Frågan borde egentligen inte vara så komplicerad, på samma sätt som hantverkare väljer vilka material de vill jobba med kan kunden välja om den själv vill införskaffa material och välja hantverkare efter detta.
Problemet med hantverkare är att vissa har en viss yrkesstolthet så de vill helst göra saker på rätt sätt med ordentliga metoder och material, får de detta kan de känna att de kan ta fullt ansvar för att hela arbetet är korrekt utfört.

Sen får man inte låta fördomar blockera heller, det finns även bra grejer på Biltema, Harald Nyborg och liknande lågprisförsäljningsställen, så bedöms kvalitén vara okej bör dessa kunna användas i viss omfattning sen finns ju även estetiska och installationsmässiga aspekter, trist om jobbet ser fult ut på grund av undermåligt material samtidigt som det tar dubbla tiden och kund kanske ifrågasätter detta.

Men en kunnig kund som väljer material med omsorg tycker säkert de flesta hantverkare bara är positivt även om vissa kanske saknar att häcka på oaserna Ahlsell, Solar, Onninen osv en stund. Möjligen att vissa egenföretagare skulle muttra lite över den uteblivna vinsten från försäljningen.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ja, de allra flesta hantverkare är ju anställda och då inte tänker så mycket på att man förlorar inkomst på matrialet om kunden har köpt själv utan till 99% så skulle jag tro att det knorras över att det är billigthetsgrejer som köpts och inte själv grejen att kunden införskaffat eget matrial. Så påståendena om att alla hantverkare är griniga och inte vill ha jobbet för att de inte får göra 200% påslag på matrialet kan vi nästan stryka, tycker jag.

//Patrik
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
varför inte bara ta priset som det kostar ut till kund?? Alltså att kunden kan köpa den för samma pris i butik

Har hantverkaren 15-20% rabatt så spelar det väl ingen roll om han tjänar några kronor, men ska han lägga på dubbelt så bör han ha en spark i arslet
 
jkarlberg skrev:
varför inte bara ta priset som det kostar ut till kund?? Alltså att kunden kan köpa den för samma pris i butik

Har hantverkaren 15-20% rabatt så spelar det väl ingen roll om han tjänar några kronor, men ska han lägga på dubbelt så bör han ha en spark i arslet
Vet att på gamla firman fick kunden material för vad vi betalade, inkl rabatter, 40-60%
 
Patrik_Hed skrev:
Ja, de allra flesta hantverkare är ju anställda och då inte tänker så mycket på att man förlorar inkomst på matrialet om kunden har köpt själv utan till 99% så skulle jag tro att det knorras över att det är billigthetsgrejer som köpts och inte själv grejen att kunden införskaffat eget matrial. Så påståendena om att alla hantverkare är griniga och inte vill ha jobbet för att de inte får göra 200% påslag på matrialet kan vi nästan stryka, tycker jag.

//Patrik
Är man anställd tycker jag man ska vara lojal gentemot sin arbetsgivare och företagets vinstmål. Så om det inte är så att just hantverkare är extremt illojala så är frågeställningen högst relevant.
Men som påpekats i hundratals trådar tidigare, synen på materialpåslag på hundratals procent är en sjuka i branchen, det handlar inte om dom enskilda individerna.
Vi som har läst dessa trådar ett tag kommer ju alla ihåg den tokstollen som skrev i någon VVS branchtidning att Rinkabyrör var ett hot mot VVS branchen pga deras låga priser.
 
Thomas59
MathiasS skrev:
Thomas, nu driver du detta lite för hårt. Det var väl uppenbart att det inte handlade om produktgaranti i det inlägg som startade diskussionen om garanti.

