Det går säkert men tidsmässigt går det fortare med en klammerhammare,och säkrare än att ha luftslang som fastnar i rännkrok/stegen mm. sen lägger man ifrån sig den överallt på taket(personlig erfarenhet), istället för att ha k-hammarn har du i bältet.
haavard skrev:
Kan man andvända Biltemas "Luftdriven klammeristol" eller liknande?
[länk]
 
Ok.
Har du tips till vilken/vilka hammare som är bra och var jag kan hitta en? Pris?
 
Rapid R54 och R311 är bra, sen finns det billigare varianter på tex Jula.
 
A
haavard: raptor stifthammare 1/2 priset mot rapiden och krånglar mindre , har en gammal rapid som är felfri hemma men på jobbet har vi slutat med rapid och kör med raptor eftersom rapiden är urusel och slår dubbelstift/låser sig på grund av för slarvig tillverkning .

valde själv gamla hederliga takpappen framför duken på vårt hus ,som nån skrev så litar jag mer på den i långa loppet =börjar bli lite gammal o feg kanske :)
 
Jag har fått duk på mitt nybygge men inget insektsnät. Hur sätter man upp det när det inte finns något undertak som man kan fästa nätet tätt mot?
 
  • Gilla
SuperCharger
  • Laddar…
Var ska du ha insektsnät??
En bild kanske!!!!!
 
Med en duk så får man tänka till! Du ska klä in takfoten likt länken du hänvisade till eller??
Då ser jag inga som helst bekymmer...jobbar visserligen med detta dagligen.
Har du bild så är det lättare att förklara hur du ska göra då foten är olika från hus till hus, vissa brädar utsprånget och vissa inte. Vissa ska öppen fot och vissa ska klä in den... det finns lika många varianter på lösningar som det finns viljor och estetiska tankar.
 
Redigerat:
Ahaa, du vill ha en bild på hur mitt tak är konstruerat. Jag fixar det på måndag när jag får tag på en skanner och postar det i en ny tråd. Jag trodde du bara ville ha ett exempel på vad jag menade med att fästa insektsnät.

Ursäkta OP jag menade inte att hijacka din tråd men jag tänkte att det kanske är intressant att påpeka att det kan vara problem med insektsnät när man har takduk.
 
Är det någon som har använt Supertak YAP 500?

* Klibbar det sig så fort det blir lite varmt?
* Lätt att riva sönder? dvs. håller pappen?
* Priset är ca 200 SEK/rulle lägre än den bra pappen T-TAK EVO. Får man vad man betalar för?

Har hört att Supertak YAP 500 är bredare vilket ger färre skarvar. Låter ju bra vilket fall. Eller så var det en bra säljare jag talade med :)
 
K
Har det hänt något nytt på denna fronten på senare år? Vilka dukar används idag?
 
Jag la om taket i våras med t-tak evo och rostfri klammer i häfthammare. Gick otroligt smidigt! 50m2 tak tog kanske 2h på 2 pers och det var första gången jag la duk.
 
  • Gilla
Kortling
  • Laddar…
Lånar denna tråd ; Jag ska lägga om del av ett tak från 1981. Den gamla pappen ska jag ha kvar, den är häftad och från vinden ser jag att det inte är några skador på råsponten. Funderar på underlagsduk eftersom den bygger en meter och kan häftas. Blir det problem att gamla pappen ligger kvar ? Det talas om rostfri klammer ovan, varför det ?Den klistras väl i skarvarna med klisterkanten och läkten håller väl den på
plats om klammern skulle rosta sönder?
 
Om underlaget är ok så lägger man nya duken direkt över. Vi bytte vårt tak förra sommaren genom en firma.

Gamla pappen var bra och råsponten under torr och fin. De skar på några ställen oxh kontrollerade (jag kontrollerade även själv på vinden). Dold klammer på duken och sedan klammer plus massa i skarvar. Ny grövre läkt och nya betongpannor. Följde hela arbetet för att se att det blev bra gjort.

Valde mellan duk och papp och ansåg till slut att vi skulle välja ett modernare underlag i form av duk och vi tog en med 30 års garanti (valde mellan Beijers RAW, icopal flexilight pro och t-tak evo samt mataki MB 380?). Tror inte det är jättestor skillnad men blev Beijer RAW på huset pga bra pris och icopal flexilight pro till garage. Jämfört dem sida vid sida och skurit, slitit i dem men där är det ingen skillnad och inte heller vid läggning (hur de håller med tiden vet jag inte). Specen är så lika samt uppbyggnaden med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.