Hejsan

Jag håller på med min första badrumsrenovering. Har köpt 20*20 plattor till golvet och 20*25 kakel till väggarna. Skall man försöka få så golvets fogar följer väggarna eller är det dömt att misslyckas?
 
Det är nog bara kontrollfreaks som gör det.
 
T
Om du tvunget ska ha fogföljd så får du kolla att väggplattor och golvplattor har samma storlek och börja lägg golvet och sedan väggarna.

Om det är vita väggplattor så är det bra mycket snyggare att ha dom liggandes och då spelar ju inte fogföljden någon roll.
 
Jag vill nog sätta kaklet stående det tycker jag är snyggast. Kanske skall strunta i att försöka följa fogarna. Då känns det ättre att sätta fogarna så de hamnar mitt i kakelplattan än nästan nära fog till fog.
 
Först så skulle plattorna vara kvadratiska.
Sedan blev dom rektangulära och det var inne med att sätta dom horisontellt.
Sedan kom nästa modenyck och då skulle plattorna sättas vertikalt.

Är nästa att lägga dom diagonalt eller går vi tillbaka till dom kvadratiska plattorna?
 
Det viktigaste är väl vad man själv tycker är snyggast och inte vad som är på mode.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Kolla så att golvet är lika eller gärna anningens mindre än väggen, lägg sen golvet
tänk på att kolla mot fönster dörrar ev. nischer osv så går det bra

ska det inte vara spårning så är det bättre om man är en bit ifrån än om varje fog kommer nästan rätt, då blir det mer att se ut som om man har misslyckats med spårningen
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Jag lade ner en hel del jobb på att få fogföljning mellan golv (10x10 plattor) och vägg (20x20 plattor), men det är nog mest jag själv som ens tänker på det. Fast det ska erkännas att jag känner mig lite nöjd varje gång jag går in i badrummet, och hellre det än tvärtom.
 
En sak att tänka på när man planerar sin kakelsättning är att vissa 20x20-plattor är 200x200 mm medan andra är något mindre (typ 197x197) för att med fogen inräknad bli 200x200.

Om man har tänkt kombinera 10x10-plattor med 20x20-plattor så är det bra om 10x10-plattorna är några mm mindre eftersom fogföljden annars kommer att vandra iväg efter bara några skift.

Kontrollmät därför plattorna innan sättning påbörjas.
 
Jag tycker att det är snyggt när fogarna följer när det går. Det tar tid och planering men ser mer genomarbetat ut, som om man har brytt sig, inte bara lagt ut plattorna så snabbt som möjligt. Själv tittar jag på såna detaljer i andras badrum, men jag kanske är nördig.

ImageUploadedByByggahus.se1342989409.326589.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.