skall bygga upp en ny innervägg så vardagsrummet blir uppdelat i ett stort och ett litet rum.
det lilla rummet skall bli kontor/radiorum (amatörradio) och vill således ljuddämpa det på en rimlig nivå från bägge hållen, det behöver självklart inte ljudisoleras som en ljudstudio.

hur gör man det lättast?, tänkte fråga innan man börjar regla upp väggen så man inte gör bort sig som vanligt. :rolleyes:
 
Beror på hur mycket plats du har. Bästa är väl standardvarianten att köra dubbla lager isolering, och lägga dem omlott, så att inte skarvarna går rakt genom. (Använd stålreglar.) Sen dubbla gipsskivor på båda sidor, också de omlott, och där yttre skiktet ska vara så tätt mot tak och golv som möjligt. Täta sen springorna med silikon. Den här metoden funkar ganska bra.
Glöm inte att dörren också släpper igenom massor av ljud, det räcker med ett öppet nyckelhål för att det ska låta genom. Köp en ljuddämpande dörr eller bygg en själv. Täta runt med isoleringslist.
Sen bör du försöka se hur stomljuden sprids, dvs ljud som går via husets stomme, t ex fotsteg. Samt vad som låter utifrån.
Ett sätt du kan göra om du redan har utrustning för radio är att sätta upp micken, vrida upp till högsta känslighet, starta inspelning och gå därifrån en stund. När du sedan lyssnar på inspelningen hör du vilka ljud som stör och måste skärmas bort.
 
ricebridge skrev:
Beror på hur mycket plats du har. Bästa är väl standardvarianten att köra dubbla lager isolering, och lägga dem omlott, så att inte skarvarna går rakt genom. (Använd stålreglar.) Sen dubbla gipsskivor på båda sidor, också de omlott, och där yttre skiktet ska vara så tätt mot tak och golv som möjligt. Täta sen springorna med silikon. Den här metoden funkar ganska bra.
Glöm inte att dörren också släpper igenom massor av ljud, det räcker med ett öppet nyckelhål för att det ska låta genom. Köp en ljuddämpande dörr eller bygg en själv. Täta runt med isoleringslist.
Sen bör du försöka se hur stomljuden sprids, dvs ljud som går via husets stomme, t ex fotsteg. Samt vad som låter utifrån.
Ett sätt du kan göra om du redan har utrustning för radio är att sätta upp micken, vrida upp till högsta känslighet, starta inspelning och gå därifrån en stund. När du sedan lyssnar på inspelningen hör du vilka ljud som stör och måste skärmas bort.
Fast byt ut silikon mot akrylfog så att du kan måla i efterhand.
 
bra tips, men själva stomljuden är nog inte nödvändigt att lägga energin på.
lite ljud får det förekomma.
har hört att själv isoleringen gör nästan ingenting för ljuddämpandet. däremot att montera gummilist runt väggens reglar och dubbla lager gips med förskjutna skarvar är jag med på.

funderar på om jag ska bygga två 45 väggar intill varann med nån cm spalt mellan så man får en luftficka som isolerar ljudet, men frågan är hur mycket man ska lägga ner på detta.. vill bara ha det lite tystare än ett normalt rum så att säga..
 
Jag har inga siffror eller fakta att komma med mer än hur det var hos oss innan, gips + luft + gips och det snarare ett membran som förstärkte ljud mellan rummen, men med nybyggda väggar med isolering i så går det inte prata genom väggarna (eller höra varann)

Edit : vet inte hur mkt gips + osb + isolering + osb + gips egentligen gjorde, men det känns som isoleringen gör en jävla massa (märks när isoleringen ligger i väggen men ena sidan ej igensatt)
 
okej, jo isolering blir det vilket fall så det skadar nog inte.. men dämpar det bara så man inte kan prata mellan väggarna så är jag nöjd så.. tror inte jag ska överarbeta detta. gummi, isolering, dubbelgips + tätning får nog räcka.
hur tjocka väggar har du Kattvovven?
 
