenom har man ju visat att man klarat att konstruera den typ av byggnad det gäller.

För enklare byggnader som tex en tillbyggnad av en villa som den här forumkategorin gäller, brukar det gå bra utan beräkning av väggarna om man använder en traditionell regelvägg min45x95 och och använder prefab takstolar.
 
I vårt fall har tre takstolar kapats tex. Inga prefabricering.

Komunen krävde ingen KA så enn sådan har vi inte......
 
Redigerat:
Enk Projektet skrev:
Vad menar du?
Behörighet? Minst 3 årig teknisk högskoleutbildning, eller liknande?
 
har du sökt bygglov efter 1/5 2011 ?
 
Ja! Bygglovet söktes i feb 2012 o beviljades i maj / juni 2012
 
Tycker det låter som din kommun tolkat pbl väldigt liberalt om dom gett dig startbesked utan varken konstruktionsritning eller KA vad sa dom på byggsamrådet?

Hur stor är utbyggnaden?

Sent from my MB525 using Byggahus
 
Inget samråd heller. Det är en takkupa. Vi bor numer i Huddinge fast infon här säger Uppland pga flytt?

Det enda de kräver är ett intygande från byggherren ( vi) att bygglovsskissen följts.
 
Redigerat:
Är det utanför detaljplan och samlad bebyggelse om inte tillbyggnaden är för stor kan det gå, men då behöver man heller inte söka bygglov.
Så fort det krävs bygglov skall det också vara en KA. Konstigt, man undrar om de andra regler för att det saknas kontrollansvariga.
 
Nej, vi bor inom detaljplanerat område. Referens finns i bygglovet.
I bygglovet står: Citat: Beslut: Sartbesked ges med liten avvikelse från detalplanen med stöd av 9 kap. 31 b /..../ PBL. Starbesked ges för att påbörja åtgärden, med stöd av 10 kap. /..../, PBL. Tekniskt samråd och en kontrollansvarig krävs inte i detta ärende. Slut citat.
 
Olika kommuner har olika regler. Det är inte ovanligt att man får bygga till 30 kvm utan KA eller tekniskt samråd.
 
Ok, där ser man, det var inte vad som sades när jag gick KA-kursen. Men den gick jag väldigt tidigt innan nya PBL trädde i kraft så allt var inte 100% fastlagt och vissa saker behövde säkert verklighetsanpassas.
 
Byggagarage skrev:
Ok, där ser man, det var inte vad som sades när jag gick KA-kursen. Men den gick jag väldigt tidigt innan nya PBL trädde i kraft så allt var inte 100% fastlagt och vissa saker behövde säkert verklighetsanpassas.
eller så tillämpas lagar och regler olika från kommun till kommun, och vad som är sagt är ju inte det som görss, du fick väl också lära dig att du inte får felparkera, eller köra för fort, men har säkert gjort nåt av det... :)
 
kiixx skrev:
eller så tillämpas lagar och regler olika från kommun till kommun, och vad som är sagt är ju inte det som görss, du fick väl också lära dig att du inte får felparkera, eller köra för fort, men har säkert gjort nåt av det... :)
Jag var inne på boverket, de har ändrat lite formuleringar...

Om det nu hade varit en lag som hade sagt att det skall vara på ett visst vis hade jag i egenskap av myndighetsutövare inte gjort tvärtom, det är ju inte mindre straffbart för att man är på jobbet. :)

Det där sista kan säkert hänt, men inte vad jag minns! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.