Att en hantverkare inte på egen bekostnad vill betala tiden det tar att byta en felande Ikea-blandare är ju inget märkligt men säkerligen upphov till många diskussioner med slutkunder som inte fattar detta. Många kunder har säkerligen svårt att skilja på (och avgöra var felet ligger) en garanti på utfört arbete och en produktgaranti.
Visst, du har delvis rätt men vissa hantverkare hävdar faktiskt, i samtal med kund och även här på forumet, att "garantin inte gäller" när kunden köpt mtrl själv. Det kan ju bero på slarvigt språkbruk, okunnighet eller illvilja men resultatet är ofta detsamma. Kunden blir osäker och väljer att köpa mtrl av hantverkaren vilket ju var det bakomliggande syftet med påståendet.

Sen att hantverkaren som monterat en av kunden inköpt IKEA-blandare inte kan förväntas byta en felande blandare gratis borde inte vara särskilt komplicerat att förklara för kunden. Tex redan då blandaren installeras "...du är väl medveten om att yada, yada...."
 
Vi hantverkare borde nog ha en till kille med hos när vi åker ut till en kund som kan förklara allt för kunderna om hur branschen ser ut och hur saker fungerar, exakt hur faktureringen ser ut, alla juridiska aspekter osv osv.
Den personen skulle även kunna ha en checklista med alla frågor som ska ställas till kunden som sedan prickas av en efter en.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Vi hantverkare borde nog ha en till kille med hos när vi åker ut till en kund som kan förklara allt för kunderna om hur branschen ser ut och hur saker fungerar, exakt hur faktureringen ser ut, alla juridiska aspekter osv osv.
Den personen skulle även kunna ha en checklista med alla frågor som ska ställas till kunden som sedan prickas av en efter en.

//Patrik
Eller så tar man det direkt själv med kunden, som alla vi andra som jobbar med kunder gör....:)
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Thomas59
Patrik_Hed skrev:
Vi hantverkare borde nog ha en till kille med hos när vi åker ut till en kund som kan förklara allt för kunderna om hur branschen ser ut och hur saker fungerar, exakt hur faktureringen ser ut, alla juridiska aspekter osv osv.
Den personen skulle även kunna ha en checklista med alla frågor som ska ställas till kunden som sedan prickas av en efter en.

//Patrik
Om branschen är så krångligt uppbyggd, "sakerna" så svåra att förstå, faktureringen så krånglig och de juridiska aspekterna så snåriga borde ni dels inte bli så förvånade över att kunderna klagar, dels börja fundera på om något är fundamentalt fel med branschen och dels kanske fundera på om ni borde låta "följepersonen" istället ta tag i och förenkla saker och ting så att en normalbegåvad person (kunden) själv kan förstå hur ni har tänkt er att det ska fungera.

Checklista är nog bra i vilket fall.
 
Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Vi hantverkare borde nog ha en till kille med hos när vi åker ut till en kund som kan förklara allt för kunderna om hur branschen ser ut och hur saker fungerar, exakt hur faktureringen ser ut, alla juridiska aspekter osv osv.
Den personen skulle även kunna ha en checklista med alla frågor som ska ställas till kunden som sedan prickas av en efter en.

//Patrik
Vore jag hantverkare så skulle jag skriva en lista med de vanligaste sakerna som kunderna brukar undra över och de saker som brukar komma upp diskussion och hur debiteringen räknas ut map på alla grejer som startavgifter, bilkostnad, övertid, avbrutet jobb, extrabeställningar och sånt.

Istället för att lägga någon halvtimme med tid på varje kund att förklara detta, även för rena förfrågningar innan det ens blir en affär. Och även för att i möjligaste mån slippa en del tjafs i efterhand.
Jag tycker det vore smartare att en enda gång använda några timmar till att författa det dokumentet, än att använda en halvtimme tid 200ggr/år istället för att förklara.
Kunderna kan normalt läsa, bättre att offra endast deras egen tid.

För jag antar att alla hantverkare bör kunna fästa något sådant i skrift, inte driver man väl verksamhet utan att veta hur man ska räkna ihop fakturan?