Jag kör 70 plåtreglar med dämpmatta mellan utläggen och betongbjälklaget, sen har jag garanterat överdrivit när jag kört akrylfog i alla tre lager, plåtregel-betong, osb->vägg/tak/springor och samma i gipslagret som såklart är förskjutet. :)
 
Jo, isoleringen dämpar. Bygger du två väggar utan isolering emellan får du som sagt en resonanslåda som förstärker ljudet. Däremot kan du bygga två väggar med luftspalt emellan om du har isolering i båda och på så sätt få ännu mer dämpning. Om du ändå ska ha dubbla lager isolering (vilket jag STARKT rekommenderar) så kan du ju lika gärna ha några cm mellan dem.
Annars håller jag helt med Kattvovven.
 
ricebridge skrev:
Bygger du två väggar utan isolering emellan får du som sagt en resonanslåda som förstärker ljudet. Däremot kan du bygga två väggar med luftspalt emellan om du har isolering i båda och på så sätt få ännu mer dämpning.
Med risk för att jag kanske missförstår dig har jag fått lära mig att det effektivaste sättet att bygga isolerande väggar, både med avseende på material och utrymme är att ha en vägg med exakt två täta lager. Utrymmet mellan isoleras (men packa inte!) och de två täta skalen frikopplas från varandra bäst man kan. Utöver att allt ska vara lufttätt handlar det sedan om att maximera avstånd mellan skalen och att maximera massan i dem.

En vägg enligt den här principen med dubbelgips+isolering+dubbelgips ger enligt Internet bättre dämpning än enkelgips+isolering+enkelgips enkelgips+isolering+enkelgips. Gips dämpar bättre än OSB (högre densitet).

Ett enkelt sätt att få till de fristående väggarna om man inte vill bygga med stålregel är med förskjutna 70-reglar och med isoleringen i slalom mellan dem.
 
Jag slänger in en liten summering av vad som sagts (många bra saker) då jag pysslar med sånt här.

Först och främst så blir ljudreduktionen (Rw) aldrig bättre än den svagaste länken i konstruktionen (tak/golvbjälklag, dörrar, fönster osv.) vad det gäller luftburet ljud. Allt måste hänga med liksom. Vill vi uppnå en ordentlig ljudisolering behöver vi bygga ett helt frikopplat "rum i rummet" som nämnts här i tråden. Som TS beskriver det räcker det alldeles säkert med en enkelvägg. Som du beskriver användningsområdet hade jag reglat upp med plåtreglar och 95 mm utlägg (de med gummilister på baksidan, inte foam) och saxat 70 mm plåtreglar. 2 eller 3 lager gips med förskjutna (och fogade) skarvar på bägge sidor och löst packad isolering mellan. Täta sedan noga runt om med tex. Sikakryl-S (bra akustikfog som är övermålningsbar). För ännu bättre ljudreduktion, och färre gipslager, kan du använda brandgips eller fermacell (högre densitet). Anledningen till att man vill ha så hög massa som möjligt är för att sänka resonansfrekvensen i väggen (under resonansfrekvensen går allt ljud igenom mer eller mindre).

Dörren behöver ju sedan ha samma reduktionstal som väggen, samt ordentliga tätlister runt om. På blocket brukar det ofta dyka upp glasade/oglasade 45 dB dörrar för en spottstyver. Att det blir lufttätt är A & O som nämnt tidigare i tråden. Kolla även hur ventilationen är dragen och ev. ventilationsburet ljud samt ev. komplettera med ett ljuddämpad överluftsdon.

Vill du ha ännu bättre ljudisolering i din vägg så bygger du en dubbelvägg med luftspalt emellan. Då är det viktigt att insidorna på resp. vägg är helt öppna (inte gipsas) och att facken fylls med löst packad isolering.

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
tlundberg och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.