Vi börjar närma oss att gjuta golvet i källaren. Vi har bilat bort det gamla golvet, grävt ner oss så långt vi orkat, lagt fiberduk, jämnat ut med singel, lagt ut isodrän (eller var det pordrän?)skivor, ytterligare ett lager fiberduk, armering och golvvärmerör. Mycket jobb och inget vidare roligt. Men nu var det gjutningen vi skulle prata om.
Det är två angränsande rum som ska gjutas, båda ca 3x4m. Betongbilens ränna har bara ett ställe att ta sig in på: genom fönsteröppningen i det inre rummet. Vi som jobbar har två ställen (bortsett från fönstergluggen som sitter ca 1,7 meter från nuvarande golvnivå) att ta oss ut: garaget eller nästa källarrum. Båda ansluter mot det yttre rummet (men inte det inre). Det inre rummet har två golvbrunnar och en genomföring för avlopp, det yttre en genomföring för avlopp och inga brunnar.

Finns det något smidigt sätt att få in betongen i mellanrummet? Att skyffla låter jobbigt (iofs överkomligt, men ändå) men framförallt gillar jag inte tanken att gå runt på armeringen och skivorna för mycket (med tre pers kanske man kan göra en skyfflingskedja för att minska det problemet en aning). Kan man göra en ränna för att vinkla in betongflödet till det yttre rummet?
Andra tips och råd runt gjutningen?
 
Varför inte en betongbil med pump och slang?
 
prisuppgiften vi fick på att använda pump var hårresande. Skulle kosta lika mycket som en utkörning med betongbilen
 
En hemmagjord ränna borde väl funka fint om det blir hygglig lutning, Betongen är ju ganska lättflytande. Kolla med betongfirman vilken lutning dom uppskattar krävs.
 
någon idé om hur rännan ska dimensioneras så att den inte knäcks?
 
Oavsett hur du bygger så borde den gå att stötta upp på valfritt antal platser. Riv / bär bort den innan du gjuter rummet med rännan. Kanske kan funka?

Nu vet jag inte hur lång ränna du behöver, men jag kan tänka mig att två 220mm reglar skruvade som ett V borde funka och bli stabilt även utan stöttor om det inte kan användas.
 
Jag röstar ändå för en betongpump. Vi använde det när vi gjöt nytt källargolv och det är vansinnigt smidigt att kunna gå omkring och spruta där man vill ha det.
 
jag sitter lite i samma situation , men hos mig finns det ingen chans att komma till så att ränna kan användas
men pump skulle funka
så till min fundering på mellan tummen och pekfingret vad det kan kosta med pumpbil och gjuta ett golv på ca:20 kvm
 
skrev aldrig ut vad vi fick offert på från färdigbetong här i stan. Utkörningsavgiften för betongbilen var ungefär 6000 och pumpbilen var strax över 6000. plus moms.
 
Jag skulle lagt ute en planka och kört skottkärra.

De golv jag gjutit har visserligen varit något mindre (6,5 och 9m2) men där har det inte varit några problem att klampa runt ovanpå när man slabbat på lite betong så att det täckt armeringen.

Eller har du tänkt dej vibratinsfri betong?
 
123
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.