Listan ska sen finnas i utskrivna exemplar att sättas i näven på kunder samt att läsa på ev hemsida.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ola78 och 1 till
  • Laddar…
På den tiden vi arbetade med privatkunder hade vi ett sådant dokument - det baserade sig dessutom på något annat dokument som jag inte minns namnet på men det kom från Konsumentverket. Vårt dokument var en A4 med två sidor och tre kolumner på var sida. Problemet är att folk inte orkar läsa. De skriver på direkt...
 
Locke skrev:
På den tiden vi arbetade med privatkunder hade vi ett sådant dokument - det baserade sig dessutom på något annat dokument som jag inte minns namnet på men det kom från Konsumentverket. Vårt dokument var en A4 med två sidor och tre kolumner på var sida. Problemet är att folk inte orkar läsa. De skriver på direkt...
Vem orkar läsa det finstilta;)

Är det skrivet på ett seriöst sätt så brukar jag iaf bli godtrogen och acceptera :)
 
Thomas59 skrev:
Visst, du har delvis rätt men vissa hantverkare hävdar faktiskt, i samtal med kund och även här på forumet, att "garantin inte gäller" när kunden köpt mtrl själv. Det kan ju bero på slarvigt språkbruk, okunnighet eller illvilja men resultatet är ofta detsamma. Kunden blir osäker och väljer att köpa mtrl av hantverkaren vilket ju var det bakomliggande syftet med påståendet.

Sen att hantverkaren som monterat en av kunden inköpt IKEA-blandare inte kan förväntas byta en felande blandare gratis borde inte vara särskilt komplicerat att förklara för kunden. Tex redan då blandaren installeras "...du är väl medveten om att yada, yada...."
Min elektriker t.ex vägrar lägga t.ex golvvärme som en kund själv köpt just p.g.a detta och när jag fick förklaringen varför så förstår jag mycket väl varför. ;)

De hade för en hel del år sedan lagt en slinga (av för dem okänt märke) som en kund själv köpt någonstans.
De testade den precis som de ska göra och sen flytspacklades det och hela badrummet kaklades upp och när allting skulle kopplas igång så fungerade inte golvvärmen av någon anledning.

Den tvisten slutade med att elfirman fick ta hela smällen trots allt och hela badrummet fick göras om !

Efter den gången vägrar de befatta sig med kunder som köpt t.ex golvvärmen själv och jag har full förståelse.

Men visst, sen kan de visst sätta upp armaturer som kunder skaffat själv och så, men är väl mindre glada för att hänga upp "Ikeasaker" typ...
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Min elektriker t.ex vägrar lägga t.ex golvvärme som en kund själv köpt just p.g.a detta och när jag fick förklaringen varför så förstår jag mycket väl varför. ;)

De hade för en hel del år sedan lagt en slinga (av för dem okänt märke) som en kund själv köpt någonstans.
De testade den precis som de ska göra och sen flytspacklades det och hela badrummet kaklades upp och när allting skulle kopplas igång så fungerade inte golvvärmen av någon anledning.

Den tvisten slutade med att elfirman fick ta hela smällen trots allt och hela badrummet fick göras om !

Efter den gången vägrar de befatta sig med kunder som köpt t.ex golvvärmen själv och jag har full förståelse.

Men visst, sen kan de visst sätta upp armaturer som kunder skaffat själv och så, men är väl mindre glada för att hänga upp "Ikeasaker" typ...
Min tyckte jag SKULLE köpa golvvärmen själv, för Bauhaus hade bättre pris än han ens kunde få den för. T2 golv
 
Kattvovven skrev:
Min tyckte jag SKULLE köpa golvvärmen själv, för Bauhaus hade bättre pris än han ens kunde få den för. T2 golv
Är det en "märkes-slinga" så kan det ju vara en annan sak, men jag vet bara att de sa så här.

Har de lagt en slinga från en av sina kända leverantörer och det skulle hända en liknande sak så kan de ju i sin tur gå på leverantören av slingan som i ett sådant fall tar smällen för om de handlar ex antal 100-1000 slingor om året av ett visst märke och detta skulle hända ett otroligt fåtal ggr så tar leverantören på sig detta, men om det är en udda slinga så kommer inte elfirman någon vart med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.