Jag ifrågasätter dock om LÄN är rätt klassificering. "Västra Götaland" kan vara allt från Svenljunga, till Åmål och Karlsborg. Ett väldigt stort geografiskt område där det blir svårt att tipsa om "närmaste bygghandel", växtzon (1-5) och "en duktig plåtslagare". I min profil (från gamla systemet) står det var jag bor. Ingen hemlighet i och med att jag har mitt verkliga namn som användarnamn.

Skulle man inte kunna utöka länsindelningen med några större städer alt. låta fältet vara obligatoriskt men fritt? Skriver någon Ankeborg blir det väl ändå backning från redaktionens sida?
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
Idag är länsfältet obligatoriskt men fritt, dvs man måste inte välja mellan olika alternativ utan man kan fritt skriva in t ex Göteborg, Björlanda precis som du har gjort. Personligen är jag för att vi visar upp orten istället för länet men eftersom vissa (av giltiga skäl) inte vill skylta med på vilken ort de bor i så har vi valt att skapa och visa upp ett länsfält istället.
 
Hade det varit bättre att döpa om fältet Län till Plats och kanske ta bort att det är obligatoriskt?
 
Per Eskilsson skrev:
Hade det varit bättre att döpa om fältet Län till Plats och kanske ta bort att det är obligatoriskt?
Jag ser det gärna som obligatorisk och det kan absolut vara vettigt att definiera om så det är tydligare vad man menar med "län" egentligen
 
Per Eskilsson skrev:
Hade det varit bättre att döpa om fältet Län till Plats och kanske ta bort att det är obligatoriskt?
Kalla det plats och ge en viss frihet hur pass väl man vill definiera den, men grövre än län (gärna dom gamla länen och istf dom politiska länen) bör det inte vara.
 
  • Gilla
Herr_JT och 1 till
  • Laddar…
kinglolle skrev:
Jag ser det gärna som obligatorisk och det kan absolut vara vettigt att definiera om så det är tydligare vad man menar med "län" egentligen
De här länen menar vi. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_län Sverige har 21 län.
 
Nimajneb skrev:
Kalla det plats och ge en viss frihet hur pass väl man vill definiera den, men grövre än län (gärna dom gamla länen och istf dom politiska länen) bör det inte vara.
Vad skulle du skriva om vi döpte om till Plats?
 
Per Eskilsson skrev:
Vad skulle du skriva om vi döpte om till Plats?
Just Blekinge är ju väldigt litet men kan mycket väl beskrivas som östra resp västra Blekinge.
 
K
Tycker att det handlar mycket om vart man står i sitt byggande/köpande. Just nu är jag inte speciellt sugen på att uppge vilken by vi tillhör, men när vi väl har hittat vårt drömhus och renoverat det så att vi slipper skämmas så kan jag gärna uppge by. Tills dess tycker jag att län är tillräckligt grovt!

Men skulle ni inte kunna ha en profil/registreringspunkt där man i en lista kryssar sitt län och sedan visar vid sin avatar?
 
zenobia skrev:
Funderade på detta och kom fram till att det borde ju som sagt inte vara några problem att ange vilket län man bor i. Gick in på mina inställningar och skulle fixa till detta. Möttes då av uppmaningen att fylla i namn, gatuadress osv... Nu känns det inte lika "riskfritt" längre, forum hackas mer eller mindre dagligen och jag är inte speciellt sugen på att ange alla de där "obligatoriska" uppgifterna bara för att mitt län skall synas i inläggen.
Om man bara vill ange eller ändra "län" (och inte gatuadress) kan man göra det på ett enklare sätt.

Klicka först på ditt användarnamn uppe i den svarta listen och sedan på den lilla gula pennan till höger om Län. Fyll sedan i t ex Alingsås eller Västra Götaland och klicka därefter på Spara. Då kommer det du angett där synas under din avatar.
 
Hemmakatten
Jag har för mig att det i början när jag blev medlem (2004) var tänkt att man skulle ange kommun, eller var det möjligtvis postort?). Efter en diskussion där argumenten var att anonymiteten inte kunde garanteras för de som bor i små kommuner eller på små orter, så tog man bort det kravet. Jag tycker det var bra. Och tycker så idag också.
 
Noterat att många nyblivna BH medlemmar inte har fyllt i Länet, är detta borttaget i samband med registreringen?
 
Nyss var här en skribent som hade angett "hittepåland" som län.
Det visade sig vara en person som trodde att allt och alla var efter henne/honom.

Men som sagt, om man skriver Stockholm så är man väl i gott sällskap med bortåt 2 milj. andra,
och är så anonym som man någonsin kan önska sig.

Själv föredrar jag Södra Halland framför Halland, för jag vill inte bli förväxlad med en massa Kungsbacka- och Mölndalsbor :cool:

Vad vill jag ha sagt?
Jo bara län är ganska grovt.
Västra Götaland t.ex. är väldigt stort, Dalsland, Bohuslän, Västergötland...

Så jag tycker gott att en listbox med alla län + länsdelar för de som så önskar kan vara obligatorisk.
Alltså den som vill ange Västra Götaland gör det, men den lite djärvare kan i stället välja Dalsland.

Men det bör inte vara tomt.
Känns lite dumt när en Norrbottning pratar solceller och man tror att han/hon bor i Skåne.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.