Martin_B
Har funderat på detta ett tag. Om man har mycket sten i olika storlekar (ca. 1-10 cm i diameter) som man vill bli av med. Kan man då gjuta ner dessa i plintar, platta på mark eller andra gjutna grunder utan att riskera hållfastheten?

Min tanke är alltså att samtidigt som man blir av med sten så drygar man ut betongen också.

Är det bra att gjuta ner stenar så som jag menar? Är det dåligt? Eller spelar det ingen roll?
 
Som havandes fixat med ett och annat hus i skärgården så har jag många gånger stött på sådan "betong". I dessa trakter har man gjort så för att det varit svårt och dyrt att få tag på bra ballastmaterial ute på öarna. Hållfastheten är sällan speciellt bra på sådan betong, särskillt runt riktigt stora stenar som lätt blir brottanvisningar. Kommer stenarna dessutom från naturen brukar de vara så förorenade med jord, lera och annat bös att betongen inte fäster på stenarna, vilket gör brottanvisningsproblemet ännu större. Lösa jordpartiklar skadar också betongen som sådan.

Men kan du tvätta dina stenar och sortera bort allt som är större än ca 1/5 av gjutningens tjocklek så kan det nog lira att använda egensamlad ballast i betong istället för köpt. Men att blanda i det i redan färdig betong innebär ju att det blir väl mycket ballast. Betong är ju per definition just cement, sand och ballast, dvs sten. Men proportionerna måste vara rätt...

En annan variant på "gjutning" som användes i början på 1900-talet var att man fyllde en form med stora stenar, bankade ner murbruk mellan stenarna, på med ett lager sten till osv. Metoden lämpar sig enbart för breda murar då hållfastheten är låg.
 
Redigerat:
Martin_B
Jahapp, där ser man.
Kan ju tillägga att jag naturligtvis menar tvättad sten, som dessutom skulle vara blöt/fuktig när den läggs ner i betongen just för att vidhäftningen skulle bli bättre.


Men om man drygar ut plintar då? Dvs. den del som hamnar under mark. För då håller ju marktrycket betongmassan inklusive stenar på plats. Skulle inte det fungera utmärkt för just det? Sen kan man ju lägga i ett par armeringsjärn ändå, som håller ihop det hela.

För det känns som att många har massor av sten som de kanske kan bli av med, och betong är ju dyrt :) Då kan det ju kanske vara utmärkt att dryga ut med sten om hållfastheten tillåter. :)
 
Martin_B
En annan tanke som jag kanske skulle ha nämnt är att jag även tänte på lecablock i samband med detta. Lecablock utgörs ju av massa lecakulor som ju är bunden med just cement. Alltså där pratar vi ju om en ballast på kanske 80-90% eller något? (ren gissning) samt en massa luft emellan. Och lecablock blir ju ändå mycket starka. Man kan ju likväl använda lecablock till grund som gjuten betong osv. (upp till en viss belastning då förstås, inga skyskrapor så klart :D )
Därför tänkte jag att om man drygar ut betong med massa stenar, säg kanske 5-6 cm i diameter i snitt, så blir det som riktigt hårda och starka lecakulor :D ..fast det kanske inte fungerar på samma sätt?
 
Jag drygade ut betongen till altanplintarna. Inga mängder, ungf. 1/7. Samt ett armeringsjärn/plint. Totalhöjden på plintarna är 150 cm*25cm. Har hållt i fyra år nu. Ingen jättetid, men drygar man "sparsamt så är det ingen fara. Små fraktioner är att föredra för att undvika brott. Max 5 cm till plintar skulle jag säga.
 
Jag har haft en gammal sparsam gubbe som hjälpt mig med gjutningar. Han påstod att man kan använda natursten ("procenta" som han sade) och naturgrus under vissa förutsättningar: rena stenar och tillräckligt med cement i blandningen. Jordiga stenar, mycket stora stenar och snålt med cement gör att betongen blir svag. Har inte provat själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.