Y
Lyckades knappt få genom draglinan genom den spännande dragningen av flexrör via innertaken.

Tills jag sprayade lite silikon på linan, då gick det...

Så fasade jag för vilket elände det skulle bli att få genom cat6a patchkabeln som är rätt så tjock å stel... så jag sprayade på hela rullen, framförallt där jag band fast ledarna på draglinan..

Och det gick som en dröm att dra kabeln...

Nu i efterhand sa en att silikon kan leda ut genom flexrör å gips å bli fläckar på tapeter å allt?

... jippi ...

Borde jag skynda mig och dra ur kabeln å dra en ny utan silikon, eller är det kört vilketsom?

ramka_4171.jpg
 
Jag vet inte, men det är väl främst för att silicon kan skapa dålig kontakt i uttag och dyl. som man ska undvika silicon, men det är bara vad jag har läst här.

Denna blå tuben är det man ska använda. Är som gul sperma typ. Är totalbäst! "Gucka", som jag fått lära mig att kabelsmörj heter.

//Patrik
 
Redigerat:
Silicon kan också ge dålig kontakt i lankontakterna efter en tid. Silicon är en utmärkt isolator.

Det är inte så mycket att bekymra sig om nu, det går ändå aldrig att få bort siliconet från rören. Bara att hoppas på det bästa.

Kabelsmörja är det bästa som finns. Jag fick låna en tug av elektrikern för att dra i lankablarna. Gick som en dans.
 
Y
bytt ut kabeln nu iaf, mot en obehandlad... vore jag riktigt fanatisk så skulle jag väl kanske blåst röret med högtryck men där känner jag ju att motivationen tar slut. heh
 
Ta problemet när/ om det blir ett problem. Det är ju inte säkert att du någonsin kommer få problem..
 
OM du får problem så får du det. Att blåsa med tryckluft osv. hjälper inte. Jag tror att risken är begränsad.
 
  • Gilla
xydix
  • Laddar…
Y
Tur den mest går vid taket, känns lättare att måla taket än tapetsera iaf.. :)
(kanske jag inte känner sen när det är möblerat dock)
 
Risken är ytterst liten att det ska bli några problem, dock bör man använda det i små doser. Det behövs mycket lite för att det ska gå lätt.
Själv har jag använt exakt det du visar på bilden i minst 20 år och aldrig upplevt några problem, utom i början när man sprutade lite onödigt mycket och några gånger fick missfärgningar på tapeten under uttaget :(
 
Brukar själv använda mig av silicone-spray i trånga utrymmen, där man inte kommer till med vanlig kabelsmörja. Har aldrig stött på några bekymmer mer än att målarna inte blir så glada om det stänkt lite på väggar som ska målas ;) Så du kan nog sova lugnt :)
 
För starkström har jag ingen erfarenhet, men för klenspänning kan jag meddela att silicon är djävulens verk. Felen är näst intill omöjligha att hitta (skiten migrerar pga förångning) och leder till väldigt konstiga fel som försvinner och kommer tillbaka om / när den letar sig fram till kontaktstället. Då svär man över den som använde silicon i närheten.

Jag antar att olika sorters silicon är olika (härdar eller inte osv). Där det behövdes för smörjning användes en silicon som var ledande (så att ev kladd inte blev en isolernade film) + inte dunstade så lätt ens vid höga temperaturer (så den inte migrerade så fort i alla fall).

Teflon är bättre om man inte kan använda kabelsmörjmedel. Den rör sig inte alls lika mycket, eller alls.
 
Sommarjobbade för ett antal år sedan (börjar bli många år nu..) på ett företag som bygger luftbehandlingsaggregat.
Det kom in en order med enheter som skulle till en större biltillverkare.
Det väldigt viktigt att vi inte skulle använda någon form av silikon över huvud taget när vi monterade ihop maskinerna, då lokalerna som skulle luftbehandlas var lackeringshallar/bås eller vad det nu kan heta.
 
Det står t.o.m. i elinstallationsreglerna (522.8.1) att medel innehållande silikonolja är förbjudet att använda.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Jag har trots att jag vet att silikonspray används sedan det kom, och av hundratals elektriker ( naturligtvis endast när ett varit ett verkligt behov) ALDRIG hört att det skulle varit några problem. Så oavsett vad som står i reglerna ställer jag mig högst skeptisk till att det skulle innebära några problem om den används rätt.
Till saken hör även att silikonspray är helt överlägset andra smörjmedel och åtgången ytterst liten, en "sprut" på en sekund i röret klarar det mesta.
 
Är inte teflonspray bättre att använda istf silikonspray?
 
Det fungerar i alla fall inte lika bra när det gäller att minska friktionen.och är dessutom "kladdigare"